شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
1389/05/11 10:17:00
سرویس دیگر رسانه‌ها_
مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید کرد:

اجرای سند تحول بنیادین و اصلاح شیوه تدریس معلمان از اولویت‌های آموزش و پرورش

**مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توجه به حذف کنکور و تغییر شیوه پذیرش دانشجو، تدوین راهکارهای مناسب برای اجرای سند تحول بنیادین، تغییر شیوه تدریس و توجه به وضعیت معیشتی فرهنگیان را از اولویت‌های بسیار مهم وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید دانست.

نور الله حیدری در گفت‌وگو با ایسنا درباره اولویت‌های آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید، گفت: مهم‌ترین اولویت‌های سال تحصیلی جدید تابعی از قوانین و مصوباتی است که در مجلس و دولت در عرصه ماموریت‌های این وزارتخانه تعریف شده است.

نماینده مردم اردل و فارسان در خانه ملت ادامه داد: ما همواره از این وزارتخانه انتظار داشتیم، قوانینی را که در مجلس مصوب می‌شود مورد توجه قرار داده و نگاه دو سویه داشته باشد، از یک سو اولویت باید تربیت نیرو برای آماده شدن جهت ورود به دانشگاه باشد و از سوی دیگر باید به مهارت‌های فنی و حرفه‌ای دانش آموزان نیز توجه شود، یعنی اگر چنانچه دانش آموزی موفق به ورود به دانشگاه نشود نباید احساس کند که توانایی ندارد و نمی‌تواند در مکان و مسوولیت دیگری مشغول شود.

حیدری با بیان این‌که هم‌اکنون بحث حذف کنکور و تغییر شیوه پذیرش دانشجو مطرح است، افزود: بنابراین یکی دیگر از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش، تمرکز بر اجرایی کردن قانون تغییر نظام پذیرش دانشجوست.

وی افزود: اما مهمترین اولویت آموزش و پرورش در این راستا اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به امضای رییس جمهور رسیده، آموزش و پرورش نباید فرصت را از دست دهد، بلکه باید این سند را تبدیل به مقاطع یکساله و ظرف پنج سال بخش اعظمی از آن را اجرایی کند.

به گفته این نماینده مجلس، بنابراین آموزش و پرورش در سال جدید باید سال اول سند تحول بنیادین را در اولویت‌ قرار دهد به این معنا که آیین‌نامه‌های اجرایی را تنظیم و جلسات هم اندیشی و توجیهی برگزار کند تا در نهایت با ورود به سال دوم اجرای این سند، آموزش و پرورش کاملا آماده اجرا باشد.

عضو کمیسیون آموزش توجه به تغییر روش تدریس معلمان را از دیگر اولویت‌های سال جدید تحصیلی در آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: متاسفانه هم‌اکنون روش تدریس در مدارس کشور سنتی و بدون توجه به رویکرد مشارکتی است، با توجه به درس ملی که هم اکنون در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش در گام بعدی در سال آینده باید یک تحول نسبی در روش تدریس معلمان ایجاد کند به صورتی که دانش آموزان کاملا در تدریس نقش آفرین باشند.

به گفته حیدری، این نقش‌آفرینی می‌تواند به صورت حضور در کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سایت‌های رایانه‌ای و حتی به عنوان ‌اردوهای علمی و حضور در کارگاه‌ها و محافل آموزشی بیرون از مدارس باشد، چراکه این امور می‌تواند بر توانمندی‌ دانش‌آموزان بیفزاید، متاسفانه هم‌اکنون تدریس محصور شده‌ به اینکه معلم بگوید، دانش آموز گوش کند، امتحانی بدهد و نمره بگیرد.

مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خاتمه توجه به وضعیت معیشت و رفاه فرهنگیان را از دیگر اولویت‌های بسیار مهم پیش روی آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه توجه به این مساله در اولویت کار وزیر کنونی قرار دارد، اما اگر با شکل‌های مختلف همچون تامین مسکن، بیمه و تخصیص مزایا، رضایتمندی معلمان را افزایش دهیم هدف‌های آموزش و پرورش بهتر و سریع‌تر محقق خواهد شد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet