خبرگزاری خانه ملت

روز مجلس
1389/05/12 14:17:00
سرویس اقتصادی

راه‌آهن چابهار مشهد امنیت منطقه را تأمین می‌کند

**هشتاد سال پیش که یک خط آهنی کویته را به میرجاوه و سپس به زاهدان وصل کرد شاید کمتر کسی فکر می‌کرد، استان سیستان و بلو چستان می‌تواند آینده‌ای درخشان و منحصر به فرد در منطقه داشته باشد، این خط آهن طویل گر چه در مدت کوتاه دو سال و به انگیزه‌های نظامی نصب و راه‌اندازی شد اما سرنوشت استان سیستان وبلوچستان را تغییر داد، چرا که این خط آهنی ایران را به بندر مهم کراچی و بمبئی در جنوب و لاهور در شمال پاکستان وصل کرد و با حمل‌ونقل مسافر و تجارت در این مسیر، سرزمینی که تا آن زمان کمتر کسی به آن چشم دوخته بود، از این

گرچه امروز رؤیای آن آینده درخشان برای این استان رنگهایش‌را باخته است، اما اختصاص هشتاد میلیارد تومان اعتبار از بودجه امسال برای احداث راه‌آهن چابهار -مشهد می‌تواند این رؤیا را اندکی رنگی کند. بندر چابهار تنها بندر مرتبط با آبهای آزاد است که پتانسیل بسیار بزرگی را در حوزه ترانزیت کالا با اتصال به راه‌آهن سراسری فراهم خواهد کرد. این بندر در صورت دسترسی به راه‌آهن، می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد ملی کشورمان ایفا کند. علاوه بر آن از آنجایی که احداث این خط آهن باعث ارتباط منطقه با سایر نقاط کشور و درنهایت با راه‌آهن سراسری آسیا می‌شود دارای اهمیت سوق‌الجیشی فراوانی است که می‌تواند منطقه و درنهایت کشور را در زمینه‌هایی مانند وضعیت بازرگانی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره تحت تأثیر قرار داده و موجبات رشد و توسعه منطقه را فراهم نماید.

 

دلیل اصلی به‌مرحله اجرا نرسیدن راه‌آهن چابهار -مشهد

 ایجاد راه‌آهن در این منطقه از حدود ۲سال پیش در دستور کار قرار گرفته بود و امسال با بودجه‌ای که برای اجرای آن در نظر گرفته شد همگی منتنظر آغاز مراحل اجرایی این پروژه عظیم هستند. وزیر راه در اردیبهشت امسال در بازدیدی که از این بندر داشت مدت زمان ساخت و اتمام پروژه را ده تا یازده سال عنوان کرد و کوتاه شدن آن را منوط به مشارکت سرمایه‌گذار‌های داخلی و خارجی دانست. اما با توجه به عدم تمایل سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی به مشارکت در پروژهای کلان این استان، ‌مردم سیستان وبلوچستان می‌توانند امیدی به اجرایی شدن این داشته باشند؟ نمایندگان استان سیستان‌وبلوچستان گلایه‌های زیادی از این مسئله دارند.

احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل و زهک در گفتگو با هفته نامه مندیل سیستان مشکل اصلی در به مرحله اجرا نرسیدن راه‌آهن چابهار را مدیریتی می‌داند.

کیخا برآغاز هر چه سریعتر پروژه تأکید می‌کند و می‌گوید: «وزارت راه و ترابری و استانداری باید برای این پروژ چند صد میلیاردی کار گروه‌های ویژه‌ای تشکیل دهند و پیگیر مسائل اجرایی آن باشند.»

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نظر رهبری در تأثیر راه‌آهن و تحول درمنطقه معتقد است: هیچ ایرانی در ضرورت اجرای این پروژه تردید ندارد چرا که کانالی برای آسیای میانه به آبهای آزاد است.

نماینده زابل با اشاره به اعلام آمادگی استان قدس به مشارکت مالی در راه‌آهن چابهار می‌گوید : « برای این پروژه دولت باید از وامهای سنگین استفاده کند» و ادامه می‌دهد: «متأسفانه عدم جدیت مسئولین استان در اجرای پروژه‌ها انگیزه سرمایه گذاران را از بین برده است.

کیخا معتقد است وزارت راه برای اجرای پروژه‌های کلان باید اراده قوی داشته باشد.

 

 راه‌آهن چابهار-مشهد تنها را ه ایفای نقش ما در امنیت منطقه است

راه‌آهن از چابهار با طی مسیری طولانی به مسافت یک هزار و 350  کیلومتربه مشهد می‌رسد و کاملاً آشکار است که این پروژه فراملی به بودجه و وامهای کلانی نیاز دارد. به راستی بودجه هشتاد میلیارد تومانی امسال چقدر از کار را پیش می‌برد و سرمایه‌های مورد نیاز بعدی از کجا تأمین می‌شوند.

عباسعلی نورا، ‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما قبل از این که به اعتبار آن فکر کنیم بهتر است به عزمی فکر کنیم که قرار است این پروژه را اجرا کند، می‌گوید: این اعتبار برای 300 کیلومتر پیش‌بینی شده است و قرار است 100 میلیارد تومان هم از منابع منطقه تأمین شود.

 نورا با انتقاد از عدم پیگیریهای مسئولین هزینه کردن همین مقدار را هم تا دو سال آینده غیر عملی می‌داند. نماینده مردم زابل و زهک با اعلام وجود شرایط آماده برای اجرای کار به ضعف مسئولین اشاره می‌کند و می‌گوید: « این پروژه از اینجا پیگیری و دنبال نمی‌شود و پایتخت هم درگیر مسائل خودش است، مردم هم اینجا گرفتار مشکلات زیادی هستند.

این نماینده مجلس معتقد است ضرورت راه‌آهن شرق کشور برای همه به عنوان کسب یک موقعیت استراتژیک روشن و تنها راه ایفای نقش ایران در امنیت منطقه است. طبق آماری که مر کز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است طول خطوط آهن کشور در سال 1387 در مجموع 12804 کیلومتر بوده که 8700 کیلومتر یا 68 درصد آن را خطوط اصلی تشکیل می‌دهد که این خطوط نقش اصلی را در حمل و نقل ریلی بر عهده دارند. در طول سال 1387 به طور متوسط از هر کیلومتر خط آهن اصلی کشور معادل 3644 تن بار جابه‌جا شده در صورتی که تعداد بار جابه‌جا شده از یک کیلومتر خط آهن اصلی در سال 2006 در چین 45259 تن، روسیه 15203 تن، هند 9505 تن و در آفریقای جنوبی 9029 تن بوده است. متوسط میزان جابه‌جایی مسافر از یک کیلومتر خط آهن اصلی کشور در سال 1387 معادل 3023 نفر بوده در صورتی که همین متوسط در سال 2006 در کشور ژاپن 437805 نفر، هند 84917 نفر، چین 19870 نفر، روسیه 14314 نفر و پاکستان 10937 نفر بوده است. 

مرکز پژوهشها با اشاره به فرسودگی و بالا بودن طول عمر خطوط آهن کشور در گزارشش آورده است: چنانچه روند بهسازی و نوسازی در دست اجرا، مبنای ادامه فعالیت نگهداری خطوط آهن کشور قرار گیرد برای یک بار بهسازی و نوسازی خطوط موجود در طول بهره‌برداری به بیش از 40 سال زمان نیاز خواهد بود در صورتی که عمر مفید خط آهن نظیر راه معادل 20 سال است. سهم راه‌آهن در حمل‌ونقل بار داخلی در سال 1387 معادل 84/5 درصد یا 7/31 میلیون تن بوده در صورتی که کل تقاضای حمل بار در این سال 2/543 میلیون تن و ظرفیت حمل بار راه‌آهن هم در این سال بیش از 100 میلیون تن برآورد شده است. سهم راه‌آهن در جابه‌جایی مسافر در کشور در سال 1387 معادل 9/4 درصد یا 3/26 میلیون نفر بوده در صورتی که کل تقاضای حمل مسافر در این سال 8/536 میلیون نفر بوده که از ناچیز بودن سهم راه‌آهن در جابه‌جایی مسافر در کشور، در این سال حکایت دارد.

در نتیجه‌گیری این گزارش آمده است: تقریباً همه امکانات ممکن در زمینه بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری انجام شده از راه‌آهن فراهم شده است اما از این امکانات استفاده مطلوب صورت نمی‌گیرد و همین امکانات در کشورهای دیگر کارآیی بالاتری دارند.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet