هدر موبایل
1389/05/19 12:33:00
سرویس دیگر رسانه‌ها
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

نمی‌توان حکمی کلی برای حضور یا عدم حضور معلولان در رسالت معلمی صادر کرد

**رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که حضور معلولان در آموزش و پرورش به عنوان معلم بستگی به نوع معلولیت آنها دارد، گفت: نمی‌توان حکمی کلی برای حضور یا عدم حضور معلولان در رسالت معلمی صادر کرد.

"علی عباسپور تهرانی‌فرد" در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حضور معلولان در شغل معلمی تصریح کرد: معلمی شغل مهمی است لذا معلم باید توانایی لازم را برای تدریس و نظارت بر دانش‌آموزان داشته باشد، این‌که معلولین کشور می‌توانند شغل معلمی را بر عهده گیرند بستگی به نوع معلولیت آنها دارد و نمی‌شود بدون ارزیابی معلولیت و اثر آن در شغل معلمی، حکمی کلی در خصوص معلم بودن یا نبودن معلولان صادرکرد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: لذا باید بررسی شود که آیا معلولیت یک معلول به گونه‌ای هست که بتواند رسالت مهم و خطیر معلمی را انجام دهد یا خیر، بنابراین باید مورد به مورد و به طور خاص شرایط فرد معلول هم از نظر معلولیت و هم از منظر اثری که این معلولیت بر روح و روان و زندگی این فرد داشته مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: بعضا شاهدیم که معلولیت در یک فرد نه تنها باعث افت وی نشده بلکه سبب کسب توان و روحیه و تلاش مضاعف شده است تا آنجاکه این فرد می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای جامعه باشد، اما از طرفی هم بعضا مشاهده می‌شود که معلولیت ناهنجاری‌های خاصی را در فرد ایجاد کرده که مطلوب نیست لذا قطعا نمی‌شود یک حکم کلی برای حضور یا عدم حضور معلولان در رسالت معلمی صادر کرد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به قانونی که عنوان می‌کند 3 درصد از استخدام دستگاه‌ها باید به معلولان اختصاص یابد، افزود: البته این قانون حکم نمی‌کند که حتما در هر پستی باید 3 درصد معلولان به کار گرفته شوند، ما در آموزش و پرورش سمت‌ها و پست‌هایی را داریم که به هرحال می‌تواند توسط معلولین به اجرا دربیاید، مانند ثبت کامپیوتری نمرات و کارهای دفتری.

به گفته عباسپور، استخدام 3 درصد از معلولان در دستگاه‌ها قانون است و باید در آموزش و پرورش هم به اجرا درآید، اما این‌که این معلولان چه سمتی داشته باشند به آموزش و پرورش مربوط است، این وزارتخانه‌ باید معلولان را در سمت‌هایی قرار دهد که توان انجام آن کار را به نحو مطلوب داشته باشند.

وی درباره بکارگیری آن دسته از معلولان که از توانمندی‌های مطلوبی برخوردارند در سمت معلمی گفت: این افراد هم باید با توجه به معلولیت به کار گرفته شوند، مثلا نابینایان بسیار توانمند و موفقی داریم اما با توجه به این‌که دانش‌آموزان هم باید آموزش ببینند و هم نظارت شوند قاعدتا چنین مساله‌ای امکان پذیر نیست مگر این‌که شخص دیگری سر کلاس حضور یافته و این معلمان را حمایت کند که آن هم شرایط خاصی دارد، لذا در چنین شرایطی بهتر است از این‌گونه معلولان توانمند به عنوان یک محقق در پژوهشگاه‌های وزارت آموزش و پرورش استفاده شود.

رییس کمیسیون آموزش اظهار داشت: کارشناسان خبره و زبده و روانشناسان آموزش و پرورش باید این‌گونه افراد را از نظر نوع معلولیت، مسایل روحی و روانی و توانمندی اداره کلاس و نظارت بر دانش آموزان مورد ارزیابی قرار دهند و نظرشان را اعلام کنند، لذا معتقدیم این مساله به هیچ عنوان نمی‌تواند کلیت پیدا کند بلکه باید به طور فردی و در حقیقت مورد به مورد ارزیابی شود.

عباسپور در خاتمه خاطرنشان کرد: ضمن این‌که اگر آموزش و پرورش به این جمع‌بندی رسید که معلولی نمی‌تواند به عنوان یک معلم ایفای نقش کند قطعا می‌تواند در بخش‌های دیگر فعالیت کند چراکه آموزش و پرورش بسیار گسترده است و معلولان می‌توانند در بسیاری از پست‌هایی خدمت کنند که مورد نیاز آموزش و پرورش باشد و معلولیت در انجام این وظایف تاثیری نداشته باشد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet