به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، شکور پورحسین نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در نشست علنی امروز سه شنبه (22 تیرماه) مجلس شورای اسلامی به نطق میان دستور خود، پرداخت که متن آن به شرح زیر است:
بسم الله الرحن الرحیم
با سلام به ملت شریف ایران به خصوص ملت شریف مغان و رهبر معظم انقلاب و سلام به همکاران محترم
دوستان گرامی در حال حاضر اقتصاد کشور مان به اقتضاء وشرایط حال وگذشته خود واقتصاد جهانی قالب اقتصاد مقاومتی واقتصاد پسا برجامی که هردونوع آن در واقع مکمل وهم افزایی دیگری می باشند به خود گرفته است اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری معظم انقلاب نه یک اقتصاد تدافعی بلکه یک اقتصاد تهاجمی بدلیل ماهیت درونزایی وکم اثر پذیر بودنش از نوسانات وتهاجمات اقتصاد بین المللی وجهانی است.
فرصت پسابرجام نیز ما را بدلیل شناخت عمیق از ماهیت سلطه طلبی واستثماری جهان غرب به سرکردگی آمریکا مکلف می کند که متعهدانه ومتبحرانه خلق فرصت کرده واز فرصت های بوجود آمده کاملا هوشمندانه درجهت توانمندی سازی کشور ونیرومند ساختن اقتصاد ایران در جهت افزایش مقاومت بهره ببریم یکی از الزامات این نوع حرکت یقینا شناخت صحیح وتحلیل منطقی از استعدادها وپتانسیل های نقطه به نقطه کشور می باشد.
براین اساس بنادارم از پتانسیل واستعدادهای بوستان زرخیزی از بهشت پهناور ایران که به یمن بزرگواری وحسن اعتماد مردم شریف وخونگرمشان ردای خدمتگزاریشان را پوشیده ام وبه لطف اندیشه صحیح دولتمردان دولت خردگرای یازدهم حوزه انتخابیه نیز موضوع لایحه ایجاد منطقه ازاد تجاری صنعتی شده است بیان نمایم .
دوستان گرامی شهرستانهای بیله سوار وپارس آباد درنقطه صفرمرزی مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران وجمهوری آذربایجان که به گواه معتبرترین موسسات و مجلات ومراکز پژوهشهای اقتصادی جهان پویاترین وپیشرو ترین اقتصاد کشورهای مستقل مشترک المنافع یاهمان cis می باشد وهم اکنون استراتژیک ترین نطقه رقابت قدرتهای بزرگ جهان ومخصوصا قدرتهای اقتصادی نوظهور بین المللی ومنطقه ای می باشد این کشور هم اکنون به ترمینال صادراتی و تامین انرژی منطقه وغرب تبدیل شده است محاصره کشور عزیزمان درتحریم های ظالمانه این فرصت را برای فرصت طلبان فراهم ساخت که حاکمان این کشور را در انتخاب مسیر ایران به عنوان کریدور شرق به غرب به خاطر دشمنی های آمریکا وغرب دچار دلهره واضطراب نمایند ونهایتا علیرغم فقدان توجیه اقتصادی و تحمیل هزینه چند برابری مسیر غیرمقرون به صرفه تفلیس - جیهان را برگزینند وبا تاسف بسیار عمیق باید بگویم که سهم ایران از حجم واردات 7 میلیارد دلاری آذربایجان رقم بسیار ناچیز 500 میلیون دلار می باشد.
هم اکنون نیز همان دستهای خائن بدلیل سراسیمگی ونگرانی از ترمیم وباز سازی روابط سیاسی اقتصادی منطقه ای وبین المللی ایران در قالب پروژه نئو باکو از مسیر باکو - تفلیس - قارص کار چاق کنی می کنند تابلکه بتوانند تا زمان بازیابی مسئولان ایرانی کار را تمام کنند همه اینها در حالی انجام می شود که اکثریت قاطع مردم آن کشور مسلمان وشیعه اثنی عشری بوده وعلاقمند به ایران واسلام وانقلاب می باشند وبه هیچ وجه مراودات با غیر مسلمان برایشان دلچسب نیست.
اما این تنها مشکل نبوده بلکه مشکل بزرگتر از جانب مسئولان ما بوده که یا استعداد سنجی نکرده اند یا در اولویتشان نبوده است اگر ما این بحث منطقه آزاد را که الان مطرحش می کنیم وانشاءالله به لطف خدا وبه همت دوستان به ثمر خواهد نشست 15 سال پیش عملیاتی می کردیم الان نه جمهوری آذر بایجان که بازار عمده همه 15 کشور در اختیار مابود.
البته هدف اصلی ما باید بازار 500 میلیارد دلاری کشورهای مستقل مشترک المنافع بوده باشد تفاوت در ماهیت کشورهای همسایه ومرزی مستوجب تفاوت در نگاه به اهمیت مناطق آزاد پیشنهادی می باشد اقتصاد برخی از کشورهای پیرامونی چه درحجم تولید ناخالص ملی چه در حجم توان صادراتی قدرتمندتر از اقتصاد ایران می باشد.
بنابراین در مراودات اقتصادی ما با آن کشورها همیشه طراز تجاری ما منفی بوده است (منظور بدون محاسبه نفت وگاز) مثل ترکیه امارات وقطر. ولی در خصوص برخی دیگر از نقاط مرزی ما فضا کاملا معکوس می باشد کشور همسایه ما نه تنها دارای تولید ناخالص ملی بیشتری از ما نمی باشد که هیچ، بلکه بالعکس کاملا یک کشور نیازمند به واردات می باشد موقعیت مرزی بیله سوار وپارس آباد در مقایسه با شرکای تجاری برون مرزی از نوع دومی می باشد و ما با کشورهایی روبرو هستیم که اکثرا فاقد سرمایه گذاریهای کلان مخصوصا در زمینه صنعت وصنایع سنگین حتی در زمینه های بهداشت وکشاورزی وغیره هستند.
بنابراین اگر ما از فرصت تاسیس منطقه آزاد حتی منطقه آزاد مشترک دربیله سوار وپارس آباد استفاده کنیم وبرخی از سرمایه های سرگردان وبلا استفاده را جهت سرمایه گذاری و تولید محصولات وکالاهای صادراتی به این منطقه سوق دهیم عملا علاوه بر امکان استفاده از معافیت های مالیاتی مزیت کاهش قیمت تمام شده را با استفاده از فرصت حذف هزینه حمل ونقل در کنار نیروی کار ارزان قیمت برای تولید کننده ها وصادر کننده هایمان فراهم خواهیم ساخت که اصلی ترین شاخص رقابت پذیری دربازارهای جهانی می باشد.
از سویی دیگر می خواهم به این نکته نیز اشاره کنم که اخیرا دولت تدبیر و امید با تصویب نامه ای اصلاندوز را از فهرست نقاط مرزی مجوز دار حذف و امید مردم مرزنشین این منطقه را برای گشایش و از سرگیری فعالیت گمرک اصلاندوز به یاس تبدیل کرده است.
با این مصوبه هیات وزیران یکی از خواسته ها و نیازهای مهم این بخش که تحقق آن می تواند زمینه ساز تحول اساسی و همه جانبه منطقه باشد نادیده گرفته شده است.
آقای رئیس جمهور! 75 درصد مردم منطقه اصلاندوز به شما رای داده اند حال از دولت انتظار دارند که نه تنها مصوبه بازگردانده شد بلکه برای جلب اعتماد آنها بخش اصلاندوز به شهرستان تبدیل شود از سویی دیگر در لایحه مناطق آزاد تجاری دولت، منطقه اصلاندوز دیده نشده که ضروری است به این موارد رسیدگی شود./
پایان پیام