خبرگزاری خانه ملت- گروه اقتصادی: حجم و تنوع واردات قطعات خودروهای تولید داخل از چین به قدری زیاد شده که شاید خودروهایی مثل پراید را بتوان خودروی چینی نامید.
قطعات وارداتی که عمدتا از حداقل های استاندارد برخوردار هستند،امروز صنعت خودروسازی را درگیر کرده و اجازه رشد کیفی به آن نمی دهد.
درشرایط فعلی کشور که اقتصاد با بحران های بسیاری دست و پنجه نرم می کند؛واردات قطعات بی کیفیت چینی در حالی که قطعه سازان به علت بدهی های بسیار خودروسازی ها مجبور به تعدیل نیرو شده اند مثبت نبوده از این رو باید دولت به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت تدبیر ویژه ای در این رابطه داشته باشد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان امر قطعات بی کیفیت چینی که عمر بسیار کوتاهی دارد،هزینه های بسیاری را بر مصرف کننده تحمیل کرده اند؛اما با توجه به تذکرها و هشدارهای پی در پی مسئولان هنوز اقدام عملی برای برخورد با این نوع واردات را شاهد نیستیم.
افزایش حجم تصادفات جاده ای یکی از نمونه های بارز بی کیفیت بودن قطعات خودروهای وارداتی است که جان و مال مردم بازیچه برخی اقدامات جناحی افراد شده است.
طبق گزارش های موجود؛واردات چینی شامل اکثر قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهای ساخت کشورمان میشود.به طور مثال در مورد پراید،واردات قطعات چینی از قطعات موتوری همچون جعبه فرمان،دنده، رادیاتور و سیلندر را شامل میشود تا لوازم بدنه پراید.
با شرایط فعلی به عقیده بسیاری از کارشناسان امر اگر خط تولید پراید را به کشور چین منتقل کنیم، مقرون به صرفهتر خواهد بود.
خبرگزاری خانه ملت در گفت و گو با برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بررسی نظرات آن ها درخصوص واردات قطعات بی کیفیت چینی پرداخته که در ذیل می خوانید:
![]() |
حسینی کیا: قطعات بی کیفیت چینی خودروهای تولید ملی را نابود می کند
سیدجواد حسینی کیا درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به نارضایتی های ایجاد شده در نتیجه واردات قطعات بی کیفیت خودرو،گفت:کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این موضوع حساس بوده و دراین باره جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار کرده است.
واردات قطعات بی کیفیت خودرو با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است
نماینده مردم سنقر درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه واردات قطعات بی کیفیت خودرو با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است،افزود: بیکاری قطعه سازان در نتیجه واردات قطعات بی کیفیت نتیجه ملموس بی توجهی به تولید داخل است.
تولیدات داخلی به مراتب بهتر از قطعات چینی بی کیفیت است
وی با بیان اینکه تولیدات داخلی به مراتب بهتر از قطعات چینی بی کیفیت است،تصریح کرد: با واردات قطعات بی کیفیت خودرو هزینه های مردم برای تعمیرات افزایش خواهد یافت.
این نماینده مردم در مجلس دهم،با تاکید براینکه مسئولان امر به جای اقدام به واردات قطعات بی کیفیت خودرو باید به ورود دانش فنی دراین زمینه اقدام کنند،افزود: توجه به تولید داخل و ارتقای کیفیت آن می تواند ثمرات مثبتی برای اقتصاد ما به همراه داشته باشد.
منافع ملی به هر موضوعی ارجحیت داشته باشد
وی با بیان اینکه برای وزارت صنعت،معدن و تجارت باید منافع ملی به هر موضوعی ارجحیت داشته باشد،تصریح کرد:ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت یکی از راهکارهای بهبود وضعیت ساخت خودرو و قطعات آن است.
حسینی کیا ادامه داد:بستن درب های کشور به روی واردات کالاهای بی کیفیت یکی از راهکارهایی است که می تواند اقتصاد ما را به رشدی پایدار هدایت کند.
وی با تاکید براینکه برخی شرکت های خودروساز با واردات قطعات بی کیفیت منافع شرکت را بر منافع ملی ترجیح می دهند،گفت:پرداخت بدهی به قطعه سازان از سوی خودروسازی ها از واردات قطعات بی کیفیت ضروری تر است.
این نماینده مردم در مجلس دهم،ادامه داد:باید با هرنوع نگاهی که به نفع منافع فردی است برخورد شود؛زیرا واردات قطعات بی کیفیت یا خودروهای فاقد استاندارهای لازم به کشور اقتصاد ما را تحت شعاع قرار خواهد داد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: دولت باید با در نظرگرفتن سیاست های کلانی درحوزه صنعت خودرو، ساماندهی این صنعت را در دستورکار خود قرار دهد.
![]() |
قاضی پور:اشباع بازار از قطعات و خودروهای بی کیفیت مالزیایی و چینی/گوش مسولان به تذکرهای پی در پی بدهکار نیست
نادرقاضی پور درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از واردات بسیار زیاد قطعات خودرو از کشور چین و مالزی،گفت:حجم واردات این قطعات به قدری زیاد است که اجازه تولید به نوع داخلی آن داده نمی شود.
نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای با بیان اینکه کیفیت قطعات وارداتی بسیار پایین تر از نوع مشابه تولید داخل آن است،افزود:دولت باید درمقابل واردات قطعات بی کیفیت پاسخگو باشد.
تذکر به وزارت صنعت برای واردات قطعات بی کیفیت خودرو
وی با تاکید براینکه بارها درخصوص واردات قطعات بی کیفیت خودرو به وزارت صنعت،معدن و تجارت تذکر داده ایم،تصریح کرد:بی توجهی به این تذکرها تبعات بسیاری ازجمله افزایش تصادفات را درپی خواهد داشت.
قاضی پور با بیان اینکه باید سرمایه ملی درجیب تولیدکننده داخلی باشد،گفت:درحال حاضر بسیاری از شرکت ها برای هزینه کمتر اقدام به واردات قطعات بی کیفیت چینی می کنند که این موضوع صنعت خودرو کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
بدهی خودروسازان به قطعه سازان باید هرچه سریع تر پرداخت شود
این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه بدهی خودروسازان به قطعه سازان باید هرچه سریع تر پرداخت شود،تصریح کرد:خودروسازان به جای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان،اقدام به واردات قطعات بی کیفیت می کنند که این مهم باید پیگیری شود.
وی ادامه داد:حجم و تنوع واردات قطعات خودروهای تولید داخل از چین آنقدر گسترده است که شاید خودروهایی مثل پراید را بتوان خودروی چینی نامید.
قاضی پور با اشاره به حجم بالای واردات خودروهای چینی به کشور،تاکید کرد:کشور چین به علت کیفیت پایین این خودروها از آن ها استفاده حداقلی می کند؛اما در کشور ما آزادانه اجازه واردات دارند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:باید با جدیت هرچه بیشتر درمقابل واردات قطعات و همچنین خودروی بی کیفیت ایستاد.
|
ملکی: واردات قطعات بی کیفیت چینی خیانت به اقتصاد کشور است
ولی ملکی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با بیان اینکه واردات قطعات بی کیفیت خودرو یعنی به پیشواز تصادفات جاده ای رفتن، گفت:دولت با توجه به تبعات واردات قطعات بی کیفیت خودرو باید نسبت به برخورد با این نوع واردات اقدام کند.
بدهی خودروسازان به قطعه سازان ظلم در حق کارگران است
نماینده مردم مشکین شهر درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه واردات قطعات بی کیفیت خودرو با توجه به بدهی خودروسازان به قطعه سازان ظلم فاحش در حق کارگران است، افزود:در حال حاضر بسیاری از کارگران ما در نتیجه واردات قطعات بی کیفیت از کار بی کار شده اند.
عمر مفید خودروها و قطعات چینی بسیار کوتاه است
وی با بیان اینکه عمرمفید خودروها و قطعات چینی بسیار کوتاه است،تصریح کرد:واردات خودروها و قطعات چینی بی کیفیت هزینه های بسیاری را به مردم تحمیل کرده است.
ملکی با تاکید براینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بارها درخصوص واردات قطعات بی کیفیت چینی به وزارت صنعت،معدن و تجارت تذکر داده است،تاکید کرد: بی توجهی به این تذکرها احضار وزیر به کمیسیون صنایع را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه قطعات بی کیفیت چینی در حال حاضر تمام تولیدات داخلی را پوشش داده است،افزود:با توجه به بهتر بودن کیفیت تولیدات داخلی باید دولت جلوی واردات قطعات بی کیفیت را بگیرد.
قطعات وارداتی خودرو از استانداردهای جهانی بی بهره اند
این نماینده مردم درمجلس دهم،ادامه داد:قطعات وارداتی خودرو از استانداردهای جهانی بی بهره بوده و به همین دلیل بروز تصادفات و همچنین خسارت های بسیاری را منجر می شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:کمیسیون صنایع و معادن مجلس با دعوت از خودروسازان و قطعه سازان به بررسی معضل واردات قطعات بی کیفیت رسیدگی خواهد کرد.
![]() |
گرمابی:قطعات وارداتی خودرو از حداقل های استاندارد هم بی بهره اند/ خودروسازان از پرداخت بدهی قطعه سازان امتناع می کنند
حمیدگرمابی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از واردات قطعات بی کیفیت خودرو،گفت:حمایت از تولید ملی بر ضرورت ممانعت از واردات قطعات بی کیفیت خودرو تاکید دارد.
نماینده مردم نیشابور درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه واردات خودرو و قطعات بی کیفیت چینی مغایر اقتصاد مقاومتی است،افزود:درحالی که بدهی قطعه سازان کاهش نیافته واردات قطعات به صلاح اقتصاد نیست.
کالای وارداتی باید استانداردهای لازم را داشته باشد
این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه درانجام هر نوع وارداتی باید استانداردها و شرایط لازم لحاظ شود،تصریح کرد:درصورتی که قطعه سازان داخلی توان تولید مایحتاج کشور را داشته باشند؛واردات توجیهی ندارد.
گرمابی با بیان اینکه باید افزایش کیفیت و بهره وری مدنظر خودروسازان ما قرار بگیرد،گفت: اگر تولیدات داخلی از استانداردهای روز برخوردار باشند؛ما حتی نیاز به واردات کالاهای باکیفیت نیز نداریم.
بدهی خودروسازان به قطعه سازان بیکاری کارگران بسیاری را رقم زده است
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بدهی خودروسازان به قطعه سازان بیکاری کارگران بسیاری را رقم زده است، افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وارداتی که بیکاری کارگران ایرانی را رقم زده و تولید ملی را متضرر کند مخالف است.
وی با انتقاد از عملکرد خودروسازی ها درکشور،افزود: خودروسازی های ما باید به سمت و سویی حرکت کنند که بتوانند دانش روز را در تولیدات خود به کار ببرند.
این نماینده مردم در مجلس دهم،با اشاره به ضرر سالیانه خودروسازی ها،تصریح کرد: سالانه 5 هزارمیلیاردتومان زیان ازسوی خودروسازی ها رقم هنگفتی بوده و مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
گرمابی ادامه داد:متاسفانه با توجه به بدهی های کلان خودروسازی ها به قطعه سازان و سایر تولیدکنندگان،واردات قطعات بی کیفیت در جریان است.
وی افزود:خودروهای تولیدی در داخل از نازل ترین قطعات ساخته می شوند که ازهیچ ایمنی برخوردار نیستند.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:واردات درکشور باید با نگاه دقیقی همراه شود تا سرمایه های ملی برای کالاهای بی کیفیت هزینه نشود.
![]() |
منصوری:بسیاری از قطعات وارداتی خودرو با بسته بندی ایرانی عرضه می شوند/کیفیت قطعات وارداتی پایین تر از تولید ملی است
محمدرضا منصوری درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با بی کیفیت خواندن قطعات وارداتی،گفت:متاسفانه برخی قطعات وارداتی به علت بسته بندی در داخل کشور با نام تولید ملی عرضه می شوند که این نام و نشان تولیدات داخلی را تخریب می کند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه تولیدات داخلی کیفیتی به مراتب بهتراز نوع وارداتی آن در زمینه قطعات خودرو دارند،تصریح کرد:صدمات وارده در نتیجه استفاده از قطعات بی کیفیت برای خودرو جبران ناپذیر خواهد بود.
برخی خودروسازان برای امتناع از پرداخت بدهی خود قطعات بی کیفیت وارد می کنند
این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان ضروری است،ادامه داد:برخی از خودروسازان برای امتناع از پرداخت بدهی خود دست به واردات قطعات بی کیفیت می زنند.
وی با بیان اینکه تشدید کنترل ها ازسوی دستگاه های مسئول برای ممانعت از واردات قطعات بی کیفیت ضروری است،تصریح کرد:متاسفانه بسیاری از قطعات وارداتی با بسته بندی ایرانی عرضه می شود که دراین باره باید دستگاه های مسئول به تیراژ تولیدی ازسوی قطعه سازی ها توجه کنند تا میزان تولید و واردات مشخص شود.
منصوری با تاکید براینکه نظارت دقیق برمبادی ورودی کشور برای جلوگیری از واردات قطعات بی کیفیت خودرو ضروری است،افزود:قطعات خودرویی که درداخل کشور تولید می شود از استانداردهای داخلی تا حدودی برخوردارهستند؛اماقطعات وارداتی بدون هیچ گونه استانداردی هستند.
این نماینده مردم درمجلس دهم،ادامه داد:اگر نیازی به واردات قطعات خودرو وجود دارد،باید تامین قطعات ازسوی کشورهایی با دانش روز و صنعت نوین صورت بگیرد.
مجلس به موضوع واردات خودروها و قطعات چینی بی کیفیت حساس است
وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع واردات خودروها و قطعات چینی بی کیفیت حساس است،تصریح کرد:در این باره جلسات زیادی برگزار شده و به طورحتم بازهم درهفته جاری این مهم را مطرح خواهیم کرد.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:نظارت بیشتر وزارت صنعت، معدن وتجارت برعملکرد خودروسازی ها یکی از ضرورت هایی است که برای تولید باکیفیت باید در دستورکار قرار بگیرد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو خواستار اعطای مجوز نظارت و کنترل بر کیفیت قطعات یدکی وارداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی کیفیت و استاندارد ایران است.
به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو، این اتحادیه باید بخشی از این نظارتها را بهعهده داشته باشد زیرا کارشناسان این صنف از دانش و تجربه کافی برای تشخیص قطعات تقلبی برخوردار هستند و میتوانند کیفیت قطعات یدکی وارداتی را در آزمایشگاه شرکتهای تولیدکننده این قطعات کنترل کنند. با این حال بعد از گذشت چند ماه از ارائه این درخواست و با وجود پیگیریهای مکرر،این اتحادیه تاکنون پاسخی مبنی بررد یا تایید پیشنهادات خود دریافت نکرده است./
پایان پیام