محمد بیرانوندی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از حجم بالای کتب درسی و برنامههای کنکورمحور مدارس که در کارآفرینی و یادگیری دانشآموزان تاثیر سوءگذاشته است، گفت: علاوه بر تحمیل مشکلات مختلف روحی و روانی به دانشآموزان از طریق کنکور، برنامههای متعدد درسی نیز آنها را از فراگیری توانمندیهای مهارتی و اجتماعی لازم باز داشته است.
نماینده مردم خرمآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه حجم سنگین کتب درسی یکی از معضلات مهمی است که دانشآموزان با آن دست پنجه نرم میکنند، ادامه داد: بسیاری از مطالب کتابهای درسی فرّار بوده و تنها ذهن کوتاه مدت دانشآموزان را تا زمان امتحانات درگیر کرده و سپس فراموش میشوند.
وی با تاکید بر اینکه باید برای تغییر این شرایط چارهاندیشی شود، افزود: پیش رفتن به سوی آموزشهای تحلیلی به جای آموزشهای صرفا تئوری میتواند به مرور این مشکل را حل کند، ضمن آنکه اکنون برای هر فارغالتحصیل از دوره متوسطه یک صندلی در دانشگاه وجود دارد و در صورت افزایش کیفیت آموزشی در این دانشگاهها دیگر هیچ دانش آموزش نباید برای ورود به دانشگاه نگرانی داشته باشد.
بیرانوندی با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش باید خلاقیت و قدرت تفکر را در دانشآموزان تقویت کنند، گفت: مسئله مهمی که در نظام آموزشی بهعنوان یک امر مسلط پذیرفته شده، گنجاندن حجم بالای محتویات درسی در دوره زمانی و آموزشی محدود است، به همین دلیل دانشآموزان به جای تکیه روی یادگیری، حفظ کردن دروس را در اولویت قرار میدهند.
رئیس کمیته آموزش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در نظام آموزشی ایران به دلیل حجم بالای مطالب درسی، دانشآموزی موفقتر است که حافظه قویتری داشته باشد حتی در بسیاری مواقع، داشتن خلاقیت و کنجکاوی ممکن است به عقبافتادگی دانشآموز در عرصه تحصیل منجر شود لذا نباید ذهن دانشآموزان را ظروف خالی پنداشت و بدون در نظر گرفتن استعداد و تواناییهای آنها آموزشهایی را به آنها تزریق کرد./
پایان پیام