به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدجواد ابطحی در خصوص جایگاه آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تلاش کردیم که آموزش و پرورش را در بخشهای مختلف مد نظر قرار دهیم. چند ماده از برنامه ششم توسعه اختصاص به آموزش و پرورش دارد.
وی افزود: البته حل شدن مشکلات آموزش و پرورش احتیاج به عزم ملی دارد و برای تحول و رتبهبندی معلمان و تعیین وضع معیشت آنان یک تلاش مستمر نیاز است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: به همین دلیل پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این بود که برای پشتیبانی مالی و مسائل اقتصادی آموزش و پرورش یک طرحی را تدوین کنیم. به همین منظور اگر بتوانیم حداقل نیم درصد از بودجههای فرهنگی تمام دستگاهها را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم وضعیت بهتر خواهد شد.
ابطحی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه و تجهیز مدارس مقرر شد از صندوق توسعه ملی برداشت بودجه شود تا مدارس فرسوده تعمیر و تجهیز شود.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در برنامه ششم توسعه طرح رتبهبندی معلمان را هم لحاظ کردهایم» گفت: طرح رتبهبندی معلمان در گذشته ناقص اجرا شد به طوری که معلمان از نحوه اجرای آن ناراضی هستند. در این خصوص طرحی دادیم که در 5 سال آینده برنامه ششم توسعه رتبهبندی معلمان آنگونه که در دستورالعمل است اجرایی شود.
وی اظهار کرد: در خصوص خرید خدمات آموزشی، حمایت از نیروهای آموزش و پرورش و پرداخت معوقات نیروهای حقالتدریس نیز در برنامه ششم توسعه پیشنهادهای خوبی مطرح شد.
ابطحی افزود: در بحث بودجه سنواتی چون دولت این بودجه را ارائه و پیشنهاد میکند تغییر چندانی روی آن نمیتوانیم داشته باشیم. امسال بودجه سنواتی همه دستگاهها 10 درصد افزایش پیدا کرده است و بودجه آموزشوپرورش هم همین مقدار افزایش داشته است. این میزان افزایش به هیچ وجه نمیتواند به آموزش و پرورش کمک کند چراکه اگر بودجه سنواتی سایر دستگاهها 10 درصد افزایش پیدا کرده است باید بودجه سنواتی آموزش و پرورش 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کند تا شاهد تحول در این نهاد آموزشی باشیم.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس این پیشنهاد را مطرح کردیم که اگر 2500 میلیارد تومان از جمع منابع درآمدی اضافه آمد این بودجه اضافی به آموزش و پرورش اختصاص یابد که متأسفانه کمیسیون تلفیق موافقت نکرد. البته همچنان در تلاش هستیم که این بودجه 2500 میلیارد تومانی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند چرا که اگر آموزش و پرورش خود متولی این بودجه باشد در این صورت میتواند بسیاری از مشکلات خود را حل کند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه «باید این نگاه عوض شود که آموزش و پرورش یک نهاد درآمدزا نیست» گفت: متأسفانه برخی نمایندگان هم همین دید را دارند که آموزش و پرورش صرفاً یک نهاد بهره بردار است. این طرز تفکر اشتباه است. اگر به آموزش و پرورش بها دهیم آینده کشور درخشان است، چراکه اگر معلمی دغدغه معیشتی داشته باشد و چند شیفت کار کند نمیتواند دانش آموزان خود را به خوبی تربیت کند.
انتهای پیام