شهاب نادری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نبود تبلیغات مناسب و کافی برای معرفی موزهها در کشور گفت: برخی موزهها علاوه بر اینکه هرگز برای آنها تبلیغات انجام نمیشود، در بازدیدها به چشم دیدم که آثاری از برخی موزه نیست و این به بحث مشکلات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخصوص در بخش موزهها برمیگردد.
نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میتوان گردشگران را با روشها و تبلیغات مناسب به موزهها هدایت کرد گفت: با یک روش جدید مدیریتی باید گردشگران به سمت موزهها هدایت شوند هم درآمدزا هستند و هم آثار هستند که ارزشی برای کشور دارند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه سازمان بودن میراث فرهنگی و وزارتخانه نبودن آن باعث میشود که هیچکس در مورد مسائل مختلف آن جوابگو نباشد، تصریح کرد: زمانی سازمان پاسخگو نباشد، نتیجه آن این میشود که برخی از آثار آن را در بحث موزهها، صنایع دستی، میراث فرهنگی و بحث شرکت توسعه گردشگری میبینیم، شرکت توسعه گردشگری که یکی از شرکتهای زیرمجموعه سازمان و برخی از این مشکلات را بوجود آورده است و مشکلاتی را در سطح ملی داریم.
نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری مجلس خاطر نشان کرد: امیدوارم احمدیپور رئیس سازمان میراث فرهنگی با مدیریت بهتر و تجربهای که دارد بتواند کاری را انجام دهد که در سطح استانها و در سطح ملی بتوان آثار آن را دید، همچنین در بحث موزهها امروز مشکلات زیادی وجود دارد اما میتوان ورود کرد و آن را ساماندهی کند.
نادری با اشاره به اینکه مردم باید موزههای شهر و کشور خود را به بهتر بشناسند گفت: اگر موزهها در جای مشخصی باشند و تبلیغات برای آنها شود، مردم علاقمند به بازدید از موزهها و آثار به جای مانده از تاریخ شهر و کشور خود میشوند اما بسیاری از موزهها جا و مکان مشخصی ندارد.
نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید یک مکان مشخصی برای موزهها در نظر گرفته شود خاطر نشان کرد: در این صورت مردم میتوانند در بحث موزهها به خوبی ورود کرده و موزهها برای آینده کشور میتوانند بازدهی بهتر داشته باشند.
وی در مورد موزههایی که جای مشخص هم دارند و حتی هیئتهای خارجی در برنامه بازدیدهای خود از ایران بازدید از این موزهها مثل موزه پول و جواهرات را قرار میدهند، گفت: بسیاری از مردم کشور ایران هرگز از وجود این موزهها خبردار نیستند و این اشکال مدیریتی است که معرفی موزهها به خوبی انجام نمیشود.
این نماینده مردم در مجلس دهم برای اینکه همه بتوانند از موزهها استفاده مفید داشته باشند، افزود: گاهی اوقات تبلیغات هزینه نبوده و شناساندن است، مدیر سازمان باید موزهها را به مردم، گردشگران داخلی و گردشگران خارجی بشناساند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند، اما متاسفانه این اتفاق نمیافتد.
نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس با اشاره لزوم تبلیغات و اطلاع رسانی و شناسایی موزهها تصریح کرد: هزینههایی که صرف تبلیغات و شناساندن موزهها به مردم میشوند، در آینده میتواند باعث درآمدزایی خوبی شود و هم از لحاظ درآمدی و هم از لحاظ اشتغالزایی و اطلاعرسانی آثار تاریخی میتوانند مؤثر باشند./
پایان پیام