رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور درمجلس گفت: شهرداری باید با واگذاری برخی سازمان ها مانند فضای سبز به بخش خصوصی هزینه های خود را ساماندهی کند.

جمعیت پرسنل شهرداری تهران چهار برابر میزان مصوب / کاهش هزینه ها با برون سپاری سازمان های شهرداری به بخش خصوصی

محمدجواد کولیوند درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل شهرداری ها در حال حاضر عدم تناسب میان درآمدها و هزینه ها است، گفت: شهرداری ها در محل های مختلفی منابع درآمدی خود را کسب می کنند، به عنوان مثال دریافت عوارض ساختمانی، جمع آوری زباله، دریافت جریمه ها درکمیسیون ماده 100، تهاترها و توافقات با تقسیم بندی املاک از منابع شهرداری ها هستند، ضمن اینکه شهرداری ها تا حدودی منابع پایدار هم دارند.

نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی، افزود: اختصاص 12 درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده به کلان شهرها جزیی از منابع پایدار شهرداری ها محسوب می شود، البته منابع شهرداری ها باید متناسب با هزینه های جاری باید تنظیم شود؛ درجلسه چندی پیش با شهردار تهران مطرح شد که متاسفانه با وجود 16 هزار ردیف مصوب تشکیلاتی حدود 68 هزار کارمند فعالیت می کنند.

وی با تاکید براینکه عدم تناسب میان تعداد کارکنان و میزان عناوین شغلی در شهرداری کمرشکن است، تصریح کرد: برای ایجاد تناسب میان منابع و درآمد در شهرداری ها یا باید برون سپاری صورت گرفته و برخی موارد به بخش خصوصی واگذار شود، البته می توان با مدیریت شهری چابک هزینه ها و درآمدها را ساماندهی کرد.

کولیوند با اشاره به اینکه شهرداری لندن اداره این شهر را با 15 هزار کارمند انجام می دهد،گفت: به طورحتم مسیر حرکتی ساماندهی شهرداری تا حدودی سخت و زمان براست، متاسفانه در شرایط فعلی اشتغال و وجود بیکاران بسیار در کشور نمی توان برخی کارکنان را اخراج کرد؛ باید با ایجاد مکانیزم های جدیدی درآمدهای دیگری را برای شهرداری خلق کرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،درخصوص ایجاد عوارض جدید برای شهرداری،گفت: باید در دریافت عوارض ساماندهی صورت گیرد، یعنی با بررسی دقیق افرادی که هیچگونه عوارضی پرداخت نمی کنند شناسایی و در لیست پرداخت عوارض قرار گیرند، ضمن اینکه برون سپاری یعنی اینکه شهرداری می تواند بخش هایی مانند فضاهای سبز و برخی سازمان های دیگر در اختیار خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور درمجلس، با بیان اینکه حوزه اتوبوسرانی را به دلیل زیان ده بودن آن نمی توان به بخش خصوصی واگذار کرد، افزود: به دلیل اینکه دولت نتوانسته سهم خودرا در نوسازی حمل و. نقل عمومی پرداخت کند، اما می توان برخی سازمان ها در شهرداری ها در بخش های دیگر واگذار کرد./

پایان پیام

برچسب‌ها