وزارت آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی مشاوره در مدارس و بالابودن شاخص ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس توضیح داد.

وزارت آموزش و پرورش در خصوص کمبود خدمات مشاوره در مدارس پاسخ داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، وزارت آموزش و پرورش در جوابیه ای نسبت به خبرگزاری خانه ملت در خصوص «مشاوره نیاز فراموش شده در آموزش و پرورش» واکنش نشان داد.

متن جوابیه عیناً منتشر می شود.

عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ ۹۷/07/9 با عنوان «مشاوره، نیاز فراموش شده در آموزش و پرورش»، پاسخ معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را جهت تنویر افکار عمومی به استحضار می رساند؛

درخصوص کمبود نیروی انسانی مشاور در مدارس و بالا بودن شاخص ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس (شاخص یک پانزدهم: به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک ساعت مشاوره در مدارس)، لازم به ذکر است با اتخاذ سیاست های مناسب، ضمن کاهش شاخص مذکور به (شاخص یک دوازدهم: به ازای هر ۱۲ دانش آموز یک ساعت مشاوره در مدارس) اقدامات موثری نیز در جهت افزایش ساعات کار هسته های مشاوره مناطق و کاهش شاخص ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان از (شاخص یک هفتصد و پنجاهم 1.750: به ازای هر 7۵۰ نفر دانش آموز یک ساعت فعالیت موظف مشاوره ای در هسته های مناطق) به (شاخص یک سیصد و پنجاهم 1.350: به ازای هر ۳۵۰ نفر دانش آموز یک ساعت فعالیت موظف مشاوره ای در هسته های مناطق)، توسط اعضای تخصصی هسته ها صورت پذیرفته است.

در خصوص ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس توسط مشاوران، اهم فعالیت های اداره کل امور تربیتی و مشاوره در خصوص ارتقای سلامت روان و پیشگیری از بروز آسیب های روانی- اجتمامی به شرح زیر می باشد:

اجرای آزمون غربال گری روانی- اجتماعی با هدف دستیابی به «نقشه خطر پذیری و ترسیم نیم رخ روانی و اجتماعی دانش آموزان»

اجرای طرح توانمندسازی روانی- اجتماعی ویژه دانش آموزان با هدف ارتقای توانمندی ها و فضیلت های منشی و روان شناختی

این طرح مبتنی بر نتایج آزمون سلامت روانی- اجتماعی دانش آموزان با هدف ارتقای توانمندی ها و فضیلت های منشی و روان شناختی دانش آموزان و افزایش سطح سلامت روانی- اجتماعی دانش آموزان و کاهش میزان شیوع آسیب های فرهنگی و اجتماعی توسط مشاوران مدرسه در شش فضیلت محوری اخلاقی و در بیست و چهار مهارت فردی به شرح زیر اجرا می گردد:

1- فضیلت تعالی (امید، تحسین زیبایی، شوخ طبعی، قدردانی، معنویت)

2- فضیلت شجاعت (پشتکار، سرزندگی، شهامت، صداقت)

3- فضیلت اعتدال (خویشتن داری، فروتنی، آینده نگری، بخشش)

4- فضیلت خرد (ژرف اندیشی، کنجکاوی، یادگیری، خلاقیت، روشنفکری)

5- فضیلت عدالت (انصاف، رهبری، کار گروهی)

6- فضیلت انسانیت (دوست داشتن، مهربانی، هوش هیجانی)

اجرای طرح همیار مشاور: این طرح جهت تقویت توانمندی های فردی، اجتماعی و ارتباطی، ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره، کمک به رشد سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان دوره اول متوسطه، تقویت حس مسئولیت پذیری و ترویج فرهنگ مشارکت پذیری و مشارکت جویی آنان جهت پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر در دانش آموزان و جامعه و نیز ارتقاء سلامت روان مدرسه صورت می گیرد. در این طرح از (هر کلاس یک همیار) انتخاب و آموزش داده می شود.

اجرای طرح رابطان هسته های مشاوره در مدارس ابتدایی:

این برنامه جهت پر کردن خلا نیروی انسانی مشاور در دوره ابتدایی و توسعه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس ابتدایی با انتخاب یک نفر رابط از همکاران ابتدایی واجد شرایط (دارا بودن تحصیلات روان شناسی و یا علوم تربیتی و نیز علاقمند) از هر مدرسه ابتدایی با اهداف زیر اجرا می گردد:

1- شناسایی دانش آموزان نیازمند خدمات مشاوره ای و ارجاع به هسته های مشاوره مناطق

2- ارائه خدمات مشورتی در مدارس ابتدایی جهت ارتقاء بهداشت روانی همکاران، دانش آموزان و والدین

3- بسط و توسعه خدمات ارتقایی سلامت روان در سطح مدارس ابتدایی

ارائه خدمات تخصصی مشاوره ای و خدمات روان شناختی:

ارائه خدمات پیشگیرانه، حمایتی و مشاوره ای و روان شناختی در هسته های مناطق و مراکز مشاوره و روان شناختی کل کشور به دانش آموزان و والدین صورت می گیرد.

خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانه ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

نجات بهرامی

معاون رسانه

برچسب‌ها

آخرین اخبار