قاسم احمدی لاشکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره رویکرد آموزش و پرورش مبنی بر تغییر تکالیف از سنتی به مهارت محور گفت: در حال حاضر مدارس بهروز با تجهیزات کافی در کشور وجود ندارد و هوشمندسازیها غالبا در حد حرف و شعار است تا در حوزه عمل؛ بنابراین تا زیرساختهای لازم آماده نشود نمیتوان مدعی شد رویکردها و شیوههای آموزش عوض میشود.
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بسیاری از مدارس روستایی و عشایری کشور از داشتن حداقلهای امکانات آموزشی بیبهره هستند؛ چطور میتوان گفت تغییر تکالیف در آموزش و پرورش از سنتی به مهارت محور رخ خواهد داد.
چهار کشور آسیای شرقی در زمره 10 کشور برتر جهان در حوزه آموزش
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه توضیح داد: رتبه نخست رنکینگهای مختلف جهانی در آموزش و پرورش در اختیار کره جنوبی است و فنلاند که چندین سال رتبه یک را داشت به رتبه پنجم تنزل پیدا کرده است؛ این امر نشان میدهد همه کشورها در حوزه آموزش و پرورش تلاش جدی میکنند.
وی با بیان اینکه از 10 کشور برتر جهان در حوزه آموزش، چهار کشور در آسیای شرقی قرار دارد، این امر را حاکی از اهمیت آنها برای آموزش نوجوانان و جوانان دانست.
احمدی لاشکی بیان کرد: یک دانشآموز در کره جنوبی روزانه بالغ بر 12 ساعت از وقت خود را در مدرسه سپری میکند و بر اساس گزارشها میزان خواب یک دانشآموز کره جنوبی به نسبت سایر بچهها به طور متوسط 22 دقیقه در روز کمتر است.
وی گفت: در نظام آموزشی کره جنوبی سختگیری و قاطعیت وجود دارد در حالی که در کشور ما حتی مردودی هم از بین رفته و بدان معنا است که هر کس وارد نظام آموزشی میشود باید حتما یک مدرک به او داد!
نجات کشور از مسیر نجات آموزش و پرورش میگذرد
این نماینده مجلس چنین رویکردهایی را نیازمند اصلاح دانست و افزود: در آموزش و پرورش باید با جدیت برخورد شود و فضا را از حالت منفعل خارج کرد.
احمدی لاشکی با بیان اینکه صرفا به زبان و شعار نمیتوان مدعی شد که رویکردهای آموزشی به سمت تکالیف مهارت محور حرکت کرده است، تحقق این مهم را نیازمند تغییر زیرساختها و امکانات مدارس دانست.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اگر قرار است بچهها در مدرسه ماهر بار بیایند، باید امکانات آن وجود داشته باشد؛ از اتاق ورزش گرفته تا اتاق استراحت و اتاق کار باید پیشبینی شود در حالی که در حال حاضر هیچکدام از مدارس این تجهیزات را ندارند؛ بنابراین اگر به دنبال نجات کشور هستیم باید آموزش و پرورش نجات پیدا کند./
پایان پیام