سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت حفظ بازارهای صادراتی، گفت: اگرچه جذب بازارهای صادراتی امر مشکلی است اما حفظ این بازارها کاری بس سخت تر است.
حفظ بازارهای صادراتی وابسته به سیاستهای داخلی است
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: حفظ بازارهای صادراتی به سیاستهای پایدار داخلی وابسته است؛ در واقع آیین نامههای داخلی کشور باید پایدار باشند تا سرمایه گذار، تولیدکننده و تاجر از ثبات مقررات و قوانین اطمینان داشته و در سایه این ثبات برای روزهای آینده برنامهریزی کند.
مراودات سیاسی اثرگذار بر میزان صادرات هر کشور
وی اظهار کرد: مراودات سیاسی بر میزان صادرات هر کشور اثرگذار است چراکه چگونگی نقل و انتقال پول در حجم صادرات موثر است.
میزان صادرات اقلام کشاورزی به بخشنامهها و قوانین داخلی وابسته است
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: میزان صادرات اقلام کشاورزی که -جزو ارزاق عمومی هستند- مانند پسته، خرما، زعفران و... تا حدود زیادی به بخشنامهها و قوانین داخلی وابسته است در واقع قوانین و مقررات مربوط به صادرات این محصولات باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار و صادرکننده ثبات کاری داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش نامههای خلق الساعه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ممنوعیت صادرات برخی اقلام کشاورزی باعث ضرر و زیان صادرکنندگان و سرمایه گذاران این بخش میشود.
بازار کشورهای همسایه شمالی ایران با نابسامانی دپیلماسی اقتصادی ایران از دست رفت
وی تصریح کرد: پس از فروپاشی شوروی، بازارهای بسیار مناسبی برای صادرات ایجاد شد در واقع کشورهای جدیدالتاسیس در شمال ایران می توانست بازار هدف مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد اما به دلیل عدم تجربه تجار و نابسامانی دپیلماسی اقتصادی این بازارها از دست رفت.
باستانی برخی آیین نامههای داخلی را جزو موانع حفظ بازارهای اقلام کشاورزی صادراتی دانست و گفت: دپیلماسی اقتصادی برای جذب و حفظ بازارهای اقتصادی و آیین نامههای مربوط به صادرات اقلام کشاورزی در اختیار مسئولان داخلی است و می توان با توجه به این مولفههای بازار کشورها را به دست گرفت این در حالی است که به این امر توجه چندانی نمیشود.
سهولت برنامهریزی برای تامین کالاهای اساسی موردنیاز مردم در ایران
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به راهکارهای لازم برای حفظ بازارهای صادراتی علیرغم ساماندهی بازار، عنوان کرد: بازار داخلی ایران برخلاف بسیاری از کشورها دارای نقاط پیک مصرف است. به طور مثال در ماه مبارک رمضان، نوروز، دهه نخست ماه محرم و... مصرف برخی کالاها مانند مرغ، گوشت، برنج، پنیر، شکر و... افزایش چشم گیری پیدا میکند بنابراین به راحتی میتوان با برنامه ریزی کالاهای مورنیاز مردم را برای این ایام تامین کرد اما اگر تدابیر لازم برای فصول اوج مصرف صورت نگیرد وضعیت بازار از کنترل خارج می شود.
باستانی با بیان اینکه باید برای تامین کالاهای اساسی به صورت سالانه برنامه ریزی شود، ادامه داد: باید تدابیر ویژهای برای توزیع مایحتاج زندگی مردم اندیشیده شود. علیرغم اینکه مجلس بارها در رابطه با شیوه توزیع کالاهای اساسی به دولت تذکر داده اما نحوه توزیع، بسیار نامناسب است؛ به طور مثال در روزهای گذشته توزیع شکر در شان مردم ایران نبود و مردم ناچار بودند برای دریافت 2 کیلو شکر در صفهای طویل و نامناسب انتظار بکشند.
ضرورت استفاده از تجربه سایر کشورها برای توزیع کالاهای اساسی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید دید دولت چرا از روشهای مناسب برای توزیع مایحتاج موردنیاز مردم استفاده نمیکند، اظهار کرد: می توان از تجربه سایر کشورها برای توزیع کالاهای اساسی استفاده کرد، انتظار میرود وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم برای تامین و توزیع مناسب است کالاها را انجام دهد./
پایان پیام