فرشاد ابراهیمپور نورآبادی نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت در مورد اجرای احکام آموزشی برنامه هفتم توسعه، گفت: آموزش و پرورش امروز ایران در یک بزنگاه تاریخی ایستاده است؛ بزنگاهی که در آن نمیتوان با اصلاحات جزئی و بخشنامهای، انتظار تحول داشت. پاسخ به مطالبات جدی معلمان، والدین و نسل آینده، دیگر در گرو بازآراییهای صوری نیست؛ ما نیازمند یک بازتعریف ریشهای از نقش دولت، جایگاه مدرسه و رابطه مردم با آموزش هستیم.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل آموزش و پرورش کشور فراتر از کمبود بودجه است، افزود: در هفته معلم، طبیعی است که بار دیگر نگاهها به معلمان، دانشگاه فرهنگیان، سند تحول بنیادین و احکام برنامه هفتم توسعه معطوف شود؛ اما واقعیت آن است که مسئله اصلی آموزش و پرورش کشور، فراتر از کمبود بودجه و استخدام است و به الگوی حکمرانی و مدل اداره آن بازمیگردد.
رایگان بودن آموزش به معنای دولتی بودن آن نیست
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، ادامه داد: اصل ۳۰ قانون اساسی به صراحت اعلام میکند که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد”. اما آیا رایگان بودن آن، الزاماً به معنای دولتی بودن، متمرکز بودن و اداره مستقیم همه مدارس است؟ در نگاه تحولخواهانه، رایگان بودن به معنای دسترسی برابر و بدون تبعیض به آموزش با کیفیت است. یعنی دولت باید اقدام به تأمین مالی کند، اما مدیریت را میتوان با مشارکت مردم، نهادهای اجتماعی، خیّران، هیات امنای محلی و خانوادهها عملیاتی کرد، این همان مدلی است که بسیاری از کشورهای موفق جهان، با حفظ عدالت آموزشی، به آن روی آوردهاند.
مردمی سازی آموزش و پرورش به هیچوجه به معنای خصوصیسازی نیست
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مردمیسازی آموزش، ادامه داد: مردمی سازی آموزش و پرورش به هیچوجه به معنای خصوصیسازی نیست، ما با فروش آموزش مخالف اما با مدیریت مشارکتی، چند مدل، و متنوعسازی نظام آموزشی بر مبنای عدالت و کیفیت کاملا موافق هستیم؛ در این مدل، بودجه آموزش مستقیماً به سرانه دانشآموز یا مدرسه اختصاص مییابد و دولت نقش ناظر کیفی، ضامن عدالت و تنظیمگر نظام را ایفا میکند. خانواده، مدرسه، مسجد، محله و فضای مجازی بهصورت هماهنگ در تربیت نقش میپذیرند.
تحول بنیادین آموزش و پرورش در حد شعار باقی مانده است
ابراهیم پور با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حد شعار باقی مانده است، اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ تصویب شد اما همچنان در مرحله شعار باقی مانده است، چرا که ساختار فعلی متمرکز، بوروکراتیک و دور از مردم، با الزامات سند همخوانی ندارد، وقتی سند از مدرسهمحوری، مشارکت خانواده، تنوع مدارس و عدالت آموزشی سخن میگوید اما ساختار اجرایی هنوز بخشنامهمحور و ستادی باقی مانده، اجرای سند امکانپذیر نخواهد بود.
رئیس فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آیندهپژوهی مجلس با تاکید بر اینکه اجرای احکام برنامه هفتم پیشرفت، لازم و ضروری است، یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه، بیش از ۱۴ حکم مهم درباره آموزش و پرورش آمده است؛ از ارتقاء کیفیت معلم تا ساماندهی مدارس دولتی و غیردولتی؛ طبق قانون، وزارت آموزش و پرورش موظف است تا شهریور ماه سال جاری گزارشی از میزان تحقق این احکام به مجلس ارائه کند. در کمیسیون آموزش مجلس، پیگیری اجرای این احکام در اولویت این کمیسیون است و بر اساس جدولهای نظارتی، درصد تحقق و میزان انطباق با اسناد بالادستی را بررسی میکنیم.
معلمان آینده نگر و دور اندیش نقش راهنما را ایفا میکنند
ابراهیم پور با تاکید بر اینکه معلمان آینده نگر و دوراندیش نقش راهنما را ایفا میکنند، اظهار داشت: در مدل آیندهنگر آموزش، معلم نباید صرفاً انتقالدهنده محتوا باشد بلکه باید راهنمای مسیر زندگی، مربی شخصیت و معرفیکننده دانشآموزان به مسیرهای گوناگون دانشگاهی، فنی و مهارتی باشد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه رتبهبندی معلمان اگر در همین سطح متوقف بماند، نمیتواند شان حرفهای معلم را ارتقاء دهد، اظهار داشت: تربیت معلم باید به سمت شایستهگزینی، مهارتافزایی، و آموزشهای مبتنی بر آیندهپژوهی حرکت کند، در این میان، دانشگاه فرهنگیان باید بازطراحی شود و از حالت صرفاً حجمی و کمّی، به دانشگاهی با کیفیت علمی، تربیتی و بینالمللی مبدل شود.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدل 5M؛ پیوند تربیت و حکمرانی محلی است، ادامه داد: امروز اگر بخواهیم تربیت را بازآفرینی کنیم، باید ارتباط ۵ محور اصلی یعنی منزل، مدرسه، مسجد، محله و فضای مجازی را یکپارچه کنیم؛ این الگوی پیشنهادی که در برخی احکام برنامه هفتم و در سند تحول نیز ریشه دارد، باید در مدارس، به صورت نهادی اجرایی شود./
پایان پیام