به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پنجمین دوره پارلمان دانشجویی روز (چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه)، با حضور جمعی از مسئولان، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و دانشجویان منتخب از سراسر کشور در محل مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
در مراسم افتتاحیه، بهروز طهماسب کاظمی معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، احدیان مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، حجتالاسلام جلیل محبی معاون حقوقی و سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس، و محمدمهدی مهربان هلان رئیس مرکز نوآوری مجلس، به ایراد سخنرانی پرداختند و به تبیین اهمیت مشارکت نخبگان جوان در فرآیندهای قانونگذاری، تربیت نسل آینده حکمرانان، و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی دانشگاهیان در حکمرانی نوین پرداختند.
تأکید بر تجربه واقعی حکمرانی در پارلمان دانشجویی از زبان معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس
در ابتدای مراسم بهروز طهماسب کاظمی، معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت تجربه عملی در فرآیندهای تصمیمسازی و قانونگذاری، گفت: تقریباً میتوانم با جرأت بگویم که تمام دوستانی که در دورههای گذشته در کنار ما بودند، پس از پایان برنامه بازگشتند و گفتند که تصمیم داشتیم از کشور مهاجرت کنیم، اما این تجربه نگاه ما را تغییر داد. بسیاری از نخبگان درجه یک تصور میکردند که فرآیند تصمیمگیری در کشور بسیار ساده است، اما وقتی در این فضا قرار گرفتند، دیدند که تصمیمگیری چقدر فنی، پیچیده و دشوار است.
وی ادامه داد: هماهنگی، همکاری، گفتوگو و رسیدن به یک نظر مشترک درباره مسائل راهبردی کشور، تجربهای ناب و دشوار است. اینکه بتوانیم گفتوگو در مورد مسائل مهم کشور را در یک فضای واقعی شبیهسازی و بازی جدی به اشتراک بگذاریم و تمام فرآیندهای مجلس شورای اسلامی را در اختیار دانشجویان قرار دهیم، فرصت بسیار ارزشمندی است.
طهماسبکاظمی ادامه داد:امیدواریم با اهتمام شما عزیزان و تلاشی که دارید، کنار هم بتوانیم حضور و حس خوبی از این تجربه برایتان رقم بزنیم و در آینده شاهد حضور شما در جایگاههای تصمیمسازی و قانونگذاری کشور باشیم.
ریشه مسائل اقتصادی کشور در ساختار حکمرانی و نوع نگاه به نیروی انسانی است
در ادامه مراسم، محمدسعید احدیان، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه حکمرانی، گفت: خیلی خوشحالم که چنین برنامهای برای دانشجویان طراحی شده است. نخستین نکتهای که باید بدون شعار و تبلیغ به آن توجه کرد این است که اگر کشوری دچار مشکل اقتصادی است، این به معنای آن است که در حکمرانی آن کشور اشکال وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه راهحل مسائل اقتصادی صرفاً در برخورد با چند متخلف یا اصلاحات سطحی نیست، اظهار کرد: ما نمیتوانیم تنها با شناسایی و برخورد با افراد، مسائل را حل کنیم. باید دید چرا با وجود بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، همچنان با مشکلات اقتصادی مواجهیم. پاسخ در ساختار اقتصادی و بهویژه در شیوه حکمرانی است. باید بررسی کرد که اقتصاد کشور چرا و چگونه به این وضعیت رسیده و چه اصلاحاتی برای آن ضروری است.
احدیان در ادامه افزود: هر پاسخ و دیدگاه سیاسی به این سوالات، خود زمینهساز یک بحث کلان است. اما در نهایت، هر راهحلی نیازمند نیروی انسانی توانمند در حوزه حکمرانی است. آنچه اهمیت دارد، تربیت افرادی است که بتوانند مسئله را بشناسند، تحلیل کنند و برای آن راهکار علمی و سیاسی ارائه دهند. کار شما در این برنامه تمرینی است برای درک همین فرآیند پیچیده.
قانوننویسی تنها نگارش متن حقوقی نیست، بلکه ترجمهای عقلانی از خواست عمومی و راهی برای تحقق حکمرانی عادلانه است
در ادامه نیز حجتالاسلام جلیل محبی، معاون حقوقی و سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در سخنانی تحلیلی با نگاهی تاریخی و راهبردی به مفهوم قانونگذاری، اظهار کرد: از آیندگان سرزمین ایران، از گذشتهمان و از بایستههای آینده این مرز و بوم سخن میگویم؛ سخنی برآمده از ۱۱۹ سال تجربه تعلیم و اندکی تجربه از زیست در حاکمیت قانون.
وی با تأکید بر اینکه قانونگذاری صرفاً تولید یک متن الزامآور نیست، گفت: قانونگذاری فرایندی عقلایی و اجتماعی است که جامعه در قالب حقوقی بیان میشود. این فرایند، آینهایست از نظم مطلوب و عدالتمحور که در آن خواست حکومت و مشارکت نهادهای اجتماعی با هم پیوند میخورند.
محبی ادامه داد: قانون، تنها اراده سیاسی یا تصمیم یک نهاد مقتدر نیست؛ بلکه نتیجه تعامل میان عقلانیت حاکم بر قدرت و عقلانیت جاری در بطن جامعه است. به همین دلیل است که مجلس را عصاره فضایل ملت مینامند.
وی با اشاره به نقش فرهنگ گفتگو در قانوننویسی، تأکید کرد: قانون زمانی پایدار و قابل اجراست که حاصل گفتوگوهای تخصصی و عمومی باشد؛ بدون گفتگو با نخبگان، نهادهای مدنی و افکار عمومی، قانوننویسی ناقص و ناپایدار خواهد بود. مرکز پژوهشهای مجلس در تلاش است این بستر گفتوگویی را نهادینه کند.
معاون حقوقی و سیاسی مرکز پژوهشها همچنین نقدی جدی به قانوننویسی غیرمشارکتی وارد کرد و گفت: متنی که بدون مشارکت، در فضای بسته و بدون ارتباط با جامعه نوشته شود، نه تنها پاسخگوی نیازهای واقعی نیست، بلکه موجب بیاعتمادی و حتی ستیز اجتماعی میشود. در مقابل، قانونی که با خرد جمعی تدوین شده باشد، به عنوان عقلانیت نهادینهشده عمل میکند.
وی با تأکید بر تحول در فرآیند تقنین خاطرنشان کرد: تقنین فقط بخشی از حکمرانی نیست، بلکه خود حکمرانی است. اگر قانوننویسی را از سطح نگارش فنی به سطحی راهبردی و اجتماعی ارتقاء دهیم، آنگاه میتوانیم فصل تازهای در رابطه میان دولت و ملت در نظام امت و امامت آغاز کنیم. این مأموریتی است که بر دوش شما فرزندان این سرزمین نهاده شده است.
پارلمان دانشجویی دیگر فقط شبیهساز نیست؛ آزمایشگاهی برای تربیت سیاستمداران آینده است
در ادامه مراسم نیز محمدمهدی مهربان، رئیس مرکز نوآوری قوه مقننه، با اشاره به نقش تحولآفرین این برنامه، اظهار کرد: دشمنی ما با بیعملی است. تلاش میکنیم تجربهای متفاوت را رقم بزنیم.
وی با اشاره به مشارکت دانشجویان در این برنامه، یاد آورشد: از زمان آغاز این طرح، بیش از ۶۰۰ دانشجو در فضای واقعی پارلمانی نه فقط نقش بازی کردند، بلکه مجلس را زندگی کردند؛ یاد گرفتند که چگونه گوش دهند، چگونه اصلاح شوند و چگونه دیدگاه خود را توسعه دهند.
مهربان با تأکید بر جنبه نوآورانه این پارلمان تصریح کرد: هر دوره از این پارلمان، نوآوریهای تازهای به همراه داشته است؛ از توسعه فرآیندها گرفته تا ایجاد نقشهای عمیقتر مانند رأی اعتماد؛ این برنامه، نه یک کلاس درس، بلکه مرکز رشد سیاستگذاری و زمینی برای تمرین آینده است.
وی با اشاره به دستاوردهای کیفی این تجربه افزود: بیش از ۸۰ درصد شرکتکنندگان، این تجربه را نقطهای تأثیرگذار در مسیر رشد خود دانستهاند؛ نتایج نشان میدهد بیش از ۷۰ درصد آنان نگرششان نسبت به مسئولیت عمومی، سیاستگذاری و پیشرفت اجتماعی تغییر کرده است.
رئیس مرکز نوآوری قوه مقننه، پارلمان دانشجویی را مسیری واقعی برای شناسایی و پرورش سیاستمداران آینده کشور خواند و گفت: این برنامه امروز دیگر صرفاً یک شبیهساز نیست. فارغالتحصیلان آن میتوانند وارد باشگاه اندیشهورزان و شبکهای از جوانان مشاور و دستیار فکری نمایندگان مجلس شوند. آنها اکنون با مسائل واقعی روبرو میشوند و راهحلهای واقعی ارائه میکنند.
وی در پایان با نگاهی به آینده اظهار کرد: این یک آرزو نیست؛ این آغاز رهبری برای تغییر زندگی است. دوره پنجم پارلمان دانشجویی نقطه عطفی است؛ از اینجا، آینده ایران از دل مشارکت، تجربه، آرمانگرایی و واقعگرایی شما جوانان ساخته میشود. اینجا آزمایشگاه شماست؛ پارلمان دانشجویی، آینده ایران است.
این دوره با تمرکز بر «برنامه هفتم پیشرفت» و در قالب مدل «بازی جدی»، آموزشهای ترکیبی و کارگاههای مهارتی، فرصتی کمنظیر برای تجربه واقعی نمایندگی مجلس، آشنایی با فرآیند قانونگذاری و نقشآفرینی مؤثر در ساختار شبیهسازیشده مجلس فراهم میکند.
این رویداد از ۱۷ اردیبهشت آغاز و تا ۸ خرداد ۱۴۰۴ ادامه دارد و شرکتکنندگان در قالب کمیسیونهای تخصصی از جمله هوش مصنوعی، آموزش، انرژی، کشاورزی، حقوقی، فرهنگی، اقتصاد و امنیت فعالیت خواهند کرد./
پایان پیام


