نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیمات خلق الساعه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر شروع کلاس درس در ساعت 6 صبح، گفت: سلامت و آموزش نسل آینده، بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور هستند و هر گونه تصمیم‌گیری شتاب‌زده و غیرکارشناسی در این حوزه، هزینه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

بی‌برقی دامن دانش آموزان را گرفت/ اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی آموزش و پرورش، سلامتی دانش آموزان را به مخاطره انداخته است

فرشاد ابراهیم پور در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از تصمیمات خلق الساعه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر شروع کلاس درس در ساعت ۶ صبح، گفت: آغاز ساعات مدارس از ۶ صبح به‌منظور مدیریت کمبود انرژی، نگرانی‌های عمیقی را در حوزه آموزش، سلامت دانش‌آموزان و رعایت حقوق کودکان برانگیخته است. آموزش و پرورش، به‌عنوان زیربنای توسعه انسانی و اجتماعی، نیازمند تصمیم‌گیری‌های دقیق، کارشناسی و مبتنی بر اصول علمی است. هر گونه تصمیمی که منجر به کاهش کیفیت یادگیری و آسیب به سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان شود، مغایر با اصول بنیادین تعلیم و تربیت است و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی کشور باشد.

نماینده ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سند ملی حقوق کودک و نوجوان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر دسترسی عادلانه و استاندارد کودکان به آموزش تأکید دارد، افزود: آغاز کلاس‌ها در ساعت ۶ صبح، نه ‌تنها این استانداردهای آموزشی را نقض می‌کند، بلکه حق طبیعی دانش‌آموزان برای خواب کافی، تمرکز و سلامت روانی را نادیده می‌گیرد؛ تصمیمی با این ابعاد وسیع، نیازمند بررسی‌های جامع، در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناطق مختلف کشور و رعایت حقوق اساسی دانش‌آموزان است.

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: پژوهش‌های علمی معتبر به‌ وضوح نشان می‌دهند که زمان شروع کلاس‌ها تأثیر مستقیمی بر عملکرد شناختی و یادگیری دانش‌آموزان دارد. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که خواب کمتر از ۸ ساعت در شبانه‌روز، موجب کاهش تمرکز، افت نمرات درسی، افزایش خستگی مزمن و بروز مشکلات روحی می‌شود. مطالعات بین‌المللی نیز تأیید می‌کنند که دانش‌آموزانی از ساعت ۷:۳۰ صبح در کلاس حضور پیدا می‌کنند، به‌طور معناداری عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر همسالان خود دارند. 

ابراهیم‌پور اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آموزش و پرورش را غیر کارشناسی دانست و تاکید کرد: این تصمیم، به‌ویژه در مناطق روستایی و محروم که کودکان برای رسیدن به مدرسه نیازمند طی مسافت‌های طولانی هستند، می‌تواند مشکلات حمل‌ونقل در تاریکی صبحگاهی و حتی مخاطرات امنیتی را به همراه داشته باشد. اتخاذ چنین تصمیمی بیش از آنکه نشانه‌ای از مدیریت بحران باشد، جلوه‌ای از بحران مدیریت است. نباید بار مشکلات مدیریتی در حوزه انرژی، بر دوش کودکان این سرزمین گذاشته شود. 

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم از سلامتی به عنوان بهترین سرمایه هر کشور یاد کرد و گفت: سلامت و آموزش نسل آینده، بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور هستند و هر گونه تصمیم‌گیری شتاب‌زده و غیرکارشناسی در این حوزه، هزینه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از وزیر آموزش و پرورش خواستار اتخاذ تصمیمات کارشناسی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان این سرزمین هستیم، خاطر نشان کرد : انتظار می‌رود فرآیند تصمیم‌گیری‌ها در حوزه آموزش، با لحاظ کردن شرایط واقعی دانش‌آموزان و رعایت حقوق بنیادین آنان انجام شود تا سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان به خطر نیفتد و کیفیت آموزشی کشور دستخوش تغییرات مقطعی و غیرکارشناسی نشود.آینده آموزش و پرورش ایران، نباید قربانی تصمیماتی شود که بدون پشتوانه علمی و در نظر گرفتن منافع بلندمدت جامعه اتخاذ شده‌اند. امیدوارم مسئولان و متولیان امر  با درایت و تدبیر لازم، نسبت به اصلاح این تصمیم اقدام کرده و راهکاری مناسب‌ و منطبق بر اصول علمی و آموزشی ارائه دهند./

پایان پیام

 

آخرین اخبار