به گزارش خانه ملت، کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوان کارشناسی قوه مقننه، نقشی کلیدی در بررسی طرحها و لوایح، نظارت بر اجرای قوانین، رصد عملکرد دستگاههای اجرایی و پیگیری مسائل کلان کشور دارند. در این میان، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با توجه به وظایف قانونی خود در بررسی برنامههای توسعهای، قوانین بودجه و نظارت بر منابع و مصارف عمومی کشور، جایگاه ویژهای در نظام تقنینی و نظارتی مجلس دارد. این کمیسیون در سال نخست فعالیت مجلس دوازدهم، با برگزاری جلسات منظم، بررسی لوایح و طرحهای مهم، انجام بازدیدهای میدانی و پیگیری موضوعات نظارتی، کارنامهای قابل توجه از خود برجای گذاشته است.
کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دوازدهم در نخستین سال فعالیت خود، با تمرکز بر اصلاح ساختار مالی کشور، نظارت بر اجرای بودجه ۱۴۰۴ و پیگیری برنامه هفتم توسعه، اقدام به برگزاری بیش از صد جلسه رسمی، بررسی لوایح کلیدی بودجهای، بازدیدهای میدانی و نیز طرح ۹ پرسش نظارتی از وزرای اقتصادی و اجرایی کرده است. بررسی عملکرد نهادهایی چون صندوق توسعه ملی، وزارت علوم و وزارت نیرو در قالب تحقیق و تفحص، و همچنین تأکید بر نظارت میدانی، بخشی از رویکرد فعال این کمیسیون در سال گذشته بوده است.
یک سال نظارت و بودجهریزی؛ روایتی از عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دوازدهم
غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی تفصیلی با خانه ملت، به تشریح عملکرد یکساله این کمیسیون در سال نخست فعالیت مجلس دوازدهم پرداخت. از بودجهریزی دو سطحی سال ۱۴۰۴ گرفته تا بررسی قانون الحاق ۳، نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه و همچنین ارائه گزارشهایی نظارتی درباره تخلفات مالی، محورهایی است که در این مصاحبه مورد بحث قرار گرفته است.
کمیسیون برنامه و بودجه؛ قلب تپنده نظارت مالی مجلس
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در ابتدای این گفتوگو با اشاره به وظایف محوری کمیسیون متبوعش گفت:کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، همانطور که از نامش پیداست، وظیفه اصلیاش در حوزه بودجه و برنامهریزی است؛ البته نظارت بر دیوان محاسبات نیز در حیطه اختیارات ما قرار دارد. ما در کمیسیون بودجه به کلیات بودجه سال 1404 رسیدگی کردیم و هم بیشترین پیشنهادات را برای ارائه به کمیسیون تلفیق بودجه آماده کردیم. از این رو در سال نخست مجلس دوازدهم، بیشتر فعالیت ما متمرکز بر لایحه بودجه ۱۴۰۴ بود.
وی با اشاره به ویژگی خاص بودجه سال جاری افزود: بودجه ۱۴۰۴، نخستین بودجهای بود که در قالب "دو سطحی" تدوین و به مجلس ارائه شد. این شیوه کار را اندکی فرسایشی کرد، اما با این حال بودجه برای اولین بار پس از چند سال، به موقع به مجلس تقدیم، و به موقع در کمیسیون تلفیق و در صحن علنی بررسی و تصویب شد. میتوان گفت که پس از چهار سال، بودجهای داشتیم که قبل از پایان سال به تصویب نهایی رسید.
از تحقیق و تفحص تا گزارشهای نظارتی؛ نقش فعال کمیسیون در نظارت بر دولت
وی در ادامه گفتوگو به سایر اقدامات کمیسیون در حوزه نظارتی پرداخت و گفت: در این سال، کمیسیون 4 مورد تحقیق و تفحص و 9 سؤال در قالب تقاضای استیضاح در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفت. علاوه بر آن کمیسیون، کمیته ای را برای ارزیابی برنامه هفتم توسعه در نظر گرفت.گرچه هنوز تنها یک سال از اجرای برنامه هفتم گذشته، اما کمیسیون ما بررسی ارزیابی این برنامه را آغاز کرده است.