فاطمه جراره عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به برخی از تحولات در جنگ اخیر فی مابین ایران و اسرائیل که ناشی از نفوذ جریانات داخلی بوده، بر ضرورت تقویت روحیه وطنپرستی و هویت ملی در میان دانشآموزان تأکید کرد و گفت: در شرایطی که کشور با چالشهای داخلی و خارجی مواجه است، تقویت هویت ملی در نسل جوان باید به عنوان یکی از اولویتهای اساسی در حوزه سیاستگذاری آموزشی و فرهنگی تبدیل شده است.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجیآباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید با آموزش صحیح، مفهوم دقیقی از وطن پرستی را به فرزندانمان آموزش دهیم تا وحدت به بهترین شکل ممکن در کشور حفظ شود.
وی با تاکید بر نقش برنامههای فرهنگی و هنری در تقویت رویکرد میهن پرستی، افزود: اختصاص منابع مالی مناسب به فعالیتهای فرهنگی در مدارس، از جمله جشنوارهها، تولید محتوای هنری و مشارکت هنرمندان، میتواند زمینه آشنایی دانشآموزان با تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی را فراهم سازد.
آموزش قانونمداری و مطالبهگری مدنی در کنار وطنپرستی، نسلی را تربیت می کند که پایبند به هویت ملی خواهد بود
جراره همچنین با تاکید بر لزوم پیوند آموزش وطندوستی با مهارتهای شهروندی، گفت: آموزش مفاهیمی مانند قانونمداری، مسئولیتپذیری و مطالبهگری مدنی در کنار وطنپرستی، موجب تربیت نسلی خواهد شد که هم به هویت ملی خود پایبند است و هم در مسیر توسعه کشور نقش موثری ایفا میکند.
این نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به خطرات ناشی از افراطگرایی در ترویج وطنپرستی، خاطرنشان کرد: تقویت هویت ملی باید مبتنی بر همبستگی اجتماعی، احترام به اقوام، مذاهب و پذیرش تنوع فرهنگی باشد؛ این رویکرد، مانع از بروز شکافهای اجتماعی و زمینهساز انسجام ملی خواهد شد.
تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی در مدارس، نقش مهمی در پایداری اجتماعی و حفظ استقلال کشور دارد
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس در پایان با اشاره به تهدیدات فرهنگی علیه هویت ملی کشور، خاطرنشان کرد: مجلس میتواند با تصویب قوانین حمایتی و ایجاد سازوکارهای نظارتی، از نهادهای آموزشی و فرهنگی در مقابله با هجمههای فرهنگی دشمن حمایت کند؛ تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی در مدارس، نقش مهمی در پایداری اجتماعی و حفظ استقلال کشور ایفا خواهد کرد./
پایان پیام
نظر شما