عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، در واکنش به اظهارات زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزشوپرورش، مبنی بر اینکه «هیچیک از سوالات امتحانات نهایی امسال لو نرفته» و «حدود ۵۴۰ مورد تقلب در آزمونهای نهایی سراسر کشور شناسایی شده»، گفت: تقلب در آزمونهای آموزشوپرورش از گذشته وجود داشته و موضوع تازهای نیست، اما نوع این تخلف آموزشی اهمیت بالایی دارد؛ اگر این تخلفات با بهرهگیری از ابزارهای الکترونیکی مانند تلفن همراه انجام شود، آموزشوپرورش باید برای مقابله با آن برنامهریزی مشخصی داشته باشد.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقلب در گذشته بیشتر بهصورت سنتی انجام میشد، افزود: امروز با پیشرفت فناوری، شاهد شکلهای نوین و پیچیدهتری از تقلب هستیم, بنابراین، لازم است متناسب با تحولات روز، تدابیر موثر و عملیاتی اتخاذ شود تا حقوق آزموندهندگان تضییع نشود.
وی با اشاره به گزارشهایی درباره لو رفتن سئوالات امتحانات نهایی در برخی استانها؛ یادآور شد: در نشست کمیسیون آموزش با وزیر و معاونان وزارت آموزشوپرورش، موضوع لو رفتن سئوالات مطرح و حتی اسنادی نیز ارائه شد، من بعید میدانم واقعیت چیزی غیر از این باشد.
فیاضی با تشریح مفهوم لو رفتن سئوالات، گفت: وقتی سئوالات پیش از آغاز آزمون به هر طریقی در اختیار دانشآموزان قرار بگیرد، بهوضوح به معنای لو رفتن است؛ حتی اگر فقط چند دقیقه پیش از شروع امتحان باشد؛ متاسفانه این اتفاق در مواردی رخ داده و نمیتوان آن را انکار کرد، بر اساس گزارش برخی همکاران، این تخلفات در مدارسی صورت گرفته که فرزندانشان در آن مدارس تحصیل میکنند و از آن مدارس بازدید میدانی نیز به عمل آمده است.
عضو کمیسیون آموزش با تاکید بر لزوم ورود هوشمندانه کمیسیون به این موضوع، اظهار داشت: مسئولان وزارت آموزشوپرورش باید در خصوص این ضعفها و خلأهای نظارتی، پاسخگوی کمیسیون باشند، کسانی که مرتکب چنین تخلفاتی شدهاند و عدالت آموزشی را زیر سئوال بردهاند، باید بدون مماشات با آنها برخورد شود؛ کمیسیون آموزش نیز باید در اجلاسیه دوم، نقش نظارتی پررنگتری داشته باشد.
وی ادامه داد: مجلس همواره در کنار مردم است؛ بنابراین مسئولان در سطوح مختلف حکمرانی باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و چنانچه در انجام وظایف خود کوتاهی کرده باشند با آنها برخورد جدی صورت گیرد؛ این از وظایف بدیهی کمیسیونهای تخصصی مجلس است.
فیاضی درباره نبود سازوکارهای امنیتی لازم برای جلوگیری از افشای سئوالات، گفت: وزارت آموزشوپرورش باید در این زمینه به مجلس و علی الخصوص کمیسیون آموزش پاسخگو باشد؛ علم و دانش از امانات ملی هستند و نباید با چنین موضوعاتی سطحی و فانتزی برخورد شود؛ بلکه باید با آنها بهشکل جدی و با رویکردی پیشگیرانه رفتار کرد.
وی با اشاره به اینکه تقلب و لو رفتن سئوالات از مصادیق بیعدالتی است، اظهار داشت: برخورد با این پدیدهها حق مردم است و نباید از آن غفلت کرد؛ در کمیسیون آموزش حتماً این موارد بررسی خواهد شد.
این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: برخوردها و مجازاتهای انجام شده تاکنون در حد نمایشی بوده و کافی نیست؛ هنوز گزارشی شفاف و مشخص درباره عاملان افشای سئوالات ارائه نشده است.
فیاضی ادامه داد: تا زمانی که مخاطراتی مانند فروش و انتشار سوالات وجود دارد، عدالت آموزشی همواره در معرض تهدید خواهد بود؛ باید قوانین آموزشی بهروز شوند و امکان بروز تخلفات را کاهش دهند؛ چنین اصلاحاتی میتواند باعث افزایش اعتماد والدین و دانشآموزان به نظام آموزشی شود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: وزارت آموزشوپرورش باید از ظرفیت فناوری و تکنولوژی به درستی بهرهبرداری کند، با وجود اتفاقات اخیر، باز وزارتخانه ادعا میکند که از این ابزارها به خوبی استفاده کرده است؛ اما اگر خلاف آن ثابت شود، مشخص میشود که بهرهبرداری لازم صورت نگرفته است./
پایان پیام
نظر شما