بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، با تأکید بر اهمیت نقش رسانه در جنگهای امروزی، گفت: اگر امروز بخواهیم جنگ را به جنگ نظامی و غیره تقسیم کنیم، من آن «غیره» را جنگ رسانهای میدانم؛ حتی شاید برخی مواقع نبرد در رسانه میتواند از جنگ نظامی جلوتر، مهمتر و اثرگذارتر باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اگر در حمله نظامی که صورت میگیرد، پیوست و تبیین رسانهای -له یا علیه- آن انجام نشود، قطعاً آن حمله نظامی اثربخش نخواهد بود؛ اضافه کرد: همانطور که میدانید در عمل یک حمله نظامی ممکن است یک منطقه را تخریب یا نابود کند، اما وقتی آن حمله تبیین و بزرگ یا کوچکنمایی میشود، اثر آن میتواند میلیونها برابر زیاد یا کم شود؛ بنابراین خیلی وقتها جنگ رسانهای از جنگ نظامی مهمتر است.
نوباوه با تأکید مجدد بر اهمیت جنگ رسانهای یا به اصطلاح جنگ روایتها و تأثیر آن در میدان مبارزه نظامی، تصریح کرد: در شرایط جنگی رسانه باید آنقدر آمادگی داشته باشد که بتواند کنترل افکار عمومی را در دست بگیرد، از گسترش شایعات جلوگیری کند و روایت دست اول را ارائه دهد؛ زیرا هر طرفی که روایت اول را از حادثه ارائه دهد؛ بیش از 70 درصد بر مخاطب خود اثر دارد؛ به همین دلایل بود که در جنگی که از جانب رژیم غاصب صهیونیستی به کشورمان تحمیل شد، رسانه ملی جزو اهداف مهم دشمن بود و به آن حمله مستقیم شد، زیرا میخواست مرجعیت رسانهای کشور را از بین ببرد.
حمله دشمن به صداوسیما با هدف آسیب به مرجعیت رسانهای کشور انجام شد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که مرجعیت رسانهای کشور ما سازمان صداوسیما است، که اصلیترین اخبار کشور را منتشر میکند و درصورت توقف فعالیت آن، شاید این مرجعیت به سمت دیگری میرفت. خوشبختانه در حمله دشمن به ساختمان شیشهای صداوسیما که با هدف آسیب رساندن به مرجعیت رسانهای کشور انجام شد، رسانه ملی ما آمادگی و استدیوها و تحریریههای رزرو داشت؛ پخش آن بدون وقفه ادامه داشت و به نحوی توانست خود را جمع و مدیریت کند؛ اما بالاخره حملهای که دشمن به رسانه میکند، کاملاً هدفمند است و نشان میدهد که ما در رسانه باید برای هر سناریویی آماده باشیم.
ممکن است در جنگ نظامی پیروز میدان باشیم اما در رسانه همان جنگ را ببازیم
نوباوه در پایان با تأکید بر اینکه امروز نقش رسانه یک نقش بیبدیل و کلیدی است؛ تصریح کرد: اگر نتوانیم در رسانه خوب عمل کنیم؛ از قبل آمادگی لازم را نداشته باشیم، ارتباط لازم و موثری با مخاطبان خود برقرار نکرده و اعتماد آنان را جلب نکرده باشیم؛ قطعاً در جنگ رسانهای بیش از جنگ نظامی آسیبپذیریم؛ یعنی ممکن است در جنگ نظامی پیروز میدان باشیم اما در رسانه همان جنگ را ببازیم./
پایان پیام
نظر شما