عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از افزایش 15 درصدی قیمت خودرو بعد از آتش‌بس به عنوان نوعی کج سلیقگی در عرصه قیمتگذاری خودرو یاد کرد و گفت: فقدان استراتژی و تغییرات پی در پی در عرصه مدیریتی باعث شد که نگاه بلندمدتی در این حوزه نداشته باشیم.

افزایش 15 درصدی قیمت خودرو بعد از آتش‌بس نوعی کج سلیقگی بود

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، در انتقاد به افزایش 15 درصدی قیمت خودروها، گفت: میزان تولید خودرو در کشور در سه ماه اول امسال نسبت به سه ماه اول سال گذشته کاهش پیدا کرد کما اینکه از 280 هزار و چهارصد و بیست و نه خودرو که در سال 1403 تولید شده بوده در سه ماه ابتدای سال جاری به حدود 180هزار کاهش پیدا کرد که متاسفانه خودروسازان جبران کمبود این بخش را در افزایش قیمت خودرو می‌دانند.

نماینده مردم فریمان و سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش 15درصدی قیمت خودرو در بازه زمانی اتفاق افتاد که کشور درگیر جنگ شده بود و با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه بود، هرچند خودروسازان به این نکته اشاره کردند که مقدمات این افزایش قیمت به قبل از جنگ برمی‌گردد اما قطعا در فضای رکودی که الان در بازار خودرو مشاهده می کنیم اصلاح قیمتی که با اعمال رشد 15 درصدی انجام دادند نه اثر وضعی برای خودروسازان و نه مصرف‌کنندگان دارد بنابراین این‌گونه اقدامات کج‌سلیقگی در عرصه قیمت‌گذاری خودرو است.

وی تصریح کرد: البته یک اختلافی بین شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در وزارت صمت پیرامون افزایش قیمت خودرو شکل گرفت و در پی بررسی افزایش قیمت محصولات ایران خودرو که در گذشته پایه را از 22/5 درصد تا 35 درصد تعیین کرده بود در نهایت با تایید نهایی شورای رقابت و سازمان حمایت 15 درصد اعلام شد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما در رابطه با زمان‌بندی و نحوه اعمال افزایش قیمت خودروها انتقادات زیادی داریم چرا که ظرف مدت 10 ماه گذشته دو بار رشد قیمت در حوزه تولید خودروهای داخلی داشتیم که گفته می‌شود افزایش نرخ ارز، شرایطی که خودروسازان برای افزایش میزان حقوق لجستیک، کارکنانش و هزینه‌های جاری دارند و کاهش میزان تولید که بخشی از آن به ناترازی برق و انرژی برمی‌گردد از عوامل تاثیرگذار بر این رشد قیمت بوده است که قطعا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: ما معتقدیم باید این موضوع در فضای کاملا فنی و کارشناسی بررسی شود چرا که نمی‌توان یک گزاره کلی را برای میزان افزایش قیمت خودرو ارائه دهیم و آن را اعمال کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص دلیل کاهش کیفیت خودروهای داخلی افزود: مشکلات این بخش به فولادی‌ها برمی‌گردد که ورق مورد نیاز خودرو را تولید می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، در ارائه راهکار برای تثبیت قیمت خودرو در بازار، تاکید کرد: خودروسازان باید استراتژی توسعه محصول داشته باشند چرا که فقدان استراتژی و تغییرات پی در پی و بی‌ثباتی در عرصه مدیریتی باعث شد که نگاه دوربردی در این حوزه نداشته باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اجرای مصوبه مجلس برای واردات خودرو باعث ایجاد رقابت در این بازار و ارتقا کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار