عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آمار نگران‌کننده بازماندگان از تحصیل در کشور، خواستار بررسی دقیق علل این پدیده، شناسایی عوامل موثر بر ترک تحصیل و تدوین راهکارهای اجرایی برای جلوگیری از تداوم آن شد.

آموزش و پرورش از آمارسازی فاصله بگیرد و وارد عمل شود

رمضان رحیمی دشتلویی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به آمارهای اعلام‌ شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازماندگان از تحصیل، گفت: بخشی از دانش‌آموزان دارای بیماری‌های خاص یا معلولیت‌های شدید ذهنی هستند که در رده بازماندگان از تحصیل قرار گرفته‌اند و کارشناسان باید وضعیت آنان را به‌صورت دقیق بررسی و به مناطق آموزش و پرورش گزارش دهند تا تصمیم‌گیری مناسب صورت گیرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش در کشور وجود دارد، افزود: باید لیست دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به تفکیک در اختیار این مناطق قرار گیرد تا وضعیت هر منطقه مشخص و پیگیری لازم انجام شود؛ چرا که ممکن است برخی از دانش‌آموزان، علیرغم داشتن استعداد، به دلیل عواملی همچون هزینه‌های سنگین، عدم دسترسی یا مشکلات خانوادگی بازمانده از تحصیل باشند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این دانش‌آموزان باید به چرخه آموزش بازگردند؛ادامه داد: بررسی‌ها باید توسط نواحی و مناطق انجام شود تا موارد ترک تحصیل عمدی یا تحمیل‌ شده شناسایی و با عوامل آن برخورد قانونی صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به آمار اعلام‌ شده در خصوص جاماندن کودکان از تحصیل، اظهار داشت: طبق آمار منتشر شده سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، حدود ۹۲۸ هزار و ۷۲۹ دانش‌آموز از تحصیل بازمانده‌اند؛ این رقم شامل ۱۷۱ هزار و ۹۹۲ نفر در مقطع ابتدایی، ۱۹۸ هزار و ۱۰۹ نفر در دوره اول متوسطه و ۵۵۸ هزار و ۶۲۸ نفر در دوره دوم متوسطه است.

وی در ادامه اظهار داشت: به بیانی نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی ۰.۹۱ درصد، دوره اول متوسطه ۳.۴۷ درصد و در دوره دوم متوسطه ۱.۶۵ درصد بوده است؛ تمام آمار اعلامی نگران‌کننده هستند اما نکته قابل توجه، ترک تحصیل بیش از ۳ درصدی در مقطع متوسطه اول است که نشان می‌دهد برخی برنامه‌های حمایتی آموزشی و اجتماعی فقط روی کاغذ مانده‌اند و در اجرا به نتیجه نرسیده‌اند.

نماینده فلاورجان در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه این وضعیت اصلاً قابل‌قبول نیست و باید دلایل آن دقیقاً بررسی شود، ادامه داد: عوامل خانوادگی، اقتصادی یا اجتماعی این شرایط هولناک را در سایه سکوت وزارتخانه مربوطه رقم می‌زند و هر ساله با اکتفا به آمار و ارقام به فراموشی سپرده می‌شود؛ در هر صورت آموزش‌وپرورش وظیفه دارد مانع از ترک تحصیل شود؛ ما حتی قانونی داریم که اگر خانواده‌ای مانع ادامه تحصیل فرزند خود باشد، با آن برخورد قانونی صورت گیرد.

وی درباره نقش قانون‌گذاری مجلس در تضمین آموزش رایگان و فراگیر، اظهار داشت: مجلس آماده وضع قوانین کارآمد در جهت آموزش رایگان واقعی و حمایت هدفمند از دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل است؛ البته اصل ۳۰ قانون اساسی نیز بر آموزش رایگان تاکید دارد، اما لازم است با تصویب قوانین راهبردی، این اصل به‌صورت عملیاتی اجرا شود تا شرایط برابری هم برای همه دانش‌آموزان فراهم شود.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش با اشاره به لزوم تقویت رشته‌های فنی و هنرستان‌ها، خاطرنشان کرد: ما در مجلس پیگیر ایجاد رشته‌های جدید و به‌روز در هنرستان‌ها هستیم تا دانش‌آموزان متوسطه دوم بر اساس علایق و توانمندی‌های خود مسیر تحصیلی مناسبی را انتخاب کنند تا ناخواسته مجبور به ترک تحصیل نشوند؛ توسعه هنرستان‌ها می‌تواند انگیزه ادامه تحصیل را افزایش داده و از ترک تحصیل جلوگیری کند.

رحیمی با انتقاد از اینکه هنوز در مناطق محروم با کمبود معلم، مدرسه و امکانات اولیه مواجه هستیم، گفت: در برخی مناطق محروم واقعاً با کمبود معلم یا امکانات مواجه هستیم، اما در سال‌های اخیر تلاش شده تا این نواقص برطرف شود؛ در سال تحصیلی جاری، دولت و وزارت آموزش و پرورش اهتمام بیشتری برای تامین نیروی انسانی و امکانات آموزشی داشته‌اند./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار