مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به ضرورت بررسی و تصویب لایحه مدیریت سوخت و حملونقل در مجلس، گفت: یکی از کارکردهای مهم کمیسیونهای تخصصی مجلس، قانونگذاری برای حل مشکلات مردم و اصلاح فرآیندهای ناکارآمد است؛ در این راستا، امروز نیاز به این لایحه بیش از گذشته احساس میشود.
وی با اشاره به مصرف بالای سوخت در کشور گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به اندازه چند کشور اروپایی یا آسیایی است، اما متأسفانه در مواجهه با این مسئله، همواره به سراغ مصرفکننده میرویم؛ یعنی به جای اصلاح ساختار، بهدنبال اعمال فشار بر مردم هستیم.
یوسفی با انتقاد از نگاه تکبعدی به موضوع سوخت تأکید کرد: به عنوان مثال در حوزه حملونقل برونشهری مصرف گازوئیل بالای ۶۰ میلیون لیتر است و مصرف بنزین خودروهای شخصی به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر میرسد. اما بهجای اصلاح فرآیندهای تولید و مصرف، سادهترین و بدترین راه یعنی گران کردن سوخت را انتخاب میکنیم.
وی افزود: در شرایطی که برخی کشندهها با فناوری جدید زیر ۲۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکنند، خودروهای داخلی با تکنولوژی قدیمی یا مونتاژ بیکیفیت، بالای ۳۰ تا ۴۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند. این ناکارآمدیها ناشی از نبود رقابت در بازار خودروی تجاری و سواری است. به مردم خودرویی با مصرف بالا و قیمت چندبرابر واقعی میفروشیم، بعد هم از آنها انتظار صرفهجویی داریم.
عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: باید با آزادسازی واردات خودرو و کاهش تعرفهها، انحصار را از خودروسازی حذف کنیم. این رقابت باعث خواهد شد تا خودروسازان داخلی در کیفیت، قیمت و مصرف سوخت تجدید نظر کنند.
یوسفی توسعه حملونقل عمومی را یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در کاهش مصرف سوخت دانست و گفت: وقتی از مردم میخواهیم از خودروی شخصی استفاده نکنند، باید زیرساخت حملونقل عمومی پاسخگوی نیاز آنها باشد. در حال حاضر در بسیاری از شهرها، دسترسی مناسب به این امکانات وجود ندارد.
این نماینده مردم در مجلس در ادامه با اشاره به نقش شرکتها و اصناف فعال در حملونقل بار و مسافر بهویژه در بحرانهای اخیر مانند جنگ ۱۲روزه، گفت: این فعالان با وجود شرایط سخت اقتصادی، اجازه ندادند خدمات دچار اختلال شود. باید از آنها با بیمههای پایه و تکمیلی، ایجاد صندوقهای حمایتی و نوسازی ناوگان پشتیبانی شود.
وی در پایان با تأکید بر لزوم تسریع در بررسی لایحه مدیریت سوخت و حملونقل گفت: در مجلس یازدهم و دوازدهم بارها به این لایحه پرداختهایم. هدف ما حمایت از مردم، توسعه ناوگان حملونقل عمومی و حرکت به سمت ناوگان برقی یا کممصرف بوده و به دنبال تحمیل فشار اقتصادی با گران کردن انرژی نیستیم./
پایان پیام
نظر شما