رئیس فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده‌پژوهی مجلس با بیان اینکه بودجه تغذیه دانشگاه‌ها چالش عدالت و کارآمدی در آموزش عالی ایجاد می‌کند، گفت: ریشه اصلی این اتلاف منابع در ضعف الگوی مدیریتی و ساختار تامین و توزیع است، با تمام این تفاسیر نمی‌توان ردپای فساد را در برخی نمونه‌ها کتمان کرد.

رد پای فساد و ناکارآمدی در تخصیص بودجه تغذیه دانشگاه‌ها / با الگوی جدید تغذیه، عدالت را به بشقاب دانشجو باز گردانید

فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در واکنش به سخنان مدیر کل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان مبنی بر اینکه بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه اختصاص یافته به تغذیه دانشجویی هدر می‌رود و به بشقاب دانشجو نمی‌رسد، گفت: ریشه اصلی این اتلاف منابع در ضعف الگوی مدیریتی و ساختار تأمین و توزیع است؛ تا زمانی که سیستم شفاف و دیجیتالی نباشد، حتی اگر نیت‌ها خیرخواهانه باشد، ضعف عملکردی غلبه خواهد کرد و خروجی این مهم تکرار می‌شود. با این حال، نمی‌توان ردپای فساد را در برخی نمونه‌ها کتمان کرد؛ اما سهم اصلی این مشکلات ناشی از عدم کارآمدی و ساختار نامناسب است.

نماینده ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی اختصاص ۲۱ درصد بودجه دانشگاه‌ها به اعتبار تغذیه دانشجویان را کافی ندانست و افزود: سرانه اختصاص یافته برای تغذیه دانشجویان در ایران بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از متوسط کشورهایی است که دارای الگوی موفق تغذیه هستند؛ شاید این رقم از نظر الگوی موفق باشد، اما از لحاظ بهره‌وری و بازده سرانه کافی نیست؛ اگر شفافیت و نظارت درست برقرار و سامانه هوشمند غذایی به درستی طراحی شود، سرانه اختصاص یافته در این حوزه نه تنها با استانداردها مطابقت پیدا می‌کند، بلکه با کشورهای پیشرو در این زمینه برابری خواهد کرد.

الگوی نوین تغذیه مسیری برای کنترل  کیفیت غذایی دانشجویان است

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به الگوی نوین تغذیه که سال تحصیلی جدید برای ۵۰ دانشگاه اجرایی می‌شود، اظهار داشت: با عملیاتی شدن این طرح، کیفیت غذا قطعا افزایش یافته و دورریز کاهش خواهد یافت. از طرفی، اجرای این طرح باعث می‌شود کیفیت غذایی دانشجویان ارتقا یابد و مکانیزم‌های کنترل و نظارت به اجرا درآید؛ به بیانی دانشجو در جریان کنترل کیفی تغذیه خود قرار می‌گیرد. این مسئله مدیران را قادر می‌سازد تا نقاط هدررفت منابع را شناسایی کنند.

سه مکانیزم کلیدی برای اطمینان از شفافیت هزینه‌کرد اعتبارات تغذیه دانشجویی

نائب رئیس کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مکانیزم‌های شفاف‌سازی و نظارت می‌تواند تضمین‌کننده اختصاص بودجه تغذیه دانشجویی باشد، یادآور شد: سه مکانیزم کلیدی برای اطمینان از شفافیت هزینه‌کرد اعتبارات تغذیه دانشجویی وجود دارد؛ در مرحله نخست، ارزیابی کیفی توسط خود دانشجویان است؛ یعنی عملکرد پیمانکاران بر اساس رضایت دانشجو سنجیده شود و در صورت دریافت امتیاز پایین، همکاری با آن پیمانکار محدود شود. این اقدام به‌صورت ظریف اما مؤثر پایه‌های فساد را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه گزارش‌دهی عمومی و شفاف دانشجویان به عنوان مکانیزم دوم است، اظهار داشت: این اقدام باعث می‌شود اطلاع‌رسانی و نظارت جمعی، کنترل عملکرد را تقویت کند و شفافیت بیشتری در مسیر هزینه‌کرد بودجه ایجاد شود؛ راه‌اندازی سامانه هوشمند و ثبت مراحل تهیه و توزیع غذا سومین مکانیز کنترل این چرخه باشد؛ این سامانه به‌طور دقیق از مرحله تامین مواد اولیه تا سرو بشقاب دانشجو، تمامی مراحل را ثبت می‌کند و امکان رهگیری هر گونه انحراف یا هدررفت منابع را فراهم می‌سازد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه سامانه ثبت تغذیه دانشجو باید از مرحله نخست تا پایان راه‌اندازی شود، اظهار داشت: بی‌تردید، اجرای این سازوکارها باعث روشن و شفاف شدن مسیر رسیدن بودجه به بشقاب دانشجو خواهد شد.

ابراهیم‌پور با بیان اینکه شرایط کنونی، یعنی غذای دانشجویان از تامین مواد تا سرو غذا، با اهداف عدالت آموزشی و حمایت از دانشجویان کم‌درآمد همخوانی ندارد، اظهار داشت: در وضعیت فعلی، یارانه پرداختی به همه دانشجویان یکسان است و تفاوتی بین دانشجویان کم‌برخوردار و برخوردار وجود ندارد؛ به این معنا که دانشجوی برخوردار و محروم هر دو از همان یارانه استفاده می‌کنند.

رد پای فساد و ناکارآمدی در تخصیص بودجه تغذیه دانشگاه‌ها / با الگوی جدید تغذیه، عدالت را به بشقاب دانشجو باز گردانید

وی تصریح کرد: برای برقراری عدالت واقعی، باید میان دانشجویان برخوردار و کم‌برخوردار تفاوت قائل شد؛ در وضعیت فعلی، همه دانشجویان از یارانه یکسان بهره‌مند می‌شوند، در حالی که دانشجویان محروم بیشترین نیاز را به این حمایت دارند؛ نتیجه این است که بودجه عمومی به‌طور موثر به سمت حمایت از نیازمندان هدایت نمی‌شود و با اهداف عدالت آموزشی همخوانی ندارد.

بیشتر بخوانید:

ابراهیم‌پور نورآبادی در پایان خاطر نشان کرد: الگوی جدیدی که در حال بررسی است، این امکان را فراهم می‌کند که منابع به شکل هدفمند و عادلانه توزیع شوند و دانشجویان محروم بیشترین بهره را از آن ببرند؛ این رویکرد نه تنها با عدالت آموزشی سازگار است، بلکه به بهبود شرایط معیشتی دانشجویان کم‌درآمد و رسیدن بودجه به بشقاب دانشجو نیز کمک می‌کند./

پابان پیام 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار