محمد انور بجارزهی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به شناسایی حدود هزار دانشآموز دارای طیف اوتیسم در غربالگری نوآموزان بدو ورود به مدرسه، گفت: دانشآموزان استثنایی در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان مظلومترین هستند؛ زیرا فقر، کمبود امکانات و اولویت پایین آموزش کودکان در مناطق محروم باعث میشود بسیاری از کودکان استثنایی از دید آموزش و پرورش دور بمانند.
نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد با تاکید بر اینکه شخصاً نیازهای آموزشی کودکان استثنایی را از وزرای مربوطه پیگیری خواهم کرد، افزود: تمام مباحث مرتبط با آموزش و پرورش کودکان دارای نیازهای ویژه را از وزیر آموزش و پرورش مطالبه خواهم کرد و این موضوع در ظرفیت بررسی مشترک با وزیر کار نیز به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آورده خواهد شد.
مجلس مسیر توسعه امکانات و نیروی متخصص را هموار میکند
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه، تصریح کرد: مجلس با تصویب قوانین حمایتی و تخصیص بودجه لازم، مسیر توسعه امکانات آموزشی و افزایش نیروی متخصص برای این کودکان را هموار میکند و در کنار خانوادهها و معلمان این گروه از دانش آموزان قرار میگیرد.
وی با تاکید بر ارتقاء توانمندی معلمان کودکان استثنایی، ادامه داد: برگزاری دورههای تخصصی و طرحهای آموزشی برای معلمان مدارس عادی و استثنایی، بخشی از تلاش مجلس برای ارتقاء کیفیت آموزش دانشآموزان دارای اوتیسم است.
نماینده مردم چابهار درباره توسعه زیرساختهای آموزشی و توانبخشی، یادآور شد: با حمایت قانونی مجلس و تخصیص اعتبار کافی، مراکز غربالگری، کلاسهای ویژه و خدمات توانبخشی توسعه مییابند تا کودکان از سنین اولیه شناسایی شده و تحت آموزش و مراقبت مناسب قرار گیرند.
بجارزهی با تاکید به حمایت ویژه از این خانوادهها به لحاظ مادی و معنوی، ادامه داد: مجلس میتواند با تصویب سیاستهای مالی و روانشناختی، والدین این کودکان را توانمند کند و بار مسئولیت آنها را کاهش دهد.
نظارت مجلس؛ تضمین کیفیت خدمات آموزشی است
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید به سازوکارهای نظارتی مجلس در خصوص خدمات رسانی آموزش و پرورش به کودکان استثنایی، ادامه داد: مجلس با رصد مستمر برنامههای آموزش و پرورش استثنایی و تضمین کیفیت خدمات، اطمینان میدهد که حمایتها و آموزشها به شکل صحیح و مؤثر ارائه میشوند و خانوادهها از کیفیت خدمات مطمئن باشند.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس نه تنها نقش قانونگذاری و بودجهای دارد، بلکه با نظارت و حمایتهای عملیاتی، همواره در کنار معلمان و خانوادهها خواهد بود تا کودکان دارای نیازهای ویژه بتوانند در محیطی مناسب، با کیفیت آموزش ببینند و زندگی اجتماعی فعالی داشته باشند./
پایان پیام
نظر شما