رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی، در واکنش به منتقدان کاهش سن ورود به تحصیل، گفت: این طرح نه آغاز زودهنگام آموزش کلاسیک بلکه فرصتی برای آماده‌سازی کودکان و عمومی‌سازی پیش‌دبستانی است که می‌تواند به رشد اجتماعی و شناسایی استعدادها در سنین پایین‌تر منجر شود.

کاهش سن ورود به تحصیل: طرحی جدید برای تقویت نظام آموزش‌وپرورش/ عدالت آموزشیِ در دسترس با گسترش پوشش پیش‌دبستانی برای همه کودکان

حسین حق‌وردی رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به انتقادها درباره کاهش سن شروع تحصیل، گفت: طرح تقویت نظام آموزش‌وپرورش در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دارد و مواد مختلف آن در حال بررسی است؛ با توجه به اهمیت دوره پیش‌دبستانی که از نگاه همه فعالان حوزه آموزش دوره‌ای حیاتی و تأثیرگذار است، ماده (۱۱) طرح یاد شده به دنبال پوشش کامل این دوره است. براساس این طرح، سن ورود کودکان به آموزش رسمی از ۶ سال به ۵ سال کاهش خواهد یافت، اما کودکان پنج‌ساله در پیش‌دبستانی آموزش‌های مختص این دوره را دریافت خواهند کرد.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس، ادامه داد: متن فعلی طرح مذکور این‌گونه پیشنهاد داده که با کاهش سن ورود به آموزش رسمی و اجباری شدن یک سال پیش‌دبستانی، طول دوره ابتدایی که اکنون ۶ سال است، به ۵ سال کاهش یابد. البته این موضوع هنوز قطعی نیست و نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد.

وی در ادامه افزود: متولیان آموزش و پرورش با اصل ماده (۱۱) موافق هستند، اما برخی نگران‌اند که سن پنج سال برای آموزش‌های کلاسیک مناسب نباشد. مجلس تأکید دارد که دوره پیش‌دبستانی باید متفاوت از دبستان باشد. طرح پیشنهادی به این مسئله توجه کرده و در جزئیات تأکید شده که محتوای آموزشی سال نخست آموزش رسمی به آموزش‌های پیش‌دبستانی اختصاص یابد و آموزش‌های دوره ابتدایی در پنج پایه بعدی متمرکز شود. بدین ترتیب پنج سالگی سن آغاز آموزش‌های کلاسیک محسوب نمی‌شود و پیش‌دبستانی، هم در بخش دولتی و هم غیردولتی، اجباری و مقدمه‌ای برای ورود به دبستان خواهد بود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: گسترش پوشش پیش‌دبستانی با اجباری و دولتی شدن آن علاوه بر ارتقاء کیفیت آموزشی، به عدالت آموزشی نیز کمک خواهد کرد، چرا که اکنون پیش‌دبستانی‌ها عمدتاً غیردولتی هستند و بسیاری از کودکان به دلیل محدودیت‌های اقتصادی نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. با اجرای این طرح، کودکان تمامی خانواده‌ها به این دوره مهم دسترسی خواهند داشت. البته این به معنای تعطیلی پیش‌دبستانی‌های غیردولتی نیست و آنها نیز می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند.

آماده‌سازی دانش آموزان برای آینده

وی در ادامه تاکید کرد: هدف اصلی این است که پیش‌دبستانی صرفاً برای آماده‌سازی دانش‌آموزان باشد؛ در صورت تصویب، از سال تحصیلی ۱۴۰۷-۱۴۰۸، زیرساخت‌ها برای اجرای طرح و افزایش جمعیت دانش‌آموزان ورودی به آموزش رسمی در سنین ۵ و ۶ سالگی فراهم خواهد شد.

حق‌وردی با اشاره به اینکه اکنون بحث بر سر نهایی شدن آغاز رسمی آموزش در سن پنج سالگی است، افزود: برخی کارشناسان موافق و برخی مخالف این طرح هستند. جلسات متعددی در کمیته با حضور معاونین آموزش‌وپرورش و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شده و جمع‌بندی‌های اولیه صورت گرفته است. بنا شده کارشناسان مرکز پژوهش‌ها با بازنویسی متن ماده، نگرانی‌ها و انتقادات را تا حد ممکن رفع کنند و امیدواریم پس از آغاز سال تحصیلی، تصمیم نهایی در جلسه رسمی کمیسیون اتخاذ شود.

کاهش سن ورود به تحصیل؛ فرصت‌های بیشتر برای یادگیری و شناسایی استعدادها در سنین پایین

نماینده مردم شهر قدس، شهریار و ملارد در مجلس ادامه داد: کاهش سن ورود به آموزش رسمی می‌تواند فرصت بیشتری برای آماده‌سازی ذهن، آموزش مهارت‌های زندگی، شناسایی استعدادها در سنین پایین و جبران عقب‌ماندگی‌های نظام آموزشی ایجاد کند. کودکان امروز به دلیل تعامل با بازی‌های دیجیتال یادگیری بهتری دارند و آموزش رسمی می‌تواند هم‌زمان با این فعالیت‌ها آغاز شود.

وی در ادامه یادآور شد: اگر پیش‌دبستانی برای پنج‌ساله‌ها بخشی از آموزش رسمی و اجباری شود، کودکان با آمادگی بیشتری به مقاطع بالاتر خواهند رفت. برخی کشورها حتی پوشش پیش‌دبستانی را به سه سال افزایش داده‌اند، اما در کشور ما درصد پوشش پیش‌دبستانی بسیار پایین است. امیدواریم با تصویب این بند قانونی، پیش‌دبستانی بخشی از آموزش رسمی، عمومی و دولتی شود و از جنبه‌های مختلف به جامعه و نظام آموزشی کمک کند.حق‌وردی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش‌وپرورش موظف است راهکارهای اجرایی، به‌ویژه در زمینه تقویت مهارت‌های اجتماعی کودکان، را تدوین کند، افزود: هنوز نظر جامع وزارتخانه به کمیسیون ارائه نشده، اما موضوع از مهرماه مجدداً در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان خاطرنشان کرد: درباره ماده (۱۱) نظرات مختلفی وجود دارد، اما این طرح می‌تواند به رشد اجتماعی کودکان کمک کند. بررسی دیدگاه‌های موافق و مخالف، متن نهایی را پخته‌تر خواهد کرد و کمیسیون آموزش از تمام نظرات کارشناسی استقبال می‌کند تا قانونی جامع و منسجم به تصویب برسد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha