عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با هشدار نسبت به آمار کودکان جامانده از تحصیل در کشور، گفت: امروز کمبود فضای آموزشی بهانه‌ای برای جا ماندن کودکان از تحصیل است،

کمبود فضای آموزشی «بهانه» است؛ حلقه مفقوده کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شد

اکبر پولادی باغ‌بهادرانی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در مورد آمار کودکان جامانده از تحصیل، گفت: براساس آمارهای رسمی، در اردیبهشت‌ماه سال جاری نزدیک به یک میلیون نفر از کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ سال در کشور به دلایل مختلف در مدرسه حضور نداشته‌اند. این وضعیت نه‌تنها آینده این کودکان را به خطر می‌اندازد، بلکه آتیه جامعه و کشور را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه جا ماندن کودکان از تحصیل در این دوره زمانی بسیار وحشتناک است، افزود: بازماندن دانش آموزان از تحصیل در این عرصه قابل تصور نیست، به‌ویژه در دوره ابتدایی؛ اندیشیدن در مورد بی‌سوادی شخصی در هر گوشه کشور در قرن ۲۱ بسیار نگران‌کننده است.

نظام آموزشی توانایی پوشش کامل دانش‌آموزان را دارد

وی با اشاره به مشکلات سیستم آموزشی کشور تصریح کرد: سیستم آموزشی علیرغم مشکلاتی که دارد توانایی آموزش کودکان در سراسر کشور را داشته،بنابراین نمی‌توان اذعان داشت که کشور ناتوان در آموزش کودکان در سن تحصیل است. به اعتقاد بنده، نظام آموزشی آمادگی داشته و دارد که صد درصد فرزندان این کشور را در آغوش خود بپذیرد.

فقر و ناآگاهی خانواده‌ها؛ ریشه اصلی جاماندن از تحصیل

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله کودکان جامانده از تحصیل بیشتر به مسائل خانوادگی مربوط می‌شود، ادامه داد: عمده دلیل جا ماندن کودکان از تحصیل به فقر مادی بازمی‌گردد و در کنار آن، جهل خانواده‌ها از دیگر مسائلی است که موجب رخداد چنین فاجعه‌ای در مسیر توسعه‌یافتگی می‌شود. دولت ثابت کرده است که آمادگی دارد، حتی برای یک نفر در دورترین نقطه ایران مدرسه دایر کند؛ بر همین اساس نمی‌توان ادعا داشت که سیستم آموزشی ناتوان در شناسایی و بازگرداندن کودکان به چرخه آموزش کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به بررسی ابعاد مختلف ترک تحصیل در دوران متوسطه دوم، ادامه داد: باید پژوهش‌ها انجام شود که چرا دانش‌آموزان انگیزه لازم برای درس خواندن ندارند و به سمت ترک تحصیل پیش رفته‌اند. در دوران متوسطه باید مهارت‌پروری دانش‌آموزان را افزایش دهیم تا در حوزه‌ای که علاقه‌مند هستند براساس آمایش سرزمینی ادامه تحصیل دهند. آموزش باید به سمت توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای هدایت شود تا دانش‌آموزان بتوانند هم برای خود و هم برای کشور نیروی مفیدی باشند.

پولادی با تاکید بر اینکه امروز کمبود فضای آموزشی بهانه‌ای برای جا ماندن کودکان از تحصیل است، ادامه داد: باید موضوع جاماندگان از تحصیل به‌صورت ویژه در هر استان مورد بررسی قرار بگیرد و نسخه‌ای ویژه برای حل معضل کودکان جامانده از تحصیل در نظر گرفته شود. همچنین باید به‌صورت میدانی این مسئله را پیگیری کرد تا از شدت صدمات کاسته گردد، بیشترین عامل کودکان جا مانده از تحصیل به مباحث خانوادگی بازمی‌گردد و عمده‌ترین دلیل آن به موضوعات اجتماعی و اقتصادی مربوط است.

نیاز به اقدام اجرایی فراتر از قانون‌گذاری

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تأکید بر اینکه کودکان جامانده از تحصیل بیش از حرکت مجلس نیازمند اقدام اجرایی هستند، یادآور شد: سازوکار بازگرداندن کودکان جامانده از تحصیل باید در وزارت آموزش‌وپرورش دیده شود. قوه مقننه می‌تواند در کنار پشتیبانی، حساسیت نشان داده و سازوکاری برای این موضوع در نظر بگیرد تا شرایط تحصیل برای همه به یک میزان فراهم شود.

طرح «خانه به خانه» تجربه موفق در روستاها

پولادی ادامه داد: بازگرداندن کودکان جامانده از تحصیل امری شدنی است. در سال‌های گذشته مدیران مدارس با اجرای طرح «خانه به خانه» سعی در بازگرداندن این کودکان به عرصه تحصیل داشته‌اند. این مهم در روستاها شدنی اما در شهرها و به خصوص کلان‌شهرها نیازمند همت بالایی است، هرچند که نشدنی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تأکید بر اینکه امروز آموزش‌وپرورش آمار دقیقی از ظرفیت دانش‌آموزی کشور دارد، گفت: تعداد دانش‌آموزان سراسر کشور به‌صورت سیستمی ثبت شده و به‌راحتی می‌توان این گروه از دانش‌آموزان را پیدا کرد. در این راستا بی‌تفاوتی رخ نداده است؛ باید دانش‌آموزان دوره ابتدایی به دوره متوسطه دوم طبق آمار منتقل شوند. برخی از این کودکان به استان‌ها و شهرهای مختلف مهاجرت می‌کنند و امکان دارد به همین دلیل از دسترس استانی آموزش‌وپرورش خارج شوند. این حلقه مفقوده همان کودکانی هستند که ثبت‌نام نکرده‌اند و از چرخه آموزش دور مانده‌اند.

شهریور؛ بهترین فرصت شناسایی بازماندگان از تحصیل

پولادی با بیان اینکه روزهای پایانی شهریور ماه بهترین زمان برای شناسایی کودکان جامانده از تحصیل است، خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش هرچه سریع‌تر باید در خصوص این موضوع عکس‌العمل نشان دهد و از بی‌تفاوتی در این راستا خارج شود و اقدام عاجلی برای بازگرداندن آنها به تحصیل داشته باشد.

کمبود فضای آموزشی «بهانه» است؛ حلقه مفقوده کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شد

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ممنوعیت محروم‌کردن دانش‌آموزان از تحصیل توسط خانواده‌ها، تصریح کرد: در مواردی که خانواده‌ها عمداً مانع تحصیل فرزندان شوند، قانون امکان برخورد قضایی را فراهم کرده است. دادستان هر شهرستان موظف است خانواده‌هایی که مانع تحصیل می‌شوند را احضار و اقدامات قانونی انجام دهد. هیچ پدر و مادری حق ندارد فرزند خود را از تحصیل محروم کند، چرا که آموزش حق اساسی هر کودک است. بنابراین، بازگرداندن دانش‌آموزان به مدرسه هم از طریق اقدامات قانونی و هم با استفاده از تمامی ابزارهای آموزش‌وپرورش، ممکن و ضروری است./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha