عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از وضعیت طرح شیر مدارس گفت: بودجه قطره‌چکانی باعث شده شیر نصف و نیمه به لیوان دانش‌آموزان برسد و غیبت صنایع لبنی در عمل به مسئولیت اجتماعی‌شان بیش از هر زمان دیگری نمایان است.

ضرورت طراحی سامانه یکپارچه برای رصد توزیع شیر در مدارس/ کمبود بودجه توزیع شیر مدارس تهدیدی برای سلامت دانش آموزان

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از وضعیت بودجه‌ای طرح توزیع شیر در مدارس گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، تنها حدود ۶.۵ همت برای این برنامه اختصاص یافته و آن هم صرفاً به مدارس ابتدایی دولتی مناطق محروم رسیده است. این در حالی است که طبق بند الحاقی (۵) ماده ۷۱ برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف به اجرای کامل طرح تغذیه با شیر رایگان در مدارس ابتدایی است و محدودیت منابع نمی‌تواند بهانه‌ای برای محرومیت کودکان کم‌برخوردار از این حق طبیعی باشد.

کاهش نوبت‌های توزیع شیر: نشانه‌ای از کمبود منابع بودجه‌ای

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، افزود: تصمیم کمیته علمی، توزیع سه نوبت شیر در هفته بود اما به دلیل کاستی‌های بودجه‌ای، وزارت آموزش و پرورش تنها توان اجرای دو نوبت را دارد. این کاهش آشکارا بیانگر آن است که سلامت جسمی و رشد علمی دانش‌آموزان مناطق محروم قربانی کم‌توجهی به تأمین منابع پایدار شده است.

احمدی با اشاره به تجربه‌های جهانی در حوزه توزیع تغذیه سالم در بین دانش آموزان، تاکید کرد: کیفیت تغذیه رابطه مستقیمی با تمرکز، یادگیری و رشد ذهنی دارد. بی‌توجهی به این واقعیت یعنی غفلت از سرمایه‌گذاری در آینده علمی کشور.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به کیفیت شیر توزیعی، یادآور شد: این مسئله تنها کمیت نیست، بلکه کیفیت و بهداشت شیر توزیعی نیز اهمیت حیاتی دارد. وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش موظف‌ هستند، گزارش‌های سالانه‌ای از روند اجرا و کیفیت توزیع شیر ارائه دهند. با این حال، نبود سامانه‌های شفافیت و گزارش‌دهی مستمر باعث شده افکار عمومی نسبت به نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ها بی‌اعتماد شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی نیز باید فراتر از گزارش‌های کلی، به صورت دقیق بر تخصیص اعتبارات و جلوگیری از هرگونه انحراف مالی نظارت کنند.

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: ناپایداری اعتبارات ریشه اصلی مشکل است؛ اگر ردیف دائمی و مستقل در بودجه سنواتی تعریف نشود، این طرح هر سال با بلاتکلیفی مواجه خواهد شد؛ همچنین ورود صنایع لبنی و خیرین مدرسه‌ساز می‌تواند بخشی از بار مالی را جبران کند، اما تاکنون هیچ برنامه الزام‌آور و جدی برای مشارکت این بخش‌ها طراحی نشده است.

نقش صنایع لبنی و خیرین در تأمین مالی طرح توزیع شیر

وی در ادامه گفت: هرچند ورود خیرین در سال‌های اخیر بخشی از کمبودها را جبران کرده و آنان با نیت خیرخواهانه برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان هزینه‌هایی را تقبل کرده‌اند، اما غیبت صنایع لبنی در ایفای مسئولیت اجتماعی‌ آنها به‌وضوح نمایان است؛ این صنایع می‌توانند با مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم، نقشی تعیین‌کننده در اجرای پایدار طرح شیر مدارس داشته باشند. بی‌تفاوتی به این وظیفه نه‌تنها فرصت خدمت به سلامت نسل آینده را از بین می‌برد، بلکه نشان‌دهنده ضعف در پیوند میان بخش تولید و نظام آموزشی کشور است.

وی با انتقاد از ضعف مدیریت در گسترش دامنه طرح شیر مدارس، یادآور شد: تمرکز صرف بر مدارس ابتدایی کافی نیست، در حالی که عدالت آموزشی اقتضا می‌کند این طرح به مدارس متوسطه و حتی مدارس غیردولتی کم‌برخوردار تعمیم یابد، همچنان بی‌برنامگی و نگاه کوتاه‌مدت مانع از تحقق این هدف شده است.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، ادامه داد: نبود سامانه یکپارچه برای رصد توزیع شیر، بارها موجب شده برخی مناطق محروم سهم عادلانه خود را دریافت نکنند. طراحی چنین سامانه‌ای نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی فوری برای تضمین عدالت است.

احمدی با تاکید بر اینکه عدم نظارت‌ها شیر را نصفه‌نیمه به لیوان دانش آموزان رساند، خاطرنشان کرد: هیچ محدودیت بودجه‌ای نباید مانع رسیدن شیر به دست کودکان مناطق محروم شود، اگر امروز در این حوزه کوتاهی کنیم، فردا با نسلی کم‌توان‌تر از نظر جسمی و علمی روبه‌رو خواهیم بود و این خسارتی است که جبران آن امکان‌پذیر نخواهد بود. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha