عضو هیات رئیسه مجلس، با اشاره به عملکرد سازمان راهداری در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در حوزه ترانزیت کالا، گفت: عملکرد این سازمان قابل قبول بوده اما فاصله‌هایی نسبت به اهداف برنامه وجود دارد و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف هنوز کافی نیست.

رصد فصلی عملکرد ترانزیتی سازمان راهداری از سوی کمیسیون عمران

صدیف بدری در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت درباره عملکرد سازمان راهداری در توسعه ترانزیت کالا بر اساس برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس گزارشی که ارائه شد، عملکرد سازمان راهداری نسبت به برش یک ساله برنامه هفتم قابل قبول است، اما با اهداف کلی برنامه فاصله‌ای وجود داشته و نیازمند تلاش و اهتمام بیشتر در این زمینه هستیم.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف مهم، هماهنگی بین‌بخشی است. دستگاه‌های مختلف هر کدام آیین‌نامه و مقررات خود را دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند. به نظر من ستاد هماهنگی ترانزیت کشور که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده، باید فعال‌تر شود و هم سیاست‌گذاری، هم راهبری و رصد عملکرد دستگاه‌ها را انجام دهد، اگر لازم باشد مصوبات و حتی مصاحبه هیئت دولت نیز می‌تواند به رفع مشکلات کمک کند. 

بدری با اشاره به زمان ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی تصریح کرد: برای کالاهای صادراتی زمان ترخیص بین ۱۰۱ تا ۱۴۰ ساعت طول می‌کشد که فاصله بسیار زیادی با استاندارد کشورهای همسایه، مثل ترکیه، دارد. این نشان می‌دهد هماهنگی بین بخشی ما هنوز کافی نیست و مقررات دستگاه‌ها گاه مانع افزایش کارایی می‌شود.

وی درباره زیرساخت‌های ترانزیت کالا گفت: زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی نقش مهمی دارند که بخشی از آن خارج از اختیارات سازمان راهداری است و به وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌ها مربوط می‌شود. برنامه‌ریزی و کنترل ترخیص کالاها باید در این زمینه تقویت شود. از سوی دیگر حضور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برخی پایانه‌های پرترانزیت، مانند آستارا، می‌تواند به استانداردسازی پایانه‌ها و فراهم کردن امکانات لازم برای رانندگان کمک کند. سازمان راهداری نیز باید موانعی که در اختیارش است را برای رسیدن به اهداف ترانزیتی برطرف کند و مابقی موارد را با همکاری کمیسیون‌های هماهنگی پیگیری کند.

بدری با بیان اینکه ترانزیت کالا یکی از منابع درآمد پایدار کشور است، عنوان کرد: ایران با موقعیت جغرافیایی استثنایی می‌تواند بهترین مسیر ترانزیت شرق-غرب و شمال-جنوب باشد. برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی است تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها، نقاط ضعف گذشته جبران شود.

عضو هیات رئیسه مجلس در پایان گفت: در جلسه کمیسیون عمران مقرر شده که هر سه ماه یک بار عملکرد ترانزیتی سازمان راهداری بررسی شود و موانع موجود شناسایی و رفع شود. همچنین جلسات ویژه‌ای برای عملکرد حمل و نقل ترانزیتی ریلی برگزار خواهد شد تا روند برنامه هفتم در این بخش نیز ارزیابی شود./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha