سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: هرچند گام‌های مثبتی در حوزه نوسازی و توسعه حمل‌ونقل ریلی برداشته شده، اما تأمین منابع مالی مهم‌ترین چالش تحقق اهداف کلان این برنامه است.

سنجه‌های بخش ریل برنامه هفتم در مسیر تحقق/ دولت پیشنهادات خود را برای رفع موانع مالی ارائه کند

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، در تشریح نشست امروز این کمیسیون درباره بررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه گفت: نشست امروز کمیسیون با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی شامل مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ناظر اجرای برنامه و نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس  و نماینده سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

وی افزود: در این نشست، گزارشی از اجرای احکام برنامه هفتم در حوزه‌هایی همچون نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی، احداث خطوط جدید ریلی، سهم حمل بار از خطوط ریلی و بنادر، افزایش سرعت سیر و سفرهای بازرگانی و نیز نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه شد. که براساس آن در حوزه حمل‌ونقل ریلی گام‌های مثبتی برداشته شده، اما برای تحقق کامل اهداف کلان برنامه هفتم همچنان دغدغه تأمین منابع مالی وجود دارد. با توجه به شرایط فعلی و تکیه بر شیوه‌های تأمین مالی از محل بودجه عمومی دولت، دستیابی به اهداف تعیین‌شده ممکن نیست. از این رو، کمیسیون تأکید دارد در صورتی که دستگاه‌های اجرایی در مسیر اجرای برنامه با مشکل یا مانعی مواجه هستند، گزارش دقیق خود را از موانع، چالش‌ها و پیشنهادات خود به کمیسیون ارائه کنند تا در گزارش نهایی لحاظ شود و در صورت نیاز نیز، کمیسیون عمران آمادگی اصلاح مواد مرتبط با قانون برنامه را دارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به آمار رشد بار حمل‌شده از طریق خطوط ریلی گفت: طبق گزارش‌های ارائه‌شده، میزان حمل بار ریلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲ درصد رشد داشته است. همچنین اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه تأمین ناوگان حمل‌ونقل انجام شده که می‌تواند به تقویت ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برش سالانه اجرای برنامه از منظر چشم‌انداز پنج‌ساله توسط دولت تعیین شده، بخش عمده‌ای از احکام در مسیر تحقق قرار گرفته است. با این حال، کمیسیون عمران معتقد است گزارش عملکرد هر بخش به‌صورت مکتوب و دقیق در اختیار کمیسیون قرار گیرد تا ارزیابی دقیق‌تری انجام شود. لازم است جدول زمانی اجرای هر یک از احکام مرتبط با حوزه حمل‌ونقل در چارچوب برنامه پنج‌ساله هفتم به کمیسیون ارائه شود تا روند بررسی عملکرد سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول دقیق‌تر و شفاف‌تر صورت گیرد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha