محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت در آسیبشناسی نوع تعامل نهاد قانونگذاری با نهاد رسانه، تصریح کرد: نگاه نمایندگان مجلس به نهاد رسانه، بیش از آن که مترتب بر کارکردهای آن باشد، اغلب براساس نگاه منطقهای به منظور دیده شدن و تبلیغات اقدامات منطقهای است؛ یعنی به رسانه به عنوان یک روابط عمومی برای نمایش اقدامات در حوزه انتخابیه خود نگاه میکنند.
وی افزود: این نوع نوع نگاه ضمن اینکه جایگاه رسانه را تنزل میدهد، باعث می شود که خود نهاد قانونگذاری نیز خیر و بهره کمتری از ظرفیتها و کارآیی رسانه داشته باشد. مجلس میتواند از نهاد رسانه به عنوان یک بازوی مشورتی در رصد افکار عمومی استفاده کند و ارتباط خود با بدنه افکار عمومی را ارتقا دهد و از طرفی میتوان آسیبشناسی روشهای معمول در مجلس در نظام قانونگذاری و نظارتی را در کنار مراکز تخصص مثل مرکز پژوهش ها - که خروجی سریعی ندارند - به نهاد رسانه بسپارد.
این نماینده سابق مجلس، در تشریح مطلب فوق ادامه داد: به طور مثال در زمان استیضاح یک وزیر، مجلس میتواند از ظرفیت نهاد رسانه برای بررسی ارزیابی عملکرد وزیر مربوطه استفاده کند و با توجه به نوع ارتباط رسانهها با وزارتخانهها از دادههای رسانهای برای بررسی عملکرد آن وزارتخانه بهره گیرد.
مدیرمسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه به نظر بنده رسانه در مجلس به تریبونی در حد روابط عمومی برای برخی از نمایندگان تبدیل شده، گفت: مجلس میتواند تأثیر قوانین مهم در زندگی مردم و توسعه کشور را از طریق گزارشهای تحقیقی رسانه ها بررسی کند.
وی با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط بین معاونتهای نظارت و تقنین مجلس با نهاد رسانه، یادآور شد: کارکرد رسانهها در مجلس نباید منحصر به انعکاس برخی اخبار و گزارشهای کلیشهای از برخی موضعگیریها باشد.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به وضعیت معیشتی خبرنگاران و وضعیت اقتصادی حاکم بر فضای رسانهای کشور، افزود: با این شرایط شاید انتظارات فوق از رسانهها محقق نشود. معتقدم مجلس باید به کمک رسانهها بیاید و به بهتر شدن وضعیت اقتصادی رسانهها کمک کند.
وکیلی با تمجید از نفس برگزاری جشنواره رسانهای بهارستان، گفت: فضای جشنواره فرصتی برای بیان و تشریح برخی از بایدها و نبایدهایی که بدان اشاره شد، است و از مسیر جشنواره میتوان از برونداد کار رسانه ها در خانه ملت، گزارشها و نتایج خوبی بدست آورد.
وی ادامه داد: از بستر جشنواره باید با کمک افراد صاحب نظر و حرفهای زمینهای فراهم باشد که نقش و جایگاه رسانه در مجلس از نقش روابط عمومی فراتر رود و نقش دیدهبان افکار عمومی در مجلس را ایفا کند. برخی طرحها و لوایح مهم در مجلس مطرح میشود، ولی سنجش درستی از نظر افکار عمومی نسبت به آن وجود ندارد.
این فعال رسانهای در پایان با اشاره به اهمیت وورد اصحاب رسانه به کمیسیونها، تصریح کرد: این حضور همراه با نظارت، باعث میشود مردم شناخت عمیق تری از عملکرد مجلس پیدا می کنند؛ ما نیازمند معرفی بدون پوشش عملکرد مجلس و نمایندگان هستیم. /
پایان پیام
نظر شما