رئیس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی گفت: بدون ایجاد زیرساخت‌های منسجم در حوزه داده، بحث هوش مصنوعی صرفاً در سطح شعار باقی می‌ماند.

حکمرانی داده، زیرساخت اصلی تحقق هوش مصنوعی ملی است

به گزارش خانه ملت، رضا تقی‌پور انوری رئیس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه نشست هم‌اندیشی «حکمرانی داده برای حکمرانی داده‌محور» که با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از مدیران حاکمیتی، نخبگان علمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات زائرسرای رضوی مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه مواجهه جمهوری اسلامی ایران با فناوری‌های نوین باید فعال و مبتکرانه باشد، گفت: دنیا امروز با تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق در حوزه هوش مصنوعی پیش می‌رود و ما نیز باید متناسب با رهنمودهای مقام معظم رهبری، با ورود صحیح و حکمرانی مناسب، از فرصت‌های این فناوری برای پیشرفت کشور بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره لزوم توجه ویژه به هوش مصنوعی، اظهار کرد: بی‌تردید فناوری‌های نوظهور، به‌ویژه هوش مصنوعی، مولد فرصت‌های تازه برای کشور هستند؛ مشروط بر اینکه حکمرانی دقیق و داده‌محور بر این حوزه حاکم شود.

تقی‌پور با بیان اینکه در کنار فرصت‌ها، تهدیداتی نیز در استفاده نادرست از فناوری‌های هوشمند وجود دارد، افزود: در جنگ اخیر ۱۲ ‌روزه، دشمنان ما با خیانت به دانش بشری، از هوش مصنوعی برای شناسایی و هدف قرار دادن ده‌ها هزار نقطه در غزه استفاده کردند. این اتفاق نشان داد که مدیریت اخلاقی و انسانی این فناوری در سطح جهانی دچار چالش جدی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما در این هم‌اندیشی دو روزه تلاش داریم تا مفهوم حکمرانی داده را از یک شعار به یک برنامه علمی و مدبرانه تبدیل کنیم؛ چراکه حل مسائل پیچیده امروز کشور بدون بهره‌گیری از حکمرانی داده‌محور تقریباً غیرممکن است.

وی در ادامه با اشاره به تصویب مواد مرتبط با هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه کشور گفت: بدون دسترسی گسترده و امن به کلان‌داده‌ها، سخن گفتن از توسعه هوش مصنوعی موضوعیتی ندارد. ازاین‌رو، ایجاد چارچوب‌های مشخص برای بازارگاه داده، ضرورتی انکارناپذیر است.

تقی‌پور تشکیل بازارگاه داده را یکی از محورهای اصلی نشست عنوان کرد و افزود: بازارگاه داده می‌تواند بستر تبادل امن داده میان دولت، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها باشد و همزمان با حفظ حریم خصوصی و امنیت ملی، زمینه استفاده برابر کسب‌وکارهای داده‌محور را فراهم کند.

وی با اشاره به طرح ملی هوش مصنوعی که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، تصریح کرد: در این طرح، ایجاد شورای ملی راهبری، صندوق توسعه و سازمان ملی هوش مصنوعی از محورهای اصلی است که با تصویب و تأیید نهایی، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار این فناوری در کشور شود.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حل چالش میان دسترسی به داده و حفظ حریم خصوصی، از مهم‌ترین مباحث روز دنیاست. امیدواریم نتیجه این نشست، تدوین چارچوب‌های حقوقی و قانونی برای حکمرانی هوشمند و عادلانه مبتنی بر داده باشد تا کشور بتواند در مسیر تحقق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر قرار گرفتن در میان ده کشور برتر جهان در حوزه هوش مصنوعی، گام‌های مؤثر بردارد.

اراده اجرای قوانین موجود در حوزه داده و حکمرانی دیجیتال وجود ندارد

بر اساس این گزارش، محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه قانون‌گذاری مرتبط با داده و حکمرانی دیجیتال از خلأ قانونی رنج نمی‌برد، بلکه مشکل اصلی در عدم اجرای قوانین موجود و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر شفافیت داده‌ها است.

وی با اشاره به جایگاه داده در قانون‌گذاری کشور گفت: در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز در مواد متعدد برنامه هفتم توسعه، به‌طور مفصل به موضوع جمع‌آوری، دسترسی و حکمرانی داده پرداخته شده است. در این مواد دولت مکلف به بازنگری و روزآمدسازی شبکه ملی اطلاعات، تقویت زیرساخت‌های فیبر نوری، ایجاد صندوق توسعه شبکه و نیز تربیت نیروی انسانی در حوزه داده و اقتصاد دیجیتال شده است.

زنگنه ادامه داد: بر اساس برآوردها، در طول پنج سال آینده باید بیش از ۵۰۰ هزار نیروی متخصص در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی تربیت شود. همچنین وزارت ارتباطات طبق قانون موظف است دسترسی عمومی مردم به داده را تسهیل کند. بنابراین، از منظر قانونی هیچ کمبودی وجود ندارد و مشکل در اجراست.

حکمرانی داده، زیرساخت اصلی تحقق هوش مصنوعی ملی است

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی افزود: در حوزه انرژی نیز نبود داده دقیق، هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل کرده است. در بازدیدی از مرکز مانیتورینگ وزارت نفت، مشخص شد بین نفت استخراج‌شده از سر چاه تا نفتی که برای صادرات بارگیری می‌شود، بین سه تا پنج درصد اختلاف داده وجود دارد؛ این یعنی حدود دو و نیم میلیارد دلار تفاوت در محاسبات سالانه، تنها به دلیل نبود سامانه دقیق اندازه‌گیری (میترینگ).

وی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه، دولت موظف شده تمام چاه‌های نفت را به سامانه‌های دقیق اندازه‌گیری مجهز کند، اما تاکنون اجرای آن تنها به نقاطی محدود شده که صادرکنندگان خودشان اندازه‌گیری انجام می‌دهند، نه کل زنجیره تولید.

زنگنه با اشاره به تجربه کشورهای اروپایی در استفاده از داده برای حکمرانی عمومی گفت: در سفری که هفته گذشته به سوئیس داشتم، در یک نشست تخصصی درباره سیاست‌های عمومی و بودجه‌ریزی شرکت کردیم. جالب این بود که در آن کشور از داده‌های دقیق حوزه سلامت برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کردند؛ مثلاً با بررسی داده‌های مربوط به سکته مغزی و زمان حضور بیماران در بیمارستان، به این نتیجه رسیده بودند که با انجام تست‌های غربالگری در میان افراد بالای ۵۰ سال، می‌توان میلیاردها دلار از هزینه‌های درمانی دولت را کاهش داد.

برای حکمرانی عادلانه باید در قانون‌گذاری و اجرا، داده و تحلیل را مبنا قرار دهیم

وی تأکید کرد: در کشورهای پیشرفته، داده مبنای حکمرانی است، اما در کشور ما هنوز تصمیم‌گیری‌ها بیشتر بر پایه برداشت‌های ذهنی یا فشارهای سیاسی انجام می‌شود. اگر بخواهیم حکمرانی هوشمند و عادلانه داشته باشیم، باید هم در قانون‌گذاری و هم در اجرا، داده و تحلیل را مبنا قرار دهیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم با تلاش نهادهای علمی و اجرایی، از جمله آستان قدس رضوی و پیگیری‌های فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی، بتوانیم مسیر حکمرانی داده‌محور را در کشور تثبیت کنیم و قانون‌گذاری و اجرا را بر پایه داده و واقعیت‌های آماری پیش ببریم. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha