عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تداوم فقر آموزشی در مناطق مرزی جنوب شرق کشور، گفت: نبود زیرساخت‌های آموزشی، نابرابری امکانات، و گسترش پدیده‌های خطرناکی همچون «سوخت‌بری کودکان»، زنگ خطر جدی برای آینده سیستان و بلوچستان است.

سیستان و بلوچستان نماد شکست عدالت آموزشی؛ کودکانی که به‌جای رفتن به مدرسه سوخت جابه‌جا می‌کنند

محمد انور بجارزهی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از آمار کودکان جا مانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان، گفت: متاسفانه طبق آمار رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس، حدود ۱۴۹ هزار نفر از کودکان و نوجوانان این استان از تحصیل بازمانده‌اند؛ آماری تکان‌دهنده که نشان می‌دهد سال‌ها در توسعه زیرساخت‌های آموزشی غفلت شده و دولت‌ها در تحقق عدالت آموزشی ناکام بوده‌اند.

صدرنشینی سیستان و بلوچستان در آمار بازماندگان از تحصیل؛ نماد ناکارآمدی در عدالت آموزشی

نماینده مردم چابهار، نیک‌شهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: سیستان و بلوچستان در صدر آمار بازماندگان از تحصیل کشور قرار دارد، چه در مناطق ساحلی و چه در نواحی مرزی؛ این آمار یعنی ما در زیرساخت‌های آموزش و پرورش به‌درستی عمل نکرده‌ایم. سواحل مکران که به فرموده رهبر معظم انقلاب «گنج پنهان» کشور است، امروز در فقر آموزشی گرفتار شده‌اند و بخش زیادی از کودکان به‌ویژه پسران به دلیل فشار اقتصادی از مدرسه دور می‌مانند و برای تأمین معیشت خانواده به مشاغل سخت و کاذبی چون سوخت‌بری و کارهای مرزی روی می‌آورند؛ مسیری که آینده آنان را تباه می‌کند.

بی‌توجهی به مناطق روستایی و نبود سرویس مدرسه؛ عامل محرومیت دختران

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از جمعیت استان ما روستایی است، ادامه داد:  در بسیاری از مناطق، دختران و پسران تنها به دلیل نبود سرویس مدرسه از تحصیل بازمی‌مانند، به فرض مثال در روستای عشایری فضل‌الله از توابع قصرقند، حدود ۲۰ دانش‌آموز دختر به دلیل فاصله ۳۰ کیلومتری تا مدرسه امکان تردد ندارند. آموزش و پرورش برای هر سرویس تنها پنج میلیون تومان پرداخت می‌کند، در حالی‌که هزینه واقعی چند برابر این رقم است، هیچ راننده‌ای حاضر به بستن قرارداد نیست و این دختران عملاً به جمع بازماندگان از تحصیل افزوده می‌شوند.

بیجارزهی در ادامه اظهار داشت: حتی با صنایع بزرگ ازجمله پتروشیمی‌ها برای تأمین بخشی از سرویس‌های مدارس مکاتبه کرده‌ام، اما واقعیت این است که نبود بودجه و عزم ملی برای رفع این بحران همچنان مشکل اصلی است.

دولت باید بپذیرد آمار بازماندگان واقعی است، نه ساختگی

وی در واکنش به اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر نادرستی آمار کودکان جا مانده از تحصیل، گفت: متاسفانه وزیر اعلام کرده بخشی از کودکان بازمانده از تحصیل در آمارها فوت کرده یا از کشور خارج شده‌اند و یا جزو کودکان با معلولیت شدید هستند، اما این توجیهات نمی‌تواند واقعیت را پنهان کند. حتی اگر بخشی از آمار نادرست باشد، همچنان بیش از صد هزار کودک در استان سیستان و بلوچستان از تحصیل جا مانده‌اند؛ رقمی دو برابر میانگین سایر استان‌ها.

بجارزهی با تاکید بر اینکه وزیر آموزش و پرورش مدیری دلسوز است، ادامه داد: بحران کودکان جامانده از تحصیل محصول سال‌ها بی‌برنامگی، نبود زیرساخت و کم‌توجهی به مناطق محروم است. انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش به‌جای رد آمار، برای حل ریشه‌ای این مشکل تصمیم فوق‌العاده و فوری اتخاذ کند.

فقر آموزشی در مرزها، تهدیدی برای امنیت ملی/ قاچاق می‌تواند بزرگترین شکست نظام آموزشی باشد 

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد:  سیستان و بلوچستان با داشتن مرزهای طولانی با پاکستان و افغانستان، در معرض آسیب‌های اجتماعی جدی قرار دارد. بازماندگی از تحصیل تنها یک مسئله آموزشی نیست، بلکه تهدیدی برای امنیت، توسعه و هویت ملی است، کودکی که امروز به‌دلیل فقر و نبود مدرسه از تحصیل جا می‌ماند، فردا ممکن است به علت ناآگاهی و نداشتن شغل سالم، جذب فعالیت‌های غیرقانونی یا گروه‌های افراطی شود. این واقعیتی تلخ است که نباید نادیده گرفته شود.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت و مجلس برای بازگرداندن این کودکان به مدرسه اقدام نکنند، ما در آینده با نسلی روبه‌رو خواهیم شد که به‌جای قلم و دفتر، سوخت و قاچاق را ابزار زندگی می‌داند و این بزرگ‌ترین شکست نظام آموزشی کشور است. /

پایان پیام 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha