نایب‌رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه افت رتبه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارزیابی وبومتریکس ۲۰۲۵، حاصل محدودیت منابع، مهاجرت نخبگان و تمرکز بیش از حد بر کمیت مقالات است، گفت: کمیسیون آموزش با جدیت در پی بازگرداندن جایگاه علمی دانشگاه‌ها است.

افت رتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی ناشی از چالش‌های ساختاری و بودجه‌ای است/ پژوهش‌های بی‌اثر، رتبه علمی کشور را کاهش می‌دهد

 فرشاد ابراهیم‌پور نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در خصوص افت رتبه علمی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: اگرچه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و مشهد جایگاه برتر خود را حفظ کرده‌اند، اما بخش قابل توجهی از دانشگاه‌های دیگر با کاهش رتبه مواجه شده‌اند. این موضوع بیش از آنکه ناشی از ضعف ساختاری باشد، بازتاب چند چالش همزمان در نظام آموزش عالی پزشکی کشور است.

نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین عوامل افت رتبه علمی را شامل محدودیت بودجه پژوهشی، تأخیر در نوسازی زیرساخت‌های فناورانه، مهاجرت بخشی از اعضای هیات علمی و پژوهشگران بالینی، افزایش فشار کاری و تمرکز بیش از حد بر تولید کمّی مقالات دانست و افزود: این عوامل باعث کاهش سرمایه انسانی، محدودیت منابع و ضعف در حضور بین‌المللی دانشگاه‌ها شده است.

وی با اشاره به نظارت کمیسیون آموزش بر عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار داشت: بر اساس ماده ۹۷ برنامه هفتم توسعه، کمیسیون آموزش وظیفه نظارت بر اجرای سیاست‌های علمی، پژوهشی و فناوری کشور را بر عهده دارد. کمیسیون با ابزارهایی مانند جلسات تخصصی، مطالبه گزارش‌های فصلی و بررسی نحوه تخصیص بودجه پژوهشی، حرکت دانشگاه‌ها به سوی استانداردهای جهانی را پیگیری می‌کند.

ابراهیم‌پور ادامه داد: دولت و وزارت بهداشت با اقدامات ساختاری مانند نوسازی تجهیزات مراکز شاخص، تقویت دیپلماسی علمی و تأسیس «سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی» در پی بازآفرینی جایگاه علمی و بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

وی در مورد علت کاهش اثرگذاری علمی با وجود افزایش تعداد دانشگاه‌ها، ادامه داد: رشد کمی دانشگاه‌ها بدون توسعه متناسب سرمایه انسانی، بودجه پژوهشی و تجهیزات، شاخص‌های کیفی مانند استناد، نوآوری و اثرگذاری بین‌المللی را کاهش داده است و تمرکز هوشمند منابع و حمایت هدفمند از مراکز مأموریت‌گرا ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در پایان بر ضرورت بازنگری نظام ارزیابی علمی کشور تأکید و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید نظام ارزیابی و ارتقای اعضای هیات علمی را از رویکرد صرفاً کمّی به سمت کیفیت‌محوری، اثرگذاری اجتماعی و مأموریت‌گرایی تغییر دهد تا پژوهش‌ها در بهبود نظام سلامت و سیاست‌گذاری علمی اثرگذار باشند. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha