در نشست فراکسیون دانشگاهیان مجلس با محوریت بررسی بودجه آموزش عالی و دانشگاه پیام نور، نمایندگان و مسئولان وزارت علوم بر ضرورت اصلاح رویکرد بودجه‌ای دولت، حمایت از دانشگاه‌های بومی و مهارتی و بازگشت دانشگاه پیام نور به مأموریت اصلی خود در تحقق عدالت آموزشی تأکید کردند.

ابراهیم پور: افزایش شهریه دانشگاه پیام نور در مناطق محروم، عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد/ ناجی: هیچ واحدی از دانشگاه پیام نور بدون ارزیابی علمی تعطیل نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خانه ملت؛ در نشست فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده‌پژوهی مجلس شورای اسلامی با محوریت بررسی وضعیت بودجه آموزش عالی و دانشگاه پیام نور، نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت علوم بر ضرورت اصلاح رویکرد بودجه‌ای دولت، حمایت از دانشگاه‌های بومی و مهارتی، و بازگشت دانشگاه پیام نور به مأموریت اصلی خود در تحقق عدالت آموزشی تأکید کردند.

فرشاد ابراهیم‌پور رئیس فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده پژوهی در مجلس شورای اسلامی در نشست رسانه‌ای بررسی وضعیت بودجه آموزش عالی کشور، با اشاره به وضعیت ناعادلانه تخصیص منابع به دانشگاه پیام نور، گفت: آنچه که در بودجه سال ۱۴۰۴ اتفاق افتاد، یک اقدام غیر صادقانه بین وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه بود. کمترین ارتقای بودجه‌ای را در دانشگاه پیام نور داشتیم و در همین کمیسیون، مسئولان سازمان برنامه اعلام کردند که شخص وزیر علوم با افزایش بودجه دانشگاه پیام نور مخالف است. این موضوع یک بدعت خطرناک است که وزیر یک وزارتخانه، مخالف تقویت بودجه دانشگاه تحت مدیریت خود باشد.

 “دانشگاه مکانی” به سمت “دانشگاه پلتفرمی” حرکت می‌کند

نماینده ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فهم درستی از مأموریت‌های دانشگاه پیام نور در میان برخی از مسئولان وجود ندارد، افزود: دانشگاه پیام نور با هدف ایجاد یک دانشگاه باز و توسعه آموزش مجازی تأسیس شد، اما در دولت‌های نهم و دهم و پس از آن، به دلایل مختلف از مسیر اصلی خود منحرف گردید. این در حالی است که آینده آموزش عالی در جهان، حرکت از “دانشگاه مکانی” به سمت “دانشگاه پلتفرمی” است و در کشور ما نیز پیام نور می‌تواند پیشران دانشگاه هوشمند و حکمرانی علمی نوین باشد.

ابراهیم‌پور با تأکید بر اینکه هر گونه تصمیم برای ادغام یا تضعیف دانشگاه پیام نور با مخالفت مجلس مواجه خواهد شد، گفت: نمایندگان مجلس از حذف یا ادغام دانشگاه پیام نور با دانشگاه‌های دیگر قاطعانه جلوگیری خواهند کرد، اما از بازگشت این دانشگاه به مأموریت اصلی خود حمایت می‌کنیم. تحقق این هدف نیز بدون تزریق بودجه کافی ممکن نیست. رسالت دانشگاه پیام نور، تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور بود اما رشد ۱۰۰ درصدی شهریه در مقاطع ارشد و دکتری عملاً این عدالت را زیر سؤال برده است.

بسیاری از مرزنشینان مناطق مرزی و محروم، توان پرداخت شهریه‌های دانشگاه را ندارند

وی در ادامه افزود: امروز شهریه دانشگاه پیام نور در مقاطع تحصیلات تکمیلی با دانشگاه آزاد اسلامی برابر است. در مناطق مرزی و محروم، بسیاری از خانواده‌ها دیگر توان پرداخت این شهریه‌ها را ندارند و ترجیح می‌دهند فرزندانشان ترک تحصیل کنند. این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز تعمیق نابرابری و افزایش تهدیدهای فرهنگی در این مناطق شود.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده پژوهی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم این است که در تدوین بودجه سال ۱۴۰۵، رشد شهریه‌ها را متوقف کنند و شاخص‌های واقعی برای تخصیص منابع به دانشگاه پیام نور در نظر گیرند. این دانشگاه نه خوابگاه دارد، نه سلف و نه هزینه‌های معمول سایر دانشگاه‌ها، اما مأموریت‌های فناورانه و زیرساختی دارد که در بودجه لحاظ نمی‌شود.

علل کاهش تعداد دانشجویان در مناطق محروم چیست

وی با اشاره به کاهش محسوس تعداد دانشجویان در مراکز پیام نور، گفت: برخلاف برخی گزارش‌ها، آمارهای میدانی ما از کاهش تعداد دانشجویان حکایت دارد، به‌ویژه در مناطق محروم که علت اصلی آن افزایش شهریه است. اگر دولت و هیات امنای دانشگاه بتوانند با تخفیف شهریه یا ارائه وام تحصیلی از دانشجویان مناطق کم‌برخوردار حمایت کنند، می‌توان این روند را متوقف کرد.

ابراهیم‌پور با تاکید بر اینکه دانشگاه پیام نور باید به مأموریت اصلی خود در عدالت آموزشی، دسترسی برابر به تحصیل و توسعه دانشگاه هوشمند بازگردد، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند نگاه اصلاحی دولت در بودجه و هم‌افزایی همه دستگاه‌هاست تا به جای تضعیف، شاهد شکوفایی این دانشگاه ملی باشیم.

حمایت از دانشگاه پیام نور و ملی مهارت؛ ستون‌های عدالت آموزشی در مناطق محروم

سید ابوالحسن مصطفوی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در ادامه نشست فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده‌پژوهی مجلس با موضوع بررسی وضعیت دانشگاه پیام نور، گفت: دانشگاه پیام نور و دانشگاه ملی مهارت از مهم‌ترین ظرفیت‌های علمی کشور هستند که امروز در بسیاری از شهرستان‌ها و مناطق محروم مشغول خدمت‌ هستند. خروجی این دانشگاه‌ها، نیروهای بومی و متعهدی هستند که در روستاها و مناطق دورافتاده به مردم خدمت می‌کنند. متأسفانه در حالی‌که پزشکان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های بزرگ پایتخت، کمتر به مناطق محروم مراجعه می‌کنند، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بومی، عملاً بار اصلی خدمات را در این مناطق بر دوش می‌کشند.

وی با تاکید بر اینکه «تضعیف دانشگاه پیام نور، ملی مهارت و علمی‌کاربردی ظلم به مناطق محروم است»، افزود: اکنون برخی برنامه‌ها در جهت حذف یا ادغام این دانشگاه‌ها در حال شکل‌گیری است که اگر عملی شود، ناعادلانه‌ترین تصمیم در حق مردم کم‌برخوردار خواهد بود. ما با حذف این دانشگاه‌ها، در واقع در حق ۸۰ درصد جامعه که نیازمند آموزش مهارتی و تحصیلات ارزان و در دسترس هستند، ظلم می‌کنیم.

تضعیف دانشگاه پیام نور ظلم له مناطق محروم است

مصطفوی ادامه داد: باید فراکسیون دانشگاهیان در این موضوع فعال‌تر وارد شود، مردم شهرستان‌ها واقعاً اذیت می‌شوند وقتی می‌شنوند قرار است دانشگاه را تعطیل کنند، اگر این اتفاق بیفتد، چه کسانی متضرر خواهند شد؟ نه صاحبان ثروت و نه فرزندان مرفه؛ بلکه روستاییان و جوانان بی‌بضاعت.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای با اشاره به ضرورت بازنگری در سیاست‌های شهریه‌ای دانشگاه پیام نور گفت: باید شهریه دانشگاه را در مناطق محروم کاهش و به خانواده‌های کم‌درآمد تخفیف داده شود؛ این مطالبه جدی ما از وزارت علوم است. اما در مقابل باید به دانشگاه‌ها اختیار عمل و استقلال بیشتری داد، به‌ویژه در شهرستان‌ها. دانشگاه علمی‌کاربردی و پیام نور اگر استقلال مالی و مدیریتی داشته باشند، به‌هیچ‌وجه دچار کمبود منابع نمی‌شوند.

وی در ادامه این جلسه  اظهار داشت: متأسفانه ساختار فعلی به گونه‌ای است که منابع مالی این دانشگاه‌ها عمدتاً در مرکز هزینه می‌شود، در حالی‌که بیشترین نیاز در شهرستان‌ها است، نباید اجازه دهیم با تصمیمات ناعادلانه، ظرفیت‌های آموزشی و مهارتی کشور در مناطق محروم تضعیف شود. حمایت از دانشگاه پیام نور، ملی مهارت و علمی‌کاربردی یعنی حمایت از عدالت آموزشی و توسعه متوازن کشور.

در ادامه جلسه محمد هادی امین ناجی رئیس دانشگاه پیام‌نور، از اجرای برنامه‌های اصلاح ساختار و حرکت این دانشگاه به سمت آموزش فناورانه خبر داد و تأکید کرد: هیچ واحدی بدون ارزیابی علمی و اقتصادی تعطیل نخواهد شد. تمرکز دانشگاه بر کیفیت آموزشی، توسعه رشته‌های نو و پیوند آموزش با فناوری است و طرح‌هایی برای مولدسازی دارایی‌ها و ایجاد درآمد پایدار در دست اجرا است.

ناجی با اشاره به رشد قابل‌توجه بودجه دانشگاه در سه سال اخیر، گفت: شهریه‌های دانشگاه پیام نور همچنان پایین‌تر از میانگین سایر دانشگاه‌ها بوده و افزایش منطقی آن برای حفظ عدالت آموزشی ضروری است، توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی و هوشمند سازی فرایندها به‌عنوان گام‌های مهم در مسیر تحول دیجیتال هستند.

مهدی پندار معاون مالی وزارت علوم در خصوص اعتبارات بودجه ای این دانشگاه، گفت: بودجه دانشگاه پیام‌نور از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ حدود ۱۷۰ درصد افزایش یافته و از هزار میلیارد به بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود این رشد، دانشگاه‌ها باید در هزینه‌ها بازنگری کنند و با مولدسازی دارایی‌ها به پایداری مالی برسند، یادآور شد: باید واقعی‌سازی شهریه‌ها در دستور کار باشد تا منابع لازم برای ارتقای کیفیت آموزشی فراهم شود.

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی وزارت علوم نیز در این نشست  بر لزوم بازنگری در ساختار سنتی دانشگاه‌ها و استفاده از فناوری‌های نو تأکید کرد و گفت: دانشگاه پیام‌نور با برخورداری از زیرساخت‌های الکترونیکی گسترده، می‌تواند الگوی تحول دیجیتال در آموزش عالی کشور باشد. واحدی خواستار حمایت بیشتر سازمان برنامه و بودجه از دانشگاه‌های مهارتی در بودجه ۱۴۰۵ شد و تأکید کرد که این دانشگاه‌ها باید به‌عنوان بازوی مهارت‌آموزی و عدالت آموزشی تقویت شوند. /

پایان پیام 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha