رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت:حداقل ۱۳ هزار اتوبوس جدید وارد یا تولید شوند تا وضعیت ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری کشور بهبود یابد اما مجموعه‌هایی نظیر وزرات صمت، بانک مرکزی و گمرک مانع این کار هستند.

شبکه حمل‌ونقل برون‌شهری به ۱۳هزار اتوبوس جدید نیاز دارد

نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت با بیان اینکه هنوز جابجایی و سفرهای مردم از طریق وسیله نقلیه شخصی انجام می ‌گیرد که علاوه بر مخاطرات زیاد،  بدلیل تلفات جاده ای، هزینه سوخت بالایی دربردارد، گفت: مدیریت سوخت امر ضروری است زیرا با وضعیتی مواجه شده ایم که ۴ میلیارد دلار سوخت وارد می‌کنیم که این رقم به غیر ازسوختی است که توسط تولید داخلی انجام می‌شود و این درحالیست که ‌در گذشته، کشورمان صادرکننده سوخت به کشورهای همسایه بوده است اما اکنون با مشکلاتی در واردات و نگهداری ناوگان حمل‌ونقل مواجه شده‌ایم.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: ناوگان برون شهری را باید در کنار قطار و هواپیما تقویت کنیم و بر اساس استانداردهای جهانی، برای هر ۳ الی ۴ هزارنفر جمعیت کشور، باید یک دستگاه اتوبوس برون‌شهری وجود داشته باشد، از این رو با جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفر، نیاز کشور به حدود ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری است تا حمل‌ونقل مناسب و کارآمد فراهم شود. 

وی ادامه داد: در بسیاری از کشور ها برای هر ۳ هزار نفر یک دستگاه برون شهری درنظر گرفته شده است اما در حال حاضر، تنها حدود ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعال در جاده‌ها داریم که میانگین عمر آن‌ها ۱۵ سال است و این نشان می‌دهد که بسیاری از این اتوبوس‌ها باید جایگزین یا نوسازی شوند، زیرا در صورت ادامه این وضعیت، تا پنج سال آینده، بخش قابل توجهی از این ناوگان از رده خارج خواهند شد. از طرفی عمر برخی از اتوبوس ها به دو دهه نیز می رسد. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر، اتوبوس‌های برون‌شهری موجود در کشور، میانگین عمر ۱۵ سال دارند و اگر این رقم را در نظر بگیریم، باید گفت که اتوبوس‌های مناسب و جدید برای حمل‌ونقل برون‌شهری کافی نیستند. در نتیجه، نیاز است که حداقل ۱۳ هزار اتوبوس جدید وارد یا تولید شوند تا وضعیت حمل‌ونقل برون‌شهری کشور بهبود یابد. 

وی یادآور شد : همچنین به این نکته باید توجه کرد که بخشی از این ناوگان به صورت قرارداد با شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ و کوچک به صورت سرویس حمل و نقل کارکنان آن‌ها فعالیت می‌کنند یعنی عملا در چرخه حمل و نقل برون شهری نیستند، آنها در گزارش‌ها اعلام می‌کنند که هزینه‌های حمل‌ و نقل برون شهری نباید به صورت دستوری باشد زیرا این عامل موجب بی رقبتی صاحبان اتوبوس در تردد بین شهرها است  و در نتیجه، این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند سرویس‌های خود را به صورت خصوصی و بیرون از چرخه حمل و نقل برون شهری ارائه دهند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند و برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد. 

وی در بخش دیگرسی از صحبت های خود با اشاره به مشکلات واردات اتوبوس گفت: کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است؛ موانع موجود در مسیر واردات از جمله موانع بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک است که باعث سردرگمی و مشکلات اقتصادی و فنی برای کشور شده و متاسفانه این موانع ضمن ایجاد مشکل در مسیر واردات و ضررهای اقتصادی برای کشور، به دلیل کمبود ناوگان و استفاده بیشتر از وسایل شخصی بر افزایش خطرات جانی و تلفات جاده‌ای نیز تاثیر دارد.

 پژمان فر در پایان خاطرنشان کرد: نیاز است جلساتی با شرکت‌های سازنده  اتوبوس برگزار شود تا امکان تولید داخلی میسر شود و همچنین مجوز واردات این وسیله نقلیه مهم، هر چه سریع‌تر صادر شود تا کشور بتواند از مزایای آن بهره‌مند شده و مشکلات حمل‌ونقل برون‌شهری کاهش یابد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

آخرین اخبار