عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از آمادگی این کمیسیون برای دعوت از صاحبان و مدیران شرکت‌ها و پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی خبر داد و گفت: جا دارد که کمیسیون اجتماعی مجلس، میزبان این شرکت‌ها و مؤسسات باشد تا با حضور نمایندگان رانندگان و سازمان تامین اجتماعی به تفاهمی برسیم که این شرکت‌ها وظیفه انسانی و قانونی خود در قبال رانندگان را به نحو مناسب انجام دهند.

صاحبان پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی به کمیسیون اجتماعی مجلس فراخوانده می‌شوند/ بیمه رانندگان جزو حقوق و نیازهای اولیه آنان است

مجید نصیرپور، نماینده مردم سراب و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت؛ بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را همانند سایر رانندگان خدمت‌رسان به مردم جزو حقوق آنان خواند و گفت: یکی از وظایف هر حکومتی در هر جغرافیای سیاسی، تامین نیازهای عمومی مردم است. یکی از نیازهای هر جامعه، بحث تامین اجتماعی، به‌ویژه بیمه تأمین اجتماعی  است که سطح امید به زندگی را در بین اقشار بالا می برد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه به هر میزان که کیفیت بیمه و خدمات اجتماعی بالاتر باشد، وضعیت زندگی مردم ارتقا پیدا می‌کند و می‌تواند در طول عمر و ارتقای کیفیت خدمات‌دهی آن‌ها موثر باشد؛ تصریح کرد: متأسفانه در کشور با موضوعاتی در بحث بیمه و به ویژه در کسب‌وکارهای اینترنتی مواجه هستیم که احساس نقص می‌کنیم؛ به‌ویژه در حوزه‌های بسیار موثر و به لحاظ پهنه بسیار گسترده، شرکت‌ها و پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی که فعالیت‌های بزرگی انجام می‌دهند.

نصیرپور با اشاره به جمعیت چند میلیونی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که شرکت‌های مختلف میزبان خدمات‌دهی آنان هستند؛ اضافه کرد: متاسفانه بر اساس اطلاع و اخباری که به ما می‌رسد و در رسانه‌ها هم بارها به آن چرداخته شده است، راننده‌هایی که بعضاً بیش از ۱۲ ساعت در روز با ماشین شخصی خود برای یک مجموعه کاملا خصوصی ارائه خدمت می‌کنند و از پولی که تولید می شود، اعداد بزرگی به جیب شرکت‌های مذکور که بهره‌بردار اصلی هستند، می‌رود؛ اما همچنان بحث بیمه این رانندگان که جزو حقوق و نیازهای اولیه آنان است، محل بحث و جدل است.

شرکت‌های تاکسی اینترنتی؛ جزو گران‌ترین مؤسسات اقتصادی کشور در بورس

نماینده مردم سراب در مجلس با اشاره به ارزش اقتصادی بالای شرکت‌ها و پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی، ادامه داد: جای تعجب است این شرکت‌ها  که جزو گران‌ترین مؤسسات اقتصادی در کشور در بورس هستند، درمورد بیمه راننده‌های خود همکاری لازم را با سازمان‌های بیمه‌ای انجام نمی‌دهند و همچنان راننده‌ها باید درگیر حداقل حقوق خود باشند.

هزینه بیمه رانندگان در مقابل سود صاحبان شرکت‌های تاکسی اینترنتی عددی نیست

نصیرپور ادامه داد: شاید ملاحظه شرکت‌ها در بیمه هزینه‌ای است که باید انجام دهند که این هزینه‌ها در مقابل سودی که از رانندگان به آنان می‌رسد، عددی نیست. از طرفی وقتی کسی با سلامتی و وسیله نقلیه خودش برای مجموعه‌ای کار می‌کند و زمانی که باید با خانواده باشد را به خاطر تأمین نیازهای مادی می‌زند و از رهگذر این فعالیت برای صاحبان شرکت‌های مذکور در این پلتفرم‌ها ثروتی نجومی تولید می‌شود؛ بسیار دور از انتظار است که می‌شنویم درمورد بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مقاومت وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه توقع و انتظار ما این است که این مجموعه‌ها به خود بیایند و فکر آینده و نیازهای اولیه رانندگان این تاکسی‌ها باشند؛ تصریح کرد: حتما پیشنهاد دعوت از صاحبان و مدیران شرکت‌ها و پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی را در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح و پیگیری خواهم کرد. جا دارد که کمیسیون اجتماعی مجلس، میزبان این شرکت‌ها و مؤسسات باشد و نمایندگان رانندگان و سازمان تامین اجتماعی هم در جلسه باشند تا ضمن شنیدن نظرات و دلایل طرف‌های مختلف به تفاهمی برسیم که این شرکت‌ها وظیفه انسانی و قانونی خود در قبال رانندگان را به نحو مناسب انجام دهند.

نصیرپور با اشاره به گسترش دامنه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سال‌های اخیر و خدمات گسترده‌ای که به عنوان مکمل بخش حمل‌ونقل عمومی و دولتی به مردم ارائه می‌دهند، تصریح کرد: به عنوان نمایندگان مردم در کمیسیون اجتماعی مجلس این آمادگی را داریم که هم از مسیر قوانین موجود و هم قوانین در حال تصویب کمک کنیم تا موانع بیمه آنان برطرف و مشکل بخش قابل‌توجهی از جامعه که نیاز خود و خانواده خود را از مسیر شرافت‌مندانه‌ای تامین می‌کند، رفع شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان با اشاره به اینکه البته نمایندگان مجلس در طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را هم مورد توجه قرار داده و درصورت تصویب این قانون مشکل بیمه این رانندگان تقریباً حل خواهد شد؛ تصریح کرد: در هر حال این مقاومت صاحبان شرکت‌ها و پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی نباید وجود داشته باشد، باید همه همراهی کنند تا هر چه سریعتر رانندگان این تاکسی‌ها به حق بیمه خود برسند. در این مسیر اگر قانونی نیاز به اصلاح یا ترمیم داشته باشد، مجلس این آمادگی را دارد؛ چراکه تامین اجتماعی را جزو حقوق ذاتی شهروندان و رسالت اصلی هر حکومتی می‌دانیم. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha