به گزارش خبرگزاری خانه ملت، به نقل از مرکز امور نمایندگان مجلس، سید محمد حسینی نماینده مردم رفسنجان در مجلس پنجم، رئیس مجمع نمایندگان ادوار استان کرمان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، معاون پارلمانی رئیسجمهور شهید و استاد دانشگاه تهران در گفتوگویی درباره «جایگاه مجلس در ساختار حکمرانی کشور»، گفت: در ابتدا باید ضمن یادآوری مجاهدات آیتالله سیدحسن مدرس، تاکید کنم؛ هرگز نام و راه او از حافظه ملت ایران پاک نخواهد شد، ۸۸ سال از شهادت مظلومانه شهید مدرس در کاشمر میگذرد، اما این عالم ربانی و مجاهد شجاع همچنان نماد مبارزه با استبداد است، به همین دلیل ۱۰ آذر را روز مجلس نامگذاری کردهاند تا یاد و پیام او زنده بماند.
قوه مجریه حق انحلال مجلس را ندارد
حسینی با تأکید بر اینکه مجلس در ساختار جمهوری اسلامی جایگاهی ممتاز دارد، افزود: برخلاف بسیاری از کشورها، ازجمله برخی کشورهای اروپایی، در ایران هیچ نخستوزیر یا رئیسجمهوری حق انحلال مجلس را ندارد، اما مجلس میتواند وزرا را استیضاح کند یا عدم کفایت سیاسی رئیسجمهور را اعلام کند.
مجلس؛ نهادی که ۱۲ دوره بدون وقفه استمرار داشته است
این نماینده ادوار مجلس بیان کرد: یکی از نشانههای ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی این است که از آغاز تاکنون، هر ۴ سال یکبار انتخابات مجلس برگزار شده و هیچ دورهای ناتمام نمانده است؛ در حالی که برخی دولتها حتی به پایان دوره خود نرسیدهاند.
بودجه و برنامه پنج ساله؛ از مسیر مجلس عبور میکنند
حسینی با اشاره به نقش کلیدی مجلس در ریلگذاری کشور، گفت: تمام لوایح، ازجمله بودجه سالانه و برنامه پنجساله توسعه، باید در مجلس بررسی، اصلاح و تصویب شوند، این نقطه مهم تفاوت مجلس ایران با بسیاری از پارلمانهای دنیا است.
چرا بسیاری از تحقیق و تفحصها نیمهتمام میماند؟
به گفته نماینده مردم رفسنجان در مجلس پنجم بخشی از تحقیقوتفحصها به دلیل پایان دوره مجلس، اختلاف نمایندگان یا طولانی شدن روند بررسی در قوه قضائیه به نتیجه مطلوب نمیرسد لذا باید سازوکاری ایجاد شود تا زحمات نمایندگان نیمهتمام نماند.
اصل ۹۰؛ مجلس پناه و حفاظ مردم برای رسیدگی به تخلفات قوا
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ظرفیت بیبدیل اصل ۹۰ قانون اساسی، مطرح کرد: مردم میتوانند هرگونه شکایت از قوای سهگانه را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع دهند، این ظرفیت بزرگ کمتر به مردم معرفی شده است، البته همکاری جدی قوهقضائیه شرط اثرگذاری نهایی آن است.
نقش مجلس در سیاست خارجی؛ تصویب یا رد هر توافق بینالمللی
حسینی با اشاره به اصل ۷۷ قانون اساسی اظهار کرد: تمام قراردادها، عهدنامهها و موافقتنامههای بینالمللی باید به تصویب مجلس برسد، این مهم تضمینی برای جلوگیری از امضای توافقهای خلاف منافع ملت ایران است.
وی یادآور شد: بعد از نقض برجام توسط آمریکا و اروپا، مجلس قانونی راهبردی تصویب کرد تا از تضییع حقوق ملت جلوگیری شود، همچنین بعد از جنگ ۱۲ روزه و آشکار شدن رویکرد آژانس انرژی اتمی، نمایندگان مصوبهای برای محدود کردن همکاریها با آژانس تصویب کردند.
ایران تنها یک مجلس دارد؛ تفاوت با ساختارهای دو مجلسی جهان
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بسیاری از کشورها دو مجلس دارند؛ مانند مجلس عوام و اعیان انگلیس یا مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، در آن کشورها مجلس دوم اختیار تغییر اساسی مصوبات مجلس اول را دارد، اما در ایران چنین ساختاری وجود ندارد و شورای نگهبان فقط مغایرتها با شرع و قانون اساسی را بررسی میکند.
نماینده فقط برای حوزه انتخابیه نیست؛ برای کل ملت مسئول است
حسینی مطرح کرد: طبق قانون اساسی، نماینده هرچند از یک حوزه انتخاب میشود، اما در برابر تمام ملت مسئول است و باید به مسائل ملی توجه کند؛ نه فقط مطالبات محلی، متأسفانه فشارها و توقعات محلی گاهی مانع از تمرکز بر مسائل کلان کشور میشود.
ضرورت برگزاری نشستهای تخصصی برای اصلاح و تقویت مجلس
حسینی در پایان تأکید کرد: لازم است پس از ۱۲ دوره مجلس، نشستهای تخصصی با حضور صاحبنظران، نمایندگان ادوار و مدیران اجرایی برگزار شود تا درباره آسیبشناسی، تفکیک اجرا از نظارت، نقش رسانهها و تجربیات سایر کشورها گفتوگو شود و میتوان این را گام مهمی برای نقشآفرینی مؤثرتر مجلس در حل چالشهای کشور دانست./
پایان پیام



نظر شما