به گزارش خانه ملت، ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در هجدهمین نشست عمومی مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه سخنرانی کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بخشی از سخنرانی خود تاکید کرد: تقویت پلهای ارتباطی میان مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی با سازمان همکاری شانگهای، بریکس، مجمع مجالس آسیایی و پارلمانهای عضو جنبش عدم تعهد، میتواند نظمی نوین بر پایه حکمرانی چندجانبه خلق کند. این همگرایی میتواند مجمع ما را به یکی از بازیگران کلیدی در تصمیمات مهم اتحادیه بینالمجالس جهانی تبدیل کند.
وی در همین راستا پیشنهاد داد: پیشنهاد میشود «سند راهبرد پنج ساله دیپلماسی پارلمانی» تدوین شود تا مسیر مشخصی برای گسترش همکاریهای دوجانبه و چندجانبه و پذیرش اعضای جدید بر اساس منافع مشترک فراهم شود. همچنین ایجاد «کارگروه رؤسای مراکز پژوهشی پارلمانهای عضو» میتواند به اشتراکگذاری دانش، ارائه طرحهای پژوهشی مشترک و ارتقای مهارتهای قانونگذاری کمک شایانی کند.
متن سخنرانی به شرح زیر است:
در آغاز، لازم میدانم مراتب سپاس و امتنان خود را از میزبانی شایسته فدراسیون روسیه و از حضور ارزشمند رؤسای محترم پارلمانها، رؤسای کمیسیونها و نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی ابراز نمایم. همچنین از میزبانی گرم مجلس دومای روسیه و تلاشهای ارزشمند جناب آقای ویچسلاو والودین و همکاران ایشان تشکر میکنم. افزون بر این، فرارسیدن سال نو میلادی را به یکایک شما، ملتهای صلحطلب و پیروان ادیان الهی تبریک و تهنیت عرض میکنم. یادآوری میلاد مبارک حضرت عیسی مسیح (ع)، پیامآور صلح، عدالت و محبت، ضروری و الهامبخش است.
عالیجنابان؛
مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی، نماد برجستهای از اهمیت روزافزون منطقهگرایی پارلمانی در روابط بینالملل و از پیشرانهای استقرار امنیت و صلح پایدار در اوراسیا، آسیای میانه و مناطق پیرامونی است. این مجمع با بهرهگیری از ظرفیتهای تقنینی، نظارتی، دیپلماسی فعال و پیوندهای سیاسی میان پارلمانهای عضو، توانسته است الگوی نوینی از همکاری چندجانبه و امنیت جمعی را در برابر تهدیدات فزاینده بینالمللی ارائه کند.
در شرایطی که جهان معاصر درگیر بحرانهای امنیتی، تنشهای سیاسی و تحولات غیرقابل پیشبینی است و از سوی دیگر، رفتارهای یکجانبه و تحریکآمیز برخی قدرتها، بهویژه ایالات متحده آمریکا و ناتو، بنیانهای صلح و امنیت را با تهدید روبهرو کرده، نقش پارلمانها بهعنوان نماد اراده ملتها بیش از هر زمان دیگر برجسته است.
همکاران گرامی؛
یکی از محورهای کلیدی مباحث امروز ما، مفهوم بنیادین «امنیت جمعی» است. تجربه جنگهای گذشته و بحرانهای منطقهای نشان داده است که امنیت هیچ کشوری مستقل از امنیت دیگران نیست. نقض امنیت یک عضو، تهدیدی علیه همه اعضاست. این اصل در منطقه اوراسیا که با تهدیدات گسترده فراملی از جمله تروریسم، افراطگرایی، جنگ ترکیبی، جنگ روایتها، تحریمهای ظالمانه و فشارهای سیاسی و امنیتی آمریکا مواجه است، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
تحریمهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا و اتحادیه اروپا، سلامت عمومی و تأمین دارو برای بیماران خاص در برخی کشورهای عضو را به خطر انداخته و به یکی از جلوههای بارز تروریسم اقتصادی و نقض فاحش حقوق شهروندی تبدیل شده است. افزون بر این، افزایش حضور و نفوذ قدرتهای فرامنطقهای نهتنها باعث ارتقای امنیت نشده، بلکه موجب ناامنی، بیثباتی و افزایش واگرایی منطقهای شده است. از این رو ضروری است که کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی با تقویت دیپلماسی فعال پارلمانی، به سمت سیاست خارجی امنیتزا و تنشزدا حرکت کنند.
در همین راستا، مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی می تواند با ایجاد بسترهای تقنینی و نظارتی مشترک، اشتراکگذاری تجربههای پارلمانی و توسعه دیپلماسی مکمل، به تقویت توان سیاسی، اقتصادی و دفاعی کشورهای عضو کمک کند. این مجمع، ظرفیت تبدیلشدن به یکی از قطبهای تأثیرگذار پارلمانی برای تولید ثروت، توسعه، امنیت و صلح پایدار در اوراسیا و مناطق پیرامونی را دارد.
تهدیدات نوظهور، همچنان یکی از چالشهای مهم امنیتی جهان امروز است. از تغییرات اقلیمی و بحران آب گرفته تا خشکسالی، بیابانزایی، بیماریهای فراگیر و تهدیدات سایبری، همگی نمونههایی از چالشهای مشترکی هستند که نیازمند همکاری جمعی و چندجانبه میان پارلمانهای عضو است. در این زمینه، پیشنهاد ما ایجاد «کمیته پارلمانی فناوریهای نوظهور» و بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی، پارلمان دیجیتال و دیپلماسی پارلمانی هوشمند برای افزایش تابآوری و مدیریت نظام مسائل مشترک است.
همکاران محترم؛
یکی از اهداف اساسی مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی، تسهیل همکاریهای امنیتی از جمله مبارزه با تروریسم، مقابله با جنایات سازمانیافته، قاچاق مواد مخدر، تهدیدات سایبری، تجزیهطلبی و همچنین برگزاری رزمایشهای مشترک و تجاریسازی محصولات دفاعی است. این مجمع میتواند با تدوین توافقنامههای همکاری راهبردی بلندمدت، الگوی الهامبخشی برای مجامع نوپای منطقهای همچون مجمع پارلمانی کشورهای ساحلی دریای خزر باشد و نقشآفرینی مؤثری در سازمان همکاری شانگهای و سایر ترتیبات چندجانبه منطقهای داشته باشد.
در حوزه مسائل جهانی، جمهوری اسلامی ایران اقدامات ماجراجویانه اخیر رژیم صهیونیستی با همراهی آمریکا علیه تأسیسات هستهای و مراکز غیرنظامی خود را بهشدت محکوم میکند. این حملات، نقض فاحش حاکمیت ملی، تعرض به تمامیت ارضی و استفاده غیرقانونی از زور است و هیچگونه مشروعیت حقوقی ندارد. این اقدامات خصمانه نهتنها امنیت ایران، بلکه ثبات منطقه را به خطر میاندازد و موجب گسترش بیاعتمادی و افزایش سطح تهدیدات میشود.
در حوزه فلسطین و لبنان نیز، وضعیت غزه و تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم بیدفاع، یکی از بزرگترین تراژدیهای عصر حاضر است. محاصره، حملات مکرر، نقض گسترده حقوق بشر و تخریب زیرساختهای حیاتی، هیچ توجیه اخلاقی و حقوقی ندارد. از سوی دیگر، حملات رژیم صهیونیستی به لبنان همچنان ادامه دارد و امنیت منطقه را در معرض تهدیدهای جدی قرار داده است. جامعه جهانی، سازمان ملل و نهادهای بینالمللی باید مسئولیت خود را در قبال این فجایع بهطور جدی انجام دهند.
در حوزه هستهای، جمهوری اسلامی ایران طی دو دهه گذشته همکاریهای گستردهای با آژانس بینالمللی انرژی اتمی داشته، اما مداخلات سیاسی آمریکا و برخی کشورهای غربی مانع از تبدیل این همکاریها به مسیر اعتمادساز شده است. محدودیت اخیر مجلس شورای اسلامی ایران در خصوص دسترسیهای نظارتی، در راستای تأمین امنیت سایتهای صلحآمیز هستهای و واکنشی منطقی به تهدیدات و اقدامات خرابکارانه بوده است.
همکاران گرامی؛
یکی از فرصتهای مهم پیشروی مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی، تقویت دیپلماسی پارلمانی اقتصادی و توسعه سازوکارهای همکاری برای تسریع پروژههای منطقهای است. طرح کمربند راه، کریدورهای تجاری، اتصال شرق و جنوب شرق آسیا به آسیای میانه و اوراسیا، و دسترسی به آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان، فرصتهایی راهبردی برای افزایش ارزش ژئوپلیتیک منطقه است.
در کنار این موارد، تقویت پلهای ارتباطی میان مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی با سازمان همکاری شانگهای، بریکس، مجمع مجالس آسیایی و پارلمانهای عضو جنبش عدم تعهد، میتواند نظمی نوین بر پایه حکمرانی چندجانبه خلق نماید. این همگرایی میتواند مجمع ما را به یکی از بازیگران کلیدی در تصمیمات مهم اتحادیه بینالمجالس جهانی تبدیل کند.
در این راستا، پیشنهاد میشود «سند راهبرد پنج ساله دیپلماسی پارلمانی» تدوین شود تا مسیر مشخصی برای گسترش همکاریهای دوجانبه و چندجانبه و پذیرش اعضای جدید بر اساس منافع مشترک فراهم گردد. همچنین ایجاد «کارگروه رؤسای مراکز پژوهشی پارلمانهای عضو» میتواند به اشتراکگذاری دانش، ارائه طرحهای پژوهشی مشترک و ارتقای مهارتهای قانونگذاری کمک شایانی کند.
در پایان سخن، لازم میدانم تأکید کنم که تنها از مسیر اقدام مشترک، تقویت گفتگو، احترام به حقوق ملتها و توسعه همکاریهای پارلمانی و دولتی است که میتوان به صلح پایدار، امنیت فراگیر و پیشرفت پایدار دست یافت. ما امروز در برابر تاریخ و ملتهای خود مسئولیم. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که همکاری جمعی، احترام متقابل و چندجانبهگرایی سازنده تنها راه عبور از بحرانهای پیچیده جهان کنونی است. امیدوارم با اتکا به ظرفیتهای مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی، فصل جدیدی از همکاری، ثبات و توسعه در منطقه و جهان رقم بخورد.
بر اساس این گزارش سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یک ائتلاف نظامی بین دولتی در منطقه اوراسیا است که در سال ۱۹۹۲ در تاشکند ازبکستان به امضا رسید.
هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختارهای چند جانبه، فرایندهای همکاری برای تضمین امنیت ملی کشورهای عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک رسانی شامل کمک های نظامی به کشورهای عضو است که قربانی خشونت شدهاند، عنوان شده است./
پایان پیام



نظر شما