چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۹
کد مطلب: ۴۰۸۶۹۴

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر موقعیت راهبردی ایران در کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، گفت: ترانزیت کالا یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مغفول‌مانده برای افزایش درآمدهای پایدار و تحقق اقتصاد غیرنفتی کشور است که نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و حذف موانع اداری است.

ترانزیت کالا شاه‌راه طلایی تحقق اقتصاد غیرنفتی است

عباس صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیت در افزایش درآمدهای تولیدی کشور، گفت: یکی از موضوعات اساسی در مسیر تحقق اقتصاد غیرنفتی، توجه جدی به درآمدهای حاصل از ترانزیت کالا است. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود در کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، از مزیتی برخوردار است که بسیاری از کشورهای منطقه فاقد آن هستند.

وی افزود: متأسفانه برخی کشورهای رقیب و همسایه با اقدامات هوشمندانه توانسته‌اند بخشی از این مزیت نسبی ایران را به نفع خود فعال کنند، در حالی که کشور ما با وجود قرار گرفتن در شاه‌راه اصلی ترانزیت کالا، هنوز نتوانسته از این ظرفیت به‌طور کامل بهره‌برداری کند. مسیرهای ترانزیتی به‌ویژه در جنوب شرق کشور می‌تواند به یک مسیر کاملاً طلایی برای عبور کالاهای بین‌المللی تبدیل شود.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: برای فعال‌سازی این ظرفیت، تقویت زیرساخت‌ها چه در حوزه زیرساخت‌های فیزیکی مانند جاده، راه‌آهن و پایانه‌ها و چه در حوزه زیرساخت‌های نرم‌افزاری، از جمله کاهش بروکراسی زائد اداری و حذف چندگانگی تصمیم‌گیری در سازمان‌های دخیل در امر ترانزیت، یک ضرورت انکارناپذیر است.

صوفی با اشاره به اهداف برنامه هفتم در حوزه ترانزیت گفت: طبق برنامه، ظرفیت ترانزیت کشور باید به ۸۰ میلیون تن در سال برسد، در حالی که با زیرساخت‌های فعلی حدود ۴۰ میلیون تن پیش‌بینی شده و در حال حاضر سالانه تنها حدود ۲۰ میلیون تن کالا، چه از طریق جاده و چه از مسیرهای ریلی، از کشور عبور می‌کند. این ارقام نشان می‌دهد هنوز فاصله قابل توجهی با ظرفیت واقعی کشور داریم.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به حداکثر ظرفیت ترانزیتی، باید از مشارکت بخش خصوصی به‌طور جدی استفاده شود. متأسفانه در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم که اگر برطرف نشود، امکان جهش درآمدی از محل ترانزیت فراهم نخواهد شد. این موضوع نیازمند یک عزم جمعی و هماهنگی کامل میان دستگاه‌های اجرایی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین به ظرفیت‌های مغفول ترانزیت هوایی اشاره کرد و گفت: مرزهای هوایی ایران از مرزهای طلایی منطقه محسوب می‌شوند و می‌توانند هم در حوزه حمل‌ونقل کالا و هم مسافر درآمدهای قابل توجهی برای کشور ایجاد کنند، اما در این بخش نیز با چالش‌هایی همچون تحریم‌ها و برخی محدودیت‌های اجرایی مواجه هستیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: با رفع موانع موجود و اجرای دقیق برنامه‌ها، می‌توانیم تا افق برنامه هفتم توسعه، ترانزیت را به یکی از منابع اصلی درآمد کشور تبدیل کنیم و سهم آن را در تقویت اقتصاد ملی به‌طور چشمگیری افزایش دهیم./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha