سید جمالالدین موسوی در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به تلاش دولت درباره فعالسازی دیپلماسی ترانزیتی و اولویتدهی به تکمیل کریدورهای اصلی کشور، گفت: در شرایط کنونی که با تحریمهای همه جانبه از سوی کشورهای غربی مواجه هستیم، بهرهبرداری از کریدورها بسیار بالا بوده و یکی از مهمترین نیازهای کشور، اجرای کامل کریدور ریلی شمال ـ جنوب است که میتواند نقش تعیینکنندهای در حملونقل بار و مسافر ایفا کند.
وی افزود: کشور ما از نظر وسعت جغرافیایی ظرفیت بالایی برای حملونقل ریلی دارد، اما متأسفانه این بخش هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. همچنین ناوگان ریلی کشور نیازمند نوسازی اساسی و بازنگری جدی است و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه مسئولیت مستقیم دارد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران با اشاره به وضعیت حملونقل جادهای تصریح کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مسافری یکی دیگر از ضرورتهای فوری کشور است. فرسودگی اتوبوسها بهویژه در جابهجاییهای بینشهری و درونشهری مشهود است و باید نگاه ویژهای به تأمین اتوبوسهای جدید، بهویژه اتوبوسهای برقی، وجود داشته باشد. در این زمینه شهرداریها باید فعالانه وارد عمل شوند و وزارت راه نیز نقش حمایتی و راهبری خود را ایفا کند.
موسوی در ادامه به وضعیت حملونقل هوایی اشاره کرد و گفت: ناوگان هوایی کشور نیز با فرسودگی قابل توجهی مواجه است و نیاز به ورود جدی وزارت راه و شهرسازی دارد؛ چه در حوزه نوسازی ناوگان هوایی و چه در تقویت زیرساختها و فرودگاههای کشور. خرید هواپیماهای مسافری و باری، بهویژه هواپیماهای سبک، میتواند به رونق حملونقل هوایی کمک کند.
وی تأکید کرد: اگر قرار است دیپلماسی ترانزیتی کشور به نتیجه برسد، باید بهصورت همزمان در سه بخش ریلی، جادهای و هوایی سرمایهگذاری و نوسازی انجام شود؛ چرا که فرسودگی زیرساختها بهتدریج مانع توسعه و رقابتپذیری کشور در مسیرهای ترانزیتی خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس در پایان با اشاره به عملکرد دولت در حوزه دیپلماسی ترانزیتی گفت: بر اساس اطلاعات موجود، اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما هنوز توضیحات تخصصی و جامعی به کمیسیون عمران ارائه نشده است. لازم است مسئولان مربوطه با حضور در کمیسیون، گزارشهای دقیق و آماری ارائه دهند تا نمایندگان مردم نیز بهطور کامل در جریان جزئیات و ابعاد این اقدامات قرار بگیرند./
پایان پیام


نظر شما