سیدعلی یزدی‌خواه با تأکید بر اینکه امروز بازی تنها یک سرگرمی نیست، بلکه آموزش، فرهنگ و اقتصاد هم هست، عنوان کرد: حدود ۹۰ درصد بازی‌های موبایل‌محور یا کنسول و امثالهم منشا خارجی دارند؛ اما درمورد موضوعات مالیات بر درآمد مشاغل این حرفه، بین فروشندگان و استفاده‌کنندگان از بازی‌های خارجی و داخلی تفکیکی قائل نشده‌ایم؛ که می‌توان در قانون بودجه سال آینده برای موسسات فرهنگی که در حوزه بازی با منشا داخلی و تولید داخلی فعالیت می‌کنند، معافیت‌های مالیاتی چند ساله، برای آنان تسهیلات یا تبلیغات نیم‌بها یا رایگان را در دستگاه‌های ملی، نظیر صداوسیما در نظر بگیریم، تا فعالان در حوزه تولیدات بازی‌های بومی و ملی تشویق شوند.

حدود ۹۰ درصد بازی‌های موبایل‌محور منشا خارجی دارند/ تولیدکنندگان داخلی با سیاست تشویقی تقویت شوند

سیدعلی یزدی‌خواه؛ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، ضمن تأکید بر لزوم تقویت نقش تنظیم‌گران حوزه بازی‌های رایانه‌ای و بودجه این حوزه؛ عنوان کرد: بازی امروز تنها سرگرمی نیست؛ بلکه نوعی از آموزش است و می‌تواند بسیاری از خلاءهایی که در سبک زندگی افراد است، را پر کند، سبک‌های زندگی را جابجا کند و  تغییر دهد؛ به دلیل همین اثرگذاری، امروز در نظام‌های آموزشی دنیا به بازی به عنوان یکی از بهترین روش‌های یاددهی و یادگیری نگاه می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه این نوع نگاه ره بازی در کشور ما هم ورود پیدا کرده است؛ اما ورود آن کند و تدریجی است؛ اضافه کرد: به لحاظ اقتصادی هم گردش مالی بازی‌ها در دنیا صدها میلیارد دلار است و در کشور ما هم ارقام سنگینی بابت خرید این بازی‌ها و الزاماتی که برای یک بازی مورد توجه قرار می‌گیرد، هزینه می‌شود.

یزدی‌خواه با اشاره به جمعیت قریب به شصت میلیون نفری گیمرهای کشور در سطوح مختلف بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی، که به طور میانگین روزانه  حدود ۹۰ دقیقه بازی می‌کنند؛ عنوان کرد: باید توجه داشت که امروزه این بازی‌ها منحصر به کودکان و نوجوانان و جوانان نیست، بلکه بزرگسالان و کهنسالان هم به این موضوعات توجه می‌کنند؛ بنابراین یک پدیده غیر قابل اغماض و گذشت است و باید از همه جهات فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، سبک زندگی و سلامت و بهداشت به آن توجه شود.

صدا و سیما؛ یکی از بهترین کنشگران حوزه بازی‌های رایانه‌ای

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان ما امروز به بازی به عنوان یک وسیله سرگرمی نگاه نمی‌کنیم؛ اضافه کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۴ اعتباراتی برای تولید بازی‌های بومی پیش‌بینی و به برخی از بخش‌ها از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و بخش مربوط به این موضوع در بسیج مستضعفین داده شد. جلسات نظارتی هم با آن‌ها در مجلس تشکیل دادیم تا اقداماتشان را رصد کنند و ببینیم در قبال اعتباری که دریافت کرده‌اند، چه خدماتی را انجام داده‌اند. یکی از بهترین کنشگران این حوزه صدا و سیما است که برای این موضوع بودجه دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: البته در بحث بودجه بازی‌ها آن مقداری که میسر بوده و مجلس موافقت کرده است را در بودجه سال ۱۴۰۴ تصویب کرده‌ایم و به دستگاه‌های متولی و مربوطه ابلاغ شده است؛ اما برای اینکه اثراتش را در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی احساس کنیم، نیازمند توجه بیشتر برای بودجه سال‌های آینده هستیم.

یزدی‌خواه با تأکید بر اینکه باید راه حضور بخش خصوصی را در این عرصه هموارتر کنیم؛ تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد بازی‌های موبایل‌محور یا کنسول و امثالهم منشا خارجی دارند؛ اما درمورد موضوعات مالیات بر درآمد مشاغل این حرفه، بین فروشندگان و استفاده‌کنندگان از بازی‌های خارجی و داخلی تفکیکی قائل نشده‌ایم. یکی از بهترین راه‌های حل این مسئله برای قانون بودجه سال آینده این می‌تواند باشد که برای موسسات فرهنگی که در حوزه بازی با منشا داخلی و تولید داخلی فعالیت می‌کنند، معافیت‌های مالیاتی چند ساله در نظر بگیریم تا تشویق شوند؛ یا از نظام بانکی، برای آنان تسهیلات بانکی درخواست کنیم؛ یا تبلیغات آن‌ها را در برخی دستگاه‌های ملی، نظیر صداوسیما نیم‌بها یا رایگان محاسبه کنیم و اقدامات تشویقی از این دست انجام دهیم تا فعالان در حوزه تولیدات بازی‌های بومی و ملی تشویق شوند و توجه بیشتری کنند.

داستان‌های شاهنامه؛ سوژه‌های خوب برای بازی‌های رایانه‌ای

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به زمینه غنی ادبیات و فرهنگ ایران برای ساخت و پردازش بازی‌های رایانه‌ای و موبایل‌محور؛ گفت: با داستان‌هایی که ما در شاهنامه فردوسی و دیگر کتب ادبیات کهن ایران و همچنین حوزه‌های اخلاق و تمدن اسلامی داریم، هزارها سوژه می‌توانیم داشته باشیم که با آن بازی تولید کنیم که هم بازی است، هم لذتبخش است و هم سبک زندگی و هم آموزش مفاهیم است.

نقش تنظیم‌گران بازی‌های رایانه‌ای تقویت شود!

یزدی‌خواه با اشاره به اهتمام ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس در پرداخت به حوزه بازی‌ها، گفت: یکی از موضوعاتی که سال‌های اخیر مورد توجه کمیسیون بوده و هست، همین موضوع بازی‌ها است. در این خصوص جلسات متعددی هم با دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم و قائل به این هستیم که نقش تنظیم‌گرانی مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید تقویت شود و دستگاه‌های مسئول در این عرصه فعال‌تر باشند؛ در مجلس هم ما نمایندگان مردم به عنوان قانون‌گذار، کار فعالان این حوزه را تسهیل کنیم. /

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha