احد آزادیخواه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اینکه دولت در بسیاری موارد سهم خود را در ساخت مدارس خیرساز پرداخت نمیکند، گفت: اکنون2 میلیون دانشآموز در مدارس تخریبی یا نیازمند به مقاومسازی تحصیل میکنند که بخش قابلملاحظهای از این مدارس بر خلاف تصور در شهر تهران قرار گرفتهاند؛ به همین دلیل نمیتوان پذیرفت دولت از ظرفیت خیرین مدرسهساز به درستی استفاده نکرده و آنها را هدایت و ساماندهی نکند.
بوروکراسی اداری انگیزه کلنگ زدن مدرسه را از خیّر گرفته است
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید عقبه قوی خیرین اقتصادی و فرهنگی را بیشتر مورد توجه قرار دهد، اما دیده میشود سهم خود را در پروژههای خیرساز پرداخت نمیکند و این مسئله سبب نیمه کاره ماندن بسیاری از این پروژهها شده است و بوروکراسی اداری، انگیزه کلنگ زدن یک مدرسه دیگر را از خیّر میگیرد.
وی با بیان اینکه طبق ماده 3 برنامه توسعه افراد میتوانند به جای پرداخت مالیات در امور ساخت و ساز مدارس وارد و از تخفیفات خوبی برخوردار شوند، گفت: آموزش و پرورش باید انجمن خیران را در استانها و سطح کشور تقویت کنند تا با استفاده از ظرفیت خیران در این انجمن طرحهای نیمه تمام به مرور و طی یک برنامهریزی تکمیل شوند.
30 درصد فضای آموزشی برای رسیدن به استانداردهای ایمن به بازسازی نیاز دارند
آزادیخواه با بیان اینکه 30 درصد فضای آموزشی کشور برای رسیدن به استانداردهای ایمن به بازسازی و نوسازی نیاز دارند، افزود: در بودجه سال جاری، سهم دولت در کنار خیرین مدرسه ساز به 300میلیارد تومان افزایش یافته است، این رقم غیر از اعتبارات طرحهای عمرانی است و در صورتی که خیری 50 درصد هزینه ساخت مدرسهای را متقبل شود دولت نیز باید 50 درصد دیگر را بپردازد تا مدرسه به نام خیر ساخته شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در سال گذشته حدود 20 درصد از بودجه اختصاص یافته برای سهم دولت به منظور ساخت مدارس در مناطق محروم محقق شد؛ با این حال این رقم در بودجه سال 97 افزایش یافته است./
پایان پیام