اگرچه مصوبه دولت یازدهم، راه را برای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها بست اما سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس کماکان معتقد است راه اصلاح ضعف‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس، واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی بر اساس اصل 44 قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  داستان خصوصی‌سازی دو تیم استقلال و پرسپولیس از حدود 6 سال پیش مطرح شد – و با وجود آنکه مدتی در دولت دهم مسکوت ماند – یکی از برنامه‌های مهم سازمان خصوصی‌سازی وزارت اقتصاد در دولت یازدهم واگذاری سهام این دو تیم مطرح شد اما در ادامه این مسیر دولت طی سال 94 واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس از روش مزایده از دستور کار خود خارج کرد، چراکه وزیر اقتصاد گفت؛ طبق مصوبه دولت «این دو باشگاه فرهنگی و هنری هستند بنابراین نمی‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند»، اما پیش از آن، ۴ بار مزایده سهام این دو باشگاه را با وجود نافرجام بودن در دستور کار خود داشت.

خروج سرخابی‌ها از لیست واگذاری‌های دولتی

خصوصی‌سازی دو تیم سرخابی‌ها در سال گذشته نیز همچنان حواشی بسیاری به دنبال داشت و حتی در همان زمان برگزاری مزایده‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی وزارت اقتصاد نیز زمزمه‌هایی مبنی بر خروج سهام سرخابی‌ها از لیست واگذاری‌های دولتی به گوش می‌رسید تا درصورت قطعی شدن، استقلال و پرسپولیس برای همیشه دولتی باقی بمانند.

استقلال پرسپولیس استقلال پرسپولیس3406755/23/2015 10:17:53 AMhttp://media.icana.ir/Image/2015/05/106539_Thum.jpg
استقلال پرسپولیس

در ادامه این حواشی که از  گوشه  و کنار به گوش می‌رسید، وزیر اقتصاد اعلام کرد؛ که دولت برای نحوه و چگونگی واگذاری سهام این باشگاه‌ها منتظر طرح مجلس است، به همین منظور فراکسیون ورزش مجلس ابتدا در زمان برگزاری مزایده‌های سرخابی‌ها، مسئله توقف واگذاری سهام این دو باشگاه را با یک طرحی دو فوریتی مطرح کردند اما این طرح با امضای ۱۳۵ نماینده مجلس شورای اسلامی، هرگز مطرح و به قانون تبدیل نشد و در ادامه این فراکسیون قبل از برگزاری مزایده چهارم به منظور تغییر مکانیزم واگذاری دو تیم پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، باز هم از تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمایندگان امضا جمع کرد و با تقدیم این امضاءها به رئیس مجلس و موافقت اکثر نمایندگان، داستان تغییر مکانیزم واگذاری پرسپولیس و استقلال را رقم زدند که بر مبنای آن، ۴۹ درصد سهام باشگاه به هواداران و ۵۱ درصد به بخش خصوصی واگذار شد.

استقلال و پرسپولیس؛ حیاط خلوت برخی دستگاه‌ها

بنابراین گزارش سیدهادی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به تحلیل وقایعی که در جریان خصوصی‌سازی تیم‌های استقلال و پرسپولیس در سال 94 رقم خورده، پرداخت و گفت: ورزش یک مقوله فراگیر و مهم برای مردم است و گسترش آن در افزایش سلامتی و امنیت آن‌ها تاثیر مستقیم خواهد داشت، همچینن موفقیت‌های ملی احساس غرور و سربلندی را به سطح جامعه تزریق می‌کنند اما دولت‌ها معمولا قادر به اداره و هزینه‌کرد در تمامی شاخه‌های ورزشی نیستند و به همین ‌دلیل فدراسیون‌ها، باشگاه‌ها و تیم‌های مختلف ورزشی را به نهادهای خصوصی واگذاری می‌کنند و بخش خصوصی در قالب صنعت، تجارت، تولید و... برمبنای توانمندی‌های مالی خود کم و کیف تیم‌های ورزشی علی الخصوص فوتبال را در دست می‌گیرند

سید هادی حسینی سید هادی حسینی3406758/11/2013 2:56:56 PMhttp://media.icana.ir/Image/2013/08/43286_Thum.jpg
سید هادی حسینی

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باشگاه‌های فوتبال در کشورهای صاحب این ورزش همگی توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، افزود: بخش خصوصی درآمدهای خود را در عرصه ورزش از طریق حق پخش تلویزیونی، کپی‌رایت، بلیط‌ فروشی و برندسازی بدست می‌آورد و کیفیت حمایت از باشگاه‌ها با توجه به اقتصاد کشورها فراز و نشیب دارد اما در کشور ایران تنها تعدادی از تیم‌های فوتبال خصوصی شده‌اند و دست دولت هنوز از اداره دو باشگاه سرخابی‌ها کوتاه نشده، درواقع باید این دو باشگاه دولتی را حیاط خلوت برخی دستگاه‌ها دانست.

وی با تاکید براینکه تبدیل شدن تیم‌های پرسولیس و استقلال به حیاط خلوت به مسئله‌ای پذیرفته‌شده تبدیل شده، تصریح کرد: از ابتدای تاسیس این باشگاه‌ها افراد مختلفی بر مسندهای این دو تیم نشسته و پول‌های دولتی را بدون پاسخگویی خرج کردند و در ادامه پس از بدست آوردن سودها و منفعت‌های کلان به بهانه دو الی سه باخت یا هر چیز دیگری از مسئولیت کنارگیری کردند، در حالی که اگر پای بخش خصوصی در میان بود افراد با تعهد وارد سیستم شده و با تعهد خارج می‌شدند امادر حال حاضر چنین تعهدی در مدیریت این دو باشگاه دیده نمی‌شود به همین دلیل عنوان «حیاط خلوت» برای آن‌ها به حق است. 

رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با دولتی؛ پاشنه آشیل فوتبال کشور

حسینی با تاکید بر اینکه دولتی بودن این دو باشگاه میان بخش خصوصی و دولتی رقابت ناعادلانه ایجاد می‌کند، گفت: تیم‌های متعلق به بخش‌ خصوصی نمی‌تواند با پول و درآمدهای حاضروآماده دولتی رقابت کنند بنابراین معمولا پایین جدول قرار می‌گیرند به‌همین دلیل باید این موضوع را پاشنه‌آشیل فوتبال کشور دانست، لذا این مشکل باید در قالب اصل 44 پیگیری و حل و فصل می‌شد که متاسفانه تا به امروز چنین نشده است.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس در ادامه تذکری درباره عناوین دو تیم سرخابی‌ها داد و گفت: نباید به دو تیم استقلال و پرسپولیس عنوان باشگاه داد و زمانی باید آن‌ها را باشگاه نامید که مستقل و خصوصی شده و سیستم باشگاهی پیدا کنند.

فساد در فوتبال فساد در فوتبال34067512/29/2013 3:05:20 PMhttp://media.icana.ir/Image/2013/12/55692_Thum.jpg
فساد در فوتبال

راهی هموار برای سوددهی سرخابی‌ها

وی معتقد است در دولت قبل و کنونی اراده‌ای برای خصوصی‌سازی این تیم‌ها وجود نداشت به همین دلیل سرخابی‌ها دچار انواع مشکلات هستند و با وجود داشتن سابقه و پیشینه طولانی، سیستم مشخصی بر آنها حاکم نیست و صرفا هرگاه دولت دست از سرشان بردارد به مسیر اصلی خود خواهند افتاد.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه راه اصلاح ضعف‌های این دو تیم، واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی بر اساس اصل 44 قانون اساسی است، اضافه کرد: به‌یقین سرخابی‌ها در صورت واگذاری به بخش خصوصی به سوددهی خواهند رسید اما سال‌هاست که سخن از این اقدام رفته اما در نهایت نتیجه مورد نظر حاصل نشده است.

کمک غیرقانونی دولت به سرخابی‌ها

وی با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان در اواسط سال گذشته 8 میلیارد تومان به این دو باشگاه‌ها کمک کرد در حالی که به لحاظ قانونی چنین اجازه‌ای ندارد، گفت: وزارت ورزش باید به سازمان بازرسی دیوان عالی کشور پاسخگو باشد اما ای کاش این رقم قابل توجه صرف اصلاح زیرساخت‌های وزرشی کشور می‌شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان بیان کرد: باشگاه‌ها در صورت خصوصی شدن در دراز مدت جایگاه خود را پیدا کرده و مشکلات مالی آن‌ها حل خواهد شد بنابراین دولت باید تنها کمک‌رسان باشد و نه اداره کننده چراکه اداره آن‌ها مسئله‌ساز است./

پایان پیام

برچسب‌ها

آخرین اخبار