ولی ملکی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با بیان اینکه بانک مرکزی به تعهدات خود درخصوص ارائه تسهیلات به خودروسازان و سایر صنایع عمل نمی کند،گفت:بانک مرکزی اگر سقف اعتباری شرکت ها را افزایش دهد،به نفع واحدهای تولیدی است برای اینکه تعداد خودروهای بیشتری بفروشند، میزان مبلغ پیش فروش را کاهش می دهند.
نماینده مردم مشکین شهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی به پیش فروش با درصد بالا روی می آورند،افزود:بانک مرکزی تعهد داده که مشکل کمبود نقدینگی را رفع کند،اما متاسفانه این مشکل کمبود نقدینگی با سیاست های انقباضی حل نشده است.
![]() |
پیش فروش خودرو در هیچ نقطه ای از دنیا مرسوم نیست/زنجیره تامین نیازهای خودروسازی قطعه سازی است
ملکی با بیان اینکه زنجیره تامین نیازهای خودروسازی قطعه سازی است،ادامه داد:تا زمانی که قطعه سازی منابع مالی نداشته باشد،نمی تواند مواد اولیه را تامین کند و هرکدام از واحدهای این زنجیره لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
وی با اشاره به اینکه پیش فروش خودرو در هیچ نقطه ای از دنیا مرسوم نیست،یادآور شد:نرخ بهره بانکی یکی از مهمترین فاکتورها در هزینههای مالی خودروسازان است که این هزینهها تاثیر بسیاری در قیمت تمام شده خودرو دارد، اگر بانکها در تسویه وامهای گذشته خودروسازان نرخ جدید را مرجع قرار دهند،شاهد کاهش قیمت تمامشده خواهیم بود؛ولی اگر این نرخ بهره صرفا برای وامهای جدید در نظرگرفته شود،در بلندمدت باید منتظر تاثیرات آن بود.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه با حمایت بانک مرکزی خودروسازان در قراردادهای پیشفروش نباید مبلغی بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو را بهعنوان پیشپرداخت دریافت کنند،تصریح کرد:خودروسازان و واردکنندگان خودرو از پیشفروش محصولات خود بهعنوان روشی برای تامین منابع مالی مورد نیاز استفاده میکنند./
پایان پیام