به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع (تجاری سازی در علوم انسانی؛ فرصت یا تهدید) و با حضور محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم آباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حمید حیدری دبیر کارگروه علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به روی آنتن رفت.
محمد بیرانوندی تجاری سازی را فرآیند تبدیل فناوری به محصول و خدمات دانست و خاطرنشان ساخت: با نگاهی به تاریخچه تجاری سازی از قرن 19 تاکنون به این نتیجه می رسیم، بازیگر اصلی همه نیازهای جامعه که تجارت را به دنبال دارد، انسان است و بخشی از این نیازهای انسان به نیازهای فردی، فرهنگی و اجتماعی بر می گردد؛ بنابراین به ناچار تجاری سازی علوم انسانی ضرورت است.
وی با تاکید بر اینکه باید اصطلاحات در این حوزه مانند تجاری سازی و کاربردی سازی را از همدیگر منفک کنیم، اظهار داشت: در برخی تفکرات و دیدگاه ها، علم و تکنولوژی یکسان است در صورتی که اهداف آنها با یکدیگر متفاوت است. هدف از علم شناخت واقعیت ها است ولی هدف از تکنولوژی رفع نیازهای عملی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: وقتی به تجاری سازی نگاه می کنیم، ممکن است مشتریان و مخاطبان مختلفی داشته باشیم و اساسا ساخت آن نیز بر همین اساس است زیرا بینش ها، حکومت ها و زیرساخت ها عواملی هستند که می توانند در تجاری سازی موثر باشند و همین ها نیز گاهی ممکن است در ایجاد فرصت و تهدید موثر باشند.
حمید حیدری در ادامه گفت: در کارگروه کاربردی سازی علوم انسانی در ستاد فناوری های نرم و هویت ساز، اولین پرسشی که برای خودمان طرح کردیم، همین مفهوم تجاری سازی علوم انسانی بود.
وی با بیان اینکه مفهوم تجاری علوم انسانی، ریشه دار است، اظهار داشت: در دهه 80 این مسئله خیلی جدی مطرح شد. البته مفهوم تجاری سازی بیشتر به فناوری است و خیلی تجاری سازی علم را انجام نمی دهیم هر چند که در دوره های اخیر، این مسئله نیز مورد توجه قرار گرفته است و انجام می شود.
دبیر کارگروه علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراد از اصطلاح تجاری سازی را، تجاری سازی فناوری دانست و عنوان داشت: در حقیقت فرآیندی که از دانش می توان برای حل مسئله به دست آورد مورد توجه است زیرا هدف این است که یکسری مسائل را پاسخ دهیم؛ مسائلی که جامعه و دولت با آنها سر و کار دارد و هر کدام از این بخش ها خریدار روش حل مسئله هستند. به طور خاص می توانیم بگوییم، تجاری سازی علوم انسانی؛ تبدیل نتایج تحقیقات به محصولات، خدمات و فرآیندهایی است که می توانند موضوع معاملات تجاری نیز باشند.
وی اضافه کرد: تجاری سازی به معنای کاربردی کردن نتایج تحقیقات و ارزش آفرینی اقتصادی نیز معنا می شود. در این دیدگاه، تاکید روی کاربرد نتایج تحقیقات علوم انسانی و پاسخ به واقعیت هایی است که مردم در زندگی روزمره شان با آن سر و کار دارند.
پایان پیام