دکتر محمد بیرانوندی با تاکید بر اینکه باید اصطلاحاتی مانند تجاری سازی و کاربردی سازی را از همدیگر منفک کنیم، اظهار داشت: در برخی تفکرات و دیدگاه ها ، علم و تکنولوژی یکسان است در صورتی که اهداف آنها با یکدیگر متفاوت است. هدف از علم شناخت واقعیت ها است ولی هدف از تکنولوژی رفع نیازهای عملی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع (تجاری سازی در علوم انسانی؛ فرصت یا تهدید) و با حضور محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم آباد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حمید حیدری دبیر کارگروه علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به روی آنتن رفت.

محمد بیرانوندی تجاری سازی را فرآیند تبدیل فناوری به محصول و خدمات دانست و خاطرنشان ساخت: با نگاهی به تاریخچه تجاری سازی از قرن 19 تاکنون به این نتیجه می رسیم، بازیگر اصلی همه نیازهای جامعه که تجارت را به دنبال دارد، انسان است و بخشی از این نیازهای انسان به نیازهای فردی، فرهنگی و اجتماعی بر می گردد؛ بنابراین به ناچار تجاری سازی علوم انسانی ضرورت است.

وی با تاکید بر اینکه باید اصطلاحات در این حوزه مانند تجاری سازی و کاربردی سازی را از همدیگر منفک کنیم، اظهار داشت: در برخی تفکرات و دیدگاه ها، علم و تکنولوژی یکسان است در صورتی که اهداف آنها با یکدیگر متفاوت است. هدف از علم شناخت واقعیت ها است ولی هدف از تکنولوژی رفع نیازهای عملی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: وقتی به تجاری سازی نگاه می کنیم، ممکن است مشتریان و مخاطبان مختلفی داشته باشیم و اساسا ساخت آن نیز بر همین اساس است زیرا بینش ها، حکومت ها و زیرساخت ها عواملی هستند که می توانند در تجاری سازی موثر باشند و همین ها نیز گاهی ممکن است در ایجاد فرصت و تهدید موثر باشند.

حمید حیدری در ادامه گفت: در کارگروه کاربردی سازی علوم انسانی در ستاد فناوری های نرم و هویت ساز، اولین پرسشی که برای خودمان طرح کردیم، همین مفهوم تجاری سازی علوم انسانی بود.

وی با بیان اینکه مفهوم تجاری علوم انسانی، ریشه دار است، اظهار داشت: در دهه 80 این مسئله خیلی جدی مطرح شد. البته مفهوم تجاری سازی بیشتر به فناوری است و خیلی تجاری سازی علم را انجام نمی دهیم هر چند که در دوره های اخیر، این مسئله نیز مورد توجه قرار گرفته است و انجام می شود.

دبیر کارگروه علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراد از اصطلاح تجاری سازی را، تجاری سازی فناوری دانست و عنوان داشت: در حقیقت فرآیندی که از دانش می توان برای حل مسئله به دست آورد مورد توجه است زیرا هدف این است که یکسری مسائل را پاسخ دهیم؛ مسائلی که جامعه و دولت با آنها سر و کار دارد و هر کدام از این بخش ها خریدار روش حل مسئله هستند. به طور خاص می توانیم بگوییم، تجاری سازی علوم انسانی؛ تبدیل نتایج تحقیقات به محصولات، خدمات و فرآیندهایی است که می توانند موضوع معاملات تجاری نیز باشند.

وی اضافه کرد: تجاری سازی به معنای کاربردی کردن نتایج تحقیقات و ارزش آفرینی اقتصادی نیز معنا می شود. در این دیدگاه، تاکید روی کاربرد نتایج تحقیقات علوم انسانی و پاسخ به واقعیت هایی است که مردم در زندگی روزمره شان با آن سر و کار دارند.

پایان پیام

برچسب‌ها

آخرین اخبار