به گزارش خبرگزاری خانه ملت، احمد محمدی انارکی در موافقت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: بازار مسکن نبض اقتصاد کشور است. بحث راه سازی و راهداری با شهرسازی متفاوت است و مسکن نیز مقوله فراگیری است و خود نیاز به مدیریت واحد دارد تا با کار کارشناسی لازم راه حل های مناسب را برای حل مشکل مسکن جوانان ارائه کند.
نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه تخصص عمده افرادی که وارد وزات «مسکن و راه و شهرسازی» شدند در بحث راهداری بود و تخصصی در بحث مسکن نداشتند.
وی با اشاره به توزیع نامتناسب بودجه وزارت راه و شهرسازی بین دو حوزه مسکن و راه گفت: اجرای پروژه های عمرانی و زیرساختی وزارت راه چندین برابر پروژه های مسکن نیاز به منابع مالی دارد و در نتیجه تخصیص نامتوازن بودجه باعث شده است حتی در برخی مواقع شاهد تخصیص نیافتن منابع مالی برای این طرح ها باشیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، در ادامه تاکید کرد: رکود بازار مسکن در سال های اخیر و تمرکز توان مالی و اجرایی وزارتخانه بر مسائل حوزه راهداری و تلاش در جهت جذب سرمایه های خارجی پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و بی توجهی به رکودزدایی بخش مسکن از دلایل دیگر تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی است .
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: همانگونه که حوزه جوانان به دلیل حاشیه های زیاد ورزش در وزارت «ورزش و جوانان» مغفول مانده، بخش مسکن نیز در وزارت راه و شهرسازی در این سال ها مغفول مانده و باید هر چه سریع تر برای تفکیک این وزارتخانه ها اقدام شود.
به گزارش ایرنا، تجربه برخی کشورها نشان می دهد سازمان ها و وزارتخانه ها در حوزه های زیربنایی و زیرساختی فعالیت ها را به صورت تفکیکی دنبال می کنند.
براساس آمار منتشره در یک نشریه اقتصادی داخلی، به طور مثال کشور آمریکا با 15 وزارتخانه در سیاستگذاری خود دو وزارتخانه «مسکن و توسعه شهری» و «وزارت حمل و نقل»، کانادا با 33 وزارتخانه در سیاستگذاری خود وزارتخانه های «حمل و نقل» و «زیرساخت ها و جوامع»، ژاپن با 15 وزارتخانه در سیاستگذاری خود دو وزارتخانه «زیرساخت ها» و «حمل و نقل»، فرانسه با 16 وزارتخانه در سیاستگذاری خود دو وزارتخانه «همبستگی و شهر» و «مسکن»، انگلیس با 19 وزارتخانه در سیاستگذاری خود دو وزارتخانه «حمل و نقل» و «مسکن»، آلمان با 15 وزارتخانه در سیاستگذاری خود دو وزارتخانه ««فدرال حمل و نقل» و «ساختمان سازی و امور شهری» و در آخر ایتالیا با 20 وزارتخانه در سیاستگذاری خود دو وزارتخانه «زیرساخت و حمل و نقل» و «تکمیل زیربنا» فعالیت می کنند./
پایان پیام