سیدمحمدجواد ابطحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برگزاری امتحان به منظور هدایت تحصیلی برای نخستین بار در سال جاری، گفت: یکی از مشکلات آزمون این است که موجب تلاش مقطعی یا به اصلاح دوپینگی دانشآموزان در پی کلاسهای خصوصی با تمرکز بر روی سوالاتی مشخص میشود تا بتوانند نمره مورد نظر را کسب کنند اما آنها نمیتواند در ادامه موفق بوده و عموما در انتخاب رشتههای دانشگاهی سرخورده میشوند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آزمون در مدارس دولتی و غیرانتفاعی، همچنین شهرهای مختلف با تفاوتهای بسیار برگزار میشود و این مسئله با عدالت آموزشی همخوانی ندارد.
وی همچنین با تاکید براینکه مشاور حرفهای و کاربلد باید در همه مدارس جدی گرفته شوند تا با توجه به علاقه و توانمندی و ضریب هوشی دانشآموزان را هدایت کنند، افزود: نبود امتحانهای استاندارد نیز سبب شده برخی به دلایل مختلف نمره بالایی دریافت کنند اما به واقع هوش ریاضی قویی نداشته باشند و بلعکس برخی دیگر با نمره پایینتر اما هوش قویتر، از رفتن به رشته ریاضی باز بمانند.
ابطحی اضافه کرد: متاسفانه هدایت تحصیلی دانشآموزان از زمان ایجاد مقطع راهنمایی دچار خلل شده چراکه دانشآموزان از همان زمان مشاوره درست و حرفهای برای هدایت به رشتههای مختلف دریافت نمیکردند و اکنون به دلیل اشباع شدن برخی از رشتهها این مشکل بیشتر به چشم میآید.
وی با بیان اینکه در دهه اخیر برنامهها و نظامهای آموزشی مختلفی در مدارس آزمایش شده است، به همین دلیل آسیبهای آموزشی بسیاری به دانشآموزان وارد شده است، ادامه داد: براساس سند تحول باید نیازهای مورد نیاز جامعه تشخیص داده شود تا دانشآموزان براساس آن نیازها، به رشتههای مورد نیاز هدایت شوند اما به دلیل بیتوجهی به این سند اکنون سیل تحصیلکردگان بودن مهارت و فقدان متخصص در بخشهای دیگر رو به رو هستیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براینکه برگزاری آزمون به منظور هدایت تحصیلی باید ابتدا در چند شهر به صورت پایلوت برگزار شود، پیشنهاد داد: باید ابتدا بازخوردها را گرفت و در صورت موفقیت آن را به تمام کشور تسری داد./
پایان پیام