حیدرعلی عابدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با طرح بن – بروجن، گفت: در آخرین روزهای دولت یازدهم، مسئولان استان چهارمحال و بختیاری برای اضافه نمودن چندین طرح توسعه باغ در حاشیه زاینده رودبه بهانه کسری 17 میلیون متر معکب آب از سهم ادعایی آنان دیده می شد اما آنچه مسلم است حقایقی در مورد آن نادیده گرفته شده است.
هیچ کنتوری روی لوله های برداشت آب از زاینده رود نصب نشده و امکان محاسبه برداشت آب وجود ندارد
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ کنتوری روی لوله های برداشت آب از زاینده رود نصب نشده است و امکان محاسبه برداشت اب وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز سد تونل سوم تکمیل نشده و آبی به آورده در این مخزن اضافه نشده است، هیچ منبعی برای بارگذاری جدید وجود ندارد و از سویی مصوبات شورای عالی آب که باید از طرف مسئولان دو استان رعایت شده و در بند سوم دهمین مصوبه شورای عالی آب هر گونه بارگذاری جدید را ممنوع اعلام کرده است اما این موضوع نادیده گرفته می شود.
تأمین حق آبه کشاورزان اصفهان بر اساس مصوبات شورای عالی آب در الویت است
وی با یادآوری اینکه تأمین حق آبه کشاورزان اصفهان بر اساس همین مصوبات در الویت است و روش دیگری برای صیانت و حفظ حقابه های کشاورزان وجود ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه کم و زیاد کردن سهم آبه صنعت فولاد و ذوب آهن در حیطه و اختیار مسئولان استان اصفهان نیست اما طور مرتب و مداوم مسئولان اصفهان مورد خطاب و شماتت قرار می گیرند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: پافشاری بیش از حد مسئولان استان چهار محال و بختیاری بر اضافه برداشت روزی افشا و آشکار شد که نقشه نابودی زاینده رود در پشت موضوع نیاز به آب آشامیدنی مردم به نام طرح بن- بروجن پنهان شده بود با اصرار بر اضافه خواهی و دادن آدرس غلط به مردم منطقه و تحریک گروه های فعال اجتماعی آشکار گردید این در حالی است که متهم کردن نمایندگان مردم شریف اصفهان به مخالفت با طرح آب آشامیدنی بن – بروجن و دادن آدرس غلط به مردم شریف استان چهار محال بختیاری ادامه پیدا کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، افزود: آنچه واقعیت دارد وجود بیش از هزارلوله، بدون داشتن مجوز و نصب کنتور و بدون کنترل میزان برداشت، به مکش روزانه میلیون ها متر مکعب آب را از زاینده رود مداومت دارند و زاینده رود را به مکنده رود تبدیل نموده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با این وجود آیا می توان فهمید کدام لوله مربوط به آب آشامیدنی، کدام لوله مربوط به صنعت و کدام لوله برای توسعه باغ های حاشیه زاینده رود است ؟
وی یادآور شد: قصد من از چنین اظهاراتی ورود به بررسی وضعیت غیرکارشناسی طرح بن – بروجن نیست اما وظیفه مسئولان است که جواب وجدان های بیدار را بدهند.
طرح انتقال آب بهشت آباد که می توانست تا حدودی شعار ریاست جمهور را تحقق بخشد علیرغم پشتوانه مطالعاتی همچنان عقیم و مسکوت مانده است
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه زاینده رود به عنوان شاهرگ حیاتی فلات مرکزی با طول بیش از 350 کیلومتر نقش اساسی و تعیین کننده ای برای تأمین آب شرب قریب به 5 میلیون نفر و صنایع مادر کشور و حقابه 500 ساله کشاورزان اصفهان را ایفاء می کند، گفت: زنده بودن زاینده رود یعنی حیات فلات مرکزی، شعار دولت تدبیر و امید و شعار ریاست محترم جمهور در سفر استانی به اصفهان، پایداری زاینده رود و جاری بودن آب در این شاهرگ حیاتی بود، اما متأسفانه طرح انتقال آب بهشت آباد که می توانست تا حدودی شعار ریاست جمهور را تحقق بخشد علیرغم پشتوانه مطالعاتی چندین ساله عقیم و مسکوت مانده است و با نگاهی به طرح مذکور نکات زیر قابل تامل بوده و تنها دلیلی که به ذهن متبادر می شود آن است که طراحان طرح در اندیشه نابودی کامل فلات مرکزی چنین طرحی را پیشنهاد داده و اگر امروز سد گتوند مورد نکوهش است و طراحان ان زیر سوالند، طراحان این پروژه نیز از دید تیز بین اندیشمندان گریزی نخواهد داشت.
پروژه بن – بروجن به دلیل بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود مغایر با مصالح عمومی کشور است
عابدی با انتقاد از اینکه پروژه بن – بروجن به دلیل 545 متر ارتفاع پمپاژ در 3 مرحله و همچنین بالغ بر 255 کیلومتر خطوط انتقال اصلی و فرعی پروژه ای غیر اقتصادی و غیر کارشناسی است، تصریح کرد: این پروژه به دلیل بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود مغایر با مصالح عمومی کشور بوده و پیامدهای اجتماعی – سیاسی – امنیتی – زیست محیطی گسترده ای به همراه داشته و فاقد منطق و توجیه است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم با یادآوری اینکه پروژه بن – بروجن مستلزم انتقال بین حوضه ای آب از حوضه ی کم آب زاینده رود به حوضه پر آب و دارای مازاد آب کارون است، افزود: این پروژه موجب می شود آبهایی که با هزینه های سنگین از حوضه کارون به حوضه زاینده رود منتقل شده است با صرف هزینه های سنگین اجرا و بهره برداری به حوضه مبدأ باز گردانده شود و همچنین پروژه مصوب و در دست اجرای انتقال آب سبز کوه به (بروجن – فرادنبه- سفید دشت) با تأمین حجم آب بیشتر بدون نیاز به پمپاژ و با خط انتقال به مناطق کوتاه تر پروژه منطقی و کارشناسی برای تأمین آب شرب و صنعت مورد نیاز شهر( بروجن - فرادنبه - سفید دشت ) است.
پروژه بن – بروجن تأثیر منفی فنی و اقتصادی برعملکرد بهره برداری از نیروگاه سد زاینده رود به دلیل بارگذاری جدید در حوضه آب ریز زاینده رود به جا خواهد گذاشت
عضو مجمع نمایندگان استان، با انتقاد از اینکه پروژه بن – بروجن تأثیر منفی فنی و اقتصادی برعملکرد بهره برداری از نیروگاه سد زاینده رود به دلیل بارگذاری جدید در حوضه آب ریز زاینده رود به جا خواهد گذاشت، یادآور شد: علی رغم رویکرد وزارت نیرو و برنامه ریزی برای استفاده از پساب برای صنایع حذف و بارگذاری تأمین نیاز صنایع استان چهار محال بختیاری بر روی زاینده رود بحرانی انجام پذیرفته است(٣٥ لیتر در ثانیه معادل ١١ میلیون مکعب برای صنایع منظور شده است).
وی با بیان اینکه تصویب و تامین اعتبار برای طرح غیر اقتصادی و پر هزینه با مصرف برق حداقل در حد یک نیروگاه اختصاصی جهت تأمین برق پمپاژ آب به طرف بروجن جای تامل دارد، گفت: بر اساس تابلوی منابع و مصارف کل حقابه چهار محال و بختیاری برداشت و اجرای طرح بن بروجن مازاد بر توافقات و تصمیمات وزارت نیرو می باشد.
پروژه بن- بروجن مجوز زیست محیطی، منابع طبیعی و شورای عالی آب را اخذ نکرده است
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه پروژه بن- بروجن مجوز زیست محیطی، منابع طبیعی و شورای عالی آب را اخذ نکرده است، تصریح کرد: چون فاقد تخصیص آب است و منبع آبی برای طرح مذکور در نظر گرفته نشده در صورت اجرا به معنای برداشت از حقابه های شرعی و قانونی کشاورزان اصفهان خواهد بود و روشن است پس از تکمیل سد تونل سوم و تحویل آب ورودی از طریق سد تونل سوم به سازمان آب منطقه ای اصفهان و برداشت به همان میزان از قسمت رودخانه از طریق انتقال آب بن بروجن شاید اثرات مخرب بر زاینده رود کمتر باشد البته بازنگری طرح و اجرای اقتصادی از مسیر کم هزینه سبز کوه به صرفه و صلاح کشور ودواستان می باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، افزود: بنابراین آنچه مطرح شد این است که ظرفیت لوله گذاری در مسیر زاینده رود خارج از تحمل این شاهرگ حیاتی شده و گنجایشی برای برداشت بیشتر وجود ندارد و هر کدام از لوله ها باید دارای تابلوی شناسائی و کنتور باشد، تا بر همگان مشخص شود که هر لوله ای با چه ظرفیتی و با چه منظوری و با چه مجوزی اقدام به برداشت آب می کند که در بین آنها می خواهد لوله برای باغ های اطراف باشد یا برای آب آشامیدنی، قابل محاسبه خواهد بود و تجاوزی به حقوق مردم اصفهان صورت نگیرد.
عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان ادامه داد: تمامی مسئولان جمهوری اسلامی چه آنانی که در استان چهار محال بختیاری هستند و چه آنهایی که در استان اصفهان هستند ملزم به رعایت ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی و ضوابط شرعی و قوانین مربوطه بوده و هر کس از این قوانین عدول کند، زیاده خواهی تلقی و حتماً در وجدان های بیدار مردم قضاوت بدی در مورد او خواهد شد و هر گاه نوبت به رسیدگی به اعمال مسئولین برسد آن موقع است که باید پرونده روشنی از عملکرد و اعتقاد به قوانین جمهوری اسلامی را از خودشان بروز دهند؛ انتظار می رود در حق مردم استان چهار محال بختیاری و اصفهان رعایت عدالت و انصاف از طرف تمامی مسئولان انجام شود./
پایان پیام