سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، گفت: چون فرآیند تهیه کتاب های درسی طولانی است حتما مباحث با موضوع روز کمی فاصله دارد و این معلم و استاد است که می تواند مباحث کتاب های درسی را به روز ربط دهد و مشکل را حل کند.

معلم رابط مباحث روز و محتوای آموزشی در کتاب های درسی است

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع برنامه های آموزشی حوزه آموزش عالی کشور متناسب با نیازهای روز می باشد یا خیر؟ و با حضور سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، در خصوص اینکه برنامه های آموزشی تامین کننده نیازهای کشور هستند یا خیر؟ گفت: در پاسخ به این سوال نمی توان به صورت صفر یا صد پاسخ داد، اینگونه نیست که کشور عقب مانده ای تلقی شویم بلکه نسبت به گذشته روبه جلو بوده ایم و موفقیت هایی کسب شده است اما فاصله با انتظارات زیاد است.

وی در خصوص این انتظارات و فاصله کنونی با آن عنوان کرد: در دنیا مثلثی قائل می شوند که راس آن به مهندسین و افرادی که در سطوح عالی تحصیل کرده اند، میانه این مثلث را به تکنسین ها و قسمت پایین هم به کارگران اختصاص داده شده است. این مثلث به این شیوه می تواند به توسعه کمک کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: اما در کشور ما به دلیل اینکه آمایش سرزمینی به درستی نداشته ایم و گسترش بی رویه دانشگاه ها را داشته ایم و کلا چه آموزشی ها، چه رسانه ها چه اداراتی که در جامعه است همه دست به دست هم داده ایم که مدرک ارائه دهیم و دانشگاه ها را گسترش دادیم و تلاش کردیم مدرکی بگیریم و همه مهندس شده اند و تکنسین ها را نیز با جمع شدن مراکز فنی و حرفه ای و مراکزی که مدرک کاردانی می دادند از بین برده ایم و همه تلاش می کنند تا مدرک های بالا بگیرند، کارگر نداریم و اگر هم داریم دارای مدرک بالاست و انگیزه کار در آن سطح را ندارد و این ناشی از این است که آمایش سرزمینی به درستی انجام نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به فاصله ای که بین محتوای آموزشی کتاب های درسی و نیازهای روز است، بیان داشت: این مسئله فقط در کشور ما نیست و در همه جا وجود دارد. چون فرآیندی که برای تهیه کتاب های درسی است از روزی که پیش نویس تهیه می شود، کارشناسان نظر می دهند، شوراهای مختلفی که باید اظهار نظر کنند ، چاپ کردن این کتاب ها و در اختیار دانش آموزان قرار گرفتن ، قطعا طولانی خواهد بود و حتما مباحثش با روز ممکن است کمی فاصله داشته باشد.

میرزاده معلم و استاد را رابط مباحث روز و محتوای آموزشی در کتاب های درسی دانست و اظهار داشت: اگر می گوییم کلاس ها حضوری باشد برای این است که آن استادی که کلاس را تدریس می کند باید محتوا را با موضوع روز بیان کند و این معلم و استاد است که می تواند مباحث کتاب های درسی را به روز ربط دهد و مشکل را حل کند.

به گزارش رادیو گفت و گو، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، به اقدامات مجلس در این زمینه اشاره کرد و گفت: نقش مجلس قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است. در برنامه ششم توسعه، اکثر مواردی که در مورد نظام آموزشی است در راستای کارآفرینی بوده و اینکه دانشگاه ها کار آفرین باشند و ایده هایی که جوان های ما دارند، زمینه فراهم باشد تا آن را پیاده کنند. در این برنامه به توسعه هنرستان ها و خروج دانشگاه ها از دادن مدرک و سوق به ایده و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان توجه شده است./

پایان پیام

برچسب‌ها